Forfatter |
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 03 December 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt et par højttalere, som har de sædvanlige ækle keramikklodser i serie med diskanten. Jeg vil godt sætte noget bedre i, men jeg har ikke overblikket over hvad der findes af gode effektmodstande i øjeblikket, så håber på nogle bud på sagen
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 03 December 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
dansk audio teknik .. de har hvad du skal bruge http://www.ktradio.dk/dat/detail.asp?id=1152 eller ring til dem Dansk Audio Teknik
Telefon: +45 33313736
Fax: +45 33313706
Email: post@danskaudioteknik.dk
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 03 December 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser interessant ud. Tak lille_smed
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 04 December 2008 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det eneste der er bedre er Duelund modstande, især når vi taler om seriemodstanden på diskanten
|
Til top |
|
|
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
Sendt: 04 December 2008 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes du virkelig, de hvide keramik-klodser er ækle. Det er mine foretrukne - helt seriøst (ikke de grålige med en rille i bunden - men de helt hvide med "cementfyld"). Jeg måler INGEN stigning i impedans (som følge af induktion) helt op til 40 kHz. Her er det væsentligt, at modstanden tilsluttes direkte til måleforstærkerens udgang (og at måleforstærkeren er med i loop'et - eller at der med en referencemåling er korrigeret for måleforstærkerens frekvensafhængighed). Måler man derimod impedansen med modstanden monteret for enden af bare et kort højttalerkabel, vil man se en tydelig (om end lille) stigning ved højere frekvenser - jo længere kabel, jo værre. Det er altså væsentligt at bemærke, at selv et kort (almindeligt) højttalerkabel har betydelig større induktion end de hvide klodser. Anyway, ud fra en lyttemæssig betragtning foretrækker jeg dem faktisk også. Duelunds modstande er også rigtig gode, men jeg synes ærlig talt ikke, de er entydigt bedre (med de er gode). Der er andre type som fx de lange tynde cylindriske grå metalfilms-effektmodstande. Dem kan jeg ikke lide - de klinger hørbart. Du kan også bruge de sorte indstøbte tykfilmsmodstande fra fx Vishay - de er virkelig non-induktive.
|
Til top |
|
|
Lars M Branchemedlem

VM Acoustics
Bruger siden: 30 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 27
|
Sendt: 04 December 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt på linie med USXX, man skal ikke i forbindelse med højttalere vælge induktionsfrie modstande for at undgå induktionen. Der skal være andre argumenter, for selv hvis han havde målte en induktion (hvad han ikke gjorde), så er den forsvindende i forhold til kabler samt ikke mindst svingspolen.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Også helt enig - cementmodstande er rigeligt gode til at opnå suveræn lyd
mange steder er det faktisk rigeligt med de små 5watt, hovedsagelig ved frekvenser opad(lowpass), de store bruger jeg kun "nedad" på highpass filtre
Det er en god ide at parre/måle modstandene
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 04 December 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan da lige for sjov ved denne lejlighed fortælle at jeg er igang med at prøve nogle filter spoler
Der er tale om serie spolen på mellemtonen, så det er nok den mest afgørende spole i hele højtaleren - det er skræmmende små spoler med 0.75mm tråd og ikke meget større end en 20kr i diameter - og prisen? ca. 15kr 
De erstatter nogle Jensen papir/voks foliespoler som regnes for det bedste der fås - OG konklusionen er at de små trådviklede spoler er fuldt ud tilfredsstillende og nok lige så gode som foliespolerne, men jeg tør da ikke påstå at de faktisk er bedre, selvom det er fristende
Det fortæller lidt om at "komponent-tyrani" er fuldstændig spild af penge, og at det er helt andre ting der afgør lydkvaliteten
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
fortæl lidt mere om det
musicus skrev:
Jeg kan da lige for sjov ved denne lejlighed fortælle at jeg er igang med at prøve nogle filter spoler
Der er tale om serie spolen på mellemtonen, så det er nok den mest afgørende spole i hele højtaleren - det er skræmmende små spoler med 0.75mm tråd og ikke meget større end en 20kr i diameter - og prisen? ca. 15kr 
De erstatter nogle Jensen papir/voks foliespoler som regnes for det bedste der fås - OG konklusionen er at de små trådviklede spoler er fuldt ud tilfredsstillende og nok lige så gode som foliespolerne, men jeg tør da ikke påstå at de faktisk er bedre, selvom det er fristende
Det fortæller lidt om at "komponent-tyrani" er fuldstændig spild af penge, og at det er helt andre ting der afgør lydkvaliteten
|
|
|
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
/QUOTE]
Meget gerne, men ved ikke lige hvad du vil vide - og det er jo Tweakers tråd 
Nåh ja, I ovenstående glemte jeg at bemærke at de små trådviklede spoler virker på mellemtonen i en 3vejs - hvis det er 2vejs forholder det sig nok lidt anderledes, måske
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 04 December 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
|
|
Jeg har haft samme oplevelse, hvor jeg havde arbejde længe med delefilteret i et sæt DIY højttalere, og var kommet frem til et yderst godt resultat.
Så ville jeg forbedre dette delefilter ved at sætte induktionsfrie modstande og foliespoler ind i stedet for cementmodstande og trådspoler i nøjagtig samme størrelser, men dette fremmede absolut ikke lyden det fik faktisk højttalerne til at lyde lidt kedelig og fraværende.
Det samme har jeg også oplevet med kondensatorer, det er altså ikke altid de dyreste komponenter der lyder bedst, dog er der oftest sammenhæng mellem pris og kvalitet.
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg lidt flov . Har tjekket op på de modstande, og har fundet ud af at de faktisk ER induktionsfrie, og lavet specielt til højttalere. Så de får nok lov til at blive hvor de er.
Men tak for input til alle 
Btw, det er ikke nyt for mig, at komponenter der er bedre, altid giver et bedre resultat. Rent faktisk kan hele afstemningen ryge sig en tur. Har oplevet det flere gange.
I virkeligheden går jeg ikke mere ind for at pille ved færdige produkter, af selvsamme grund, men "panikkede" vist lidt da jeg så de keramikdimser , fordi jeg ved flere lejligheder har hørt hvor gyseligt de kan lyde.
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok så hop over i min tråd .. og fortæl om det ... gerne med en tegning over det .. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=70069&K W=lille_smed Gorm du er også velkommen til at komme med dit
musicus skrev:
/QUOTE]
Meget gerne, men ved ikke lige hvad du vil vide - og det er jo Tweakers tråd 
Nåh ja, I ovenstående glemte jeg at bemærke at de små trådviklede spoler virker på mellemtonen i en 3vejs - hvis det er 2vejs forholder det sig nok lidt anderledes, måske
|
|
|
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2008 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Føl jer endelig fri til at fortsætte diskussionen. Jeg har fået svar på mit spørgsmål
|
Til top |
|
|