Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 17:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Induktionsfrie modstande (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 December 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt et par højttalere, som har de sædvanlige ækle keramikklodser i serie med diskanten. Jeg vil godt sætte noget bedre i, men jeg har ikke overblikket over hvad der findes af gode effektmodstande i øjeblikket, så håber på nogle bud på sagen
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 December 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

dansk audio teknik .. de har hvad du skal bruge 

http://www.ktradio.dk/dat/detail.asp?id=1152

eller  ring til dem

Dansk Audio Teknik

Telefon: +45 33313736

Fax: +45 33313706

Email: post@danskaudioteknik.dk

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Ser interessant ud. Tak lille_smed

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 December 2008 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Det eneste der er bedre er Duelund modstande, især når vi taler om seriemodstanden på diskanten

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 December 2008 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Synes du virkelig, de hvide keramik-klodser er ækle. Det er mine foretrukne - helt seriøst (ikke de grålige med en rille i bunden - men de helt hvide med "cementfyld"). Jeg måler INGEN stigning i impedans (som følge af induktion) helt op til 40 kHz. Her er det væsentligt, at modstanden tilsluttes direkte til måleforstærkerens udgang (og at måleforstærkeren er med i loop'et - eller at der med en referencemåling er korrigeret for måleforstærkerens frekvensafhængighed). Måler man derimod impedansen med modstanden monteret for enden af bare et kort højttalerkabel, vil man se en tydelig (om end lille) stigning ved højere frekvenser - jo længere kabel, jo værre. Det er altså væsentligt at bemærke, at selv et kort (almindeligt) højttalerkabel har betydelig større induktion end de hvide klodser. Anyway, ud fra en lyttemæssig betragtning foretrækker jeg dem faktisk også. Duelunds modstande er også rigtig gode, men jeg synes ærlig talt ikke, de er entydigt bedre (med de er gode). Der er andre type som fx de lange tynde cylindriske grå metalfilms-effektmodstande. Dem kan jeg ikke lide - de klinger hørbart. Du kan også bruge de sorte indstøbte tykfilmsmodstande fra fx Vishay - de er virkelig non-induktive.
Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX

Lars M
Branchemedlem
Branchemedlem

VM Acoustics

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 December 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt på linie med USXX, man skal ikke i forbindelse med højttalere vælge induktionsfrie modstande for at undgå induktionen. Der skal være andre argumenter, for selv hvis han havde målte en induktion (hvad han ikke gjorde), så er den forsvindende i forhold til kabler samt ikke mindst svingspolen.

Til top Vis Lars M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars M

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Også helt enig - cementmodstande er rigeligt gode til at opnå suveræn lyd

mange steder er det faktisk rigeligt med de små 5watt, hovedsagelig ved frekvenser opad(lowpass), de store bruger jeg kun "nedad" på highpass filtre

Det er en god ide at parre/måle modstandene

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 04 December 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Flere forskellige typer fås her

http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=5466

Både induktionssvage og de hvide keramiske

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da lige for sjov ved denne lejlighed fortælle at jeg er igang med at prøve nogle filter spoler

Der er tale om serie spolen på mellemtonen, så det er nok den mest afgørende spole i hele højtaleren - det er skræmmende små spoler med 0.75mm tråd og ikke meget større end en 20kr i diameter - og prisen?  ca. 15kr

De erstatter nogle Jensen papir/voks foliespoler som regnes for det bedste der fås - OG konklusionen er at de små trådviklede spoler er fuldt ud tilfredsstillende og nok lige så gode som foliespolerne, men jeg tør da ikke påstå at de faktisk er bedre, selvom det er fristende

Det fortæller lidt om at "komponent-tyrani" er fuldstændig spild af penge, og at det er helt andre ting der afgør lydkvaliteten

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

fortæl lidt mere om det 

musicus skrev:

Jeg kan da lige for sjov ved denne lejlighed fortælle at jeg er igang med at prøve nogle filter spoler

Der er tale om serie spolen på mellemtonen, så det er nok den mest afgørende spole i hele højtaleren - det er skræmmende små spoler med 0.75mm tråd og ikke meget større end en 20kr i diameter - og prisen?  ca. 15kr

De erstatter nogle Jensen papir/voks foliespoler som regnes for det bedste der fås - OG konklusionen er at de små trådviklede spoler er fuldt ud tilfredsstillende og nok lige så gode som foliespolerne, men jeg tør da ikke påstå at de faktisk er bedre, selvom det er fristende

Det fortæller lidt om at "komponent-tyrani" er fuldstændig spild af penge, og at det er helt andre ting der afgør lydkvaliteten

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
  fortæl lidt mere om det 

/QUOTE]

Meget gerne, men ved ikke lige hvad du vil vide - og det er jo Tweakers tråd

Nåh ja, I ovenstående glemte jeg at bemærke at de små trådviklede spoler virker på mellemtonen i en 3vejs - hvis det er 2vejs forholder det sig nok lidt anderledes, måske

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 December 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg har haft samme oplevelse, hvor jeg havde arbejde længe med delefilteret i et sæt DIY højttalere, og var kommet frem til et yderst godt resultat.

Så ville jeg forbedre dette delefilter ved at sætte induktionsfrie modstande og foliespoler ind i stedet for cementmodstande og trådspoler i nøjagtig samme størrelser, men dette fremmede absolut ikke lyden det fik faktisk højttalerne til at lyde lidt kedelig og fraværende.

Det samme har jeg også oplevet med kondensatorer, det er altså ikke altid de dyreste komponenter der lyder bedst, dog er der oftest sammenhæng mellem pris og kvalitet.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg lidt flov . Har tjekket op på de modstande, og har fundet ud af at de faktisk ER induktionsfrie, og lavet specielt til højttalere. Så de får nok lov til at blive hvor de er.

Men tak for input til alle

Btw, det er ikke nyt for mig, at komponenter der er bedre, altid giver et bedre resultat. Rent faktisk kan hele afstemningen ryge sig en tur. Har oplevet det flere gange.

I virkeligheden går jeg ikke mere ind for at pille ved færdige produkter, af selvsamme grund, men "panikkede" vist lidt da jeg så de keramikdimser , fordi jeg ved flere lejligheder har hørt hvor gyseligt de kan lyde.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

ok så hop over i min tråd .. og fortæl om det ... gerne med en tegning  over det ..

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=70069&K W=lille_smed

Gorm du er også velkommen til at komme med dit

musicus skrev:

lille_smed skrev:
  fortæl lidt mere om det 

/QUOTE]

Meget gerne, men ved ikke lige hvad du vil vide - og det er jo Tweakers tråd

Nåh ja, I ovenstående glemte jeg at bemærke at de små trådviklede spoler virker på mellemtonen i en 3vejs - hvis det er 2vejs forholder det sig nok lidt anderledes, måske

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2008 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Føl jer endelig fri til at fortsætte diskussionen. Jeg har fået svar på mit spørgsmål

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes