| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er godt i gang med et projekt, der gerne skulle blive til et rigtigt god-lyd-projekt.
Jeg er ved at få en diskant/mellemtone-del til at spille rigtigt godt, men mangler bunden.
Toppen består af 2x6" FlexUnits og Scan-Speak R7000 ringradiator per side.
Jeg har flere ideer til bunden, og ligger p.t. på Peerless XXLS 12" (830952). Har måske en ide om at bruge 2 styks per side (nej, det er ikke PA jeg ønsker, men den forøgede følsomhed ved 2 styks er absolut velkommen).
Kabinettet til bunden kan varieres, men må helst ikke overstige 110 liter.
Forventer at basdelen kan tage fra ca. 100Hz og ned - dette kan også varieres.
Ud fra hvad de to 6" FlexUnits kan levere, forventer jeg at bruge mindst 1x12" til bunden.
Det kan selvfølgelig varieres og tankerne har da også været omkring 2x10", 2x12", 1x15", 3x9" (Scan-Speak 23W).
Men er lidt på bar bund efterhånden.
Jeg var rigtigt glad for nogle isobariske Scan-Speak 25W8565-00/01 jeg lavede i sin tid, men der er siden kommet en del bedre enheder, og har da også haft et par 26W enheder hjemme, uden at være helt overbevist.
Har ikke rigtigt hørt tilbagemeldinger på test af Tymphany LAT enhederne.
Gode bud/erfaringer på rigtig god bas er velkommen!
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb et sæt Jamo R909... og alle dine trængsler er forbi.
2x15" pr side mv i åben baffel, jeg tror ikke der mangler noget dér.
mvh
|
| Til top |
|
| |
steiss Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
TAD 1601A, så bliver det ikke meget bedre, så skal de bare i et 170-240 liters Onken.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
ozzy24 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 181
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg bruger eton eton 11-581/50 hex lige nu. dem kan jeg varmt anbefale de skal have ca 75 l. lukket. her bruger jeg to i hver side. og mine højtalere spiller liniært ned til 30hz
__________________ mit grej
højt=hjemmebyg (jbl og TAD enheder)
pre amp= copland
effect=hjemmebyg hypex
cdafspiller=wadia 850
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
@steiss
Men så er vi jo over de 110 liter som er maks.
@copman
Hjælper jo ikke så meget her. Og har ikke lyst til at eje noget Jamo.
@ozzy24
Det var mere interessant.
Jeg har haft Eton inde som overvejelse. Men når jeg regner på T/S virker den ikke så imponerende.
I 75 liter lukket får jeg et Qtc på 0,449 og F3 på 64Hz - Selvom den er meget blødt faldende, så ville jeg meget gerne nå næsten linært ned til ca. 20Hz.
Giver jeg den til gengæld et 50 liters basreflekskabinet er F3= 30Hz, hvilket er mere spiseligt. Men stadig ikke imponerende, og med meget lille output ved 20Hz.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og når det så slet ikke passer til mine krav, så er det jo egentlig også irrelevant her... Med mindre man kan presse samme enhed ned i noget mindre.
Men TAD har jeg hørt en masse godt om, men så vidt jeg har set, er de næsten ikke til at betale for = MEGET DYRT!
Nogle links vil hjælpe her?
|
| Til top |
|
| |
ozzy24 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 181
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ved ikke så meget om beregninger daniels, det har jeg fået hjælp til , men med fire stk mangler jeg absolut ikke dyb bas her da. lidt irrierterende jeg ikke har fået målingerne fra ham der har hjulpet mig endnu.
__________________ mit grej
højt=hjemmebyg (jbl og TAD enheder)
pre amp= copland
effect=hjemmebyg hypex
cdafspiller=wadia 850
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 06:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 06:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
2 stk peerless P830843 XXLS 10" i compound isobarik portet (alså en enhed på fronten og en inde i kabinettet) 51,77litter f3: 23,83hz.
jeg overvejer en 4 vejs højttaler med 1stk morel supreme diskant, 2 stk scanspeak 12m4831g00 mellemtoner, 2stk 6,5" peerless hds mellembaser (mærket ikke fastlagt endnu) og så 4stk af de førnævnte basser, så der er 2 synlige i hver ht. Design som de højttalere til min lillebror bare delt op i 5 kabinetter i hver side.
Busk __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 06:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
En hurtig beregning med xxls 12, som du selv nævner, giver 56,81liter og et f3: 24,49hz i samme type kabinet. Fælles for begge er dog at de skal bruge en rimmelig stor port for at undgå portstøj. Her ville jeg nok overveje at lave samme løsning som b&w bruger i 800, 801 og 802 hvor porten sidder i bunden, dette kræver selvfølgelig lidt afstand til gulvet. Men jeg kan skrive under på at det virker , mine 800STE kan godt få nabolaget i sving, de rammer vist 25hz og jeg mangler bestemt ikke tryk eller dybde .
xxls10 54,06 liter, f3 = 23,83Hz, f6 = 18-19Hz, port 50*80mm og 499mm lang.
xxls12 57,24 liter, f3 = 24,49Hz, f6 = 18-19Hz, port 50*80mm og 625mm lang.
Som den kvikke læser nok har bemærket er liter antallet steget, før var den plads porten tager ikke regnet med.
Du skal så huske at lægge de antal liter til som du skal bruge til det lille compound kammer hvor de 2 enheder arbejder sammen. her et et link til en lille tegning, bladre lidt ned til du ser den tegning der hedder (compound loading).
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
carstena Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
undskyld
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
carstena skrev:
|
hej jeg har to 13 tommers fra onkyo scepter2000x nyeste modelde bor i et jbl l100 kæbinet og sælges billigt 91-92 db 6 ohm
og to dynaudio 30w54 92db 8 ohm helt nye i org emb
mvh cba
|
|
|
Hej Carstena
Bare så du ikke får en advarsel fra admin, så må man ikke reklamere for ting til salg i forummet. Send en privat besked i stedet for.

Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
helt i orden, kan jo se du er ny. __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
@musicus
De aespeakers ligner mest PA enheder, og opfører sig da også sådan i simuleringer.
Hvad med praktiske erfaringer, for de er sparsomt dokumenteret på nettet.
Auro Sound ligner auto-enheder, og igen er mere PA end hifi.
@Busk
Jeg har rodet med isobarisk i over 10 år nu, men er gået bort fra princippet til almindeligt hifi, da jeg har målt/hørt problemer med princippet over 100Hz, hvilket de vil komme til at spille her.
Til alt under 60-70Hz, er det ganske glimrende.
Et andet problem er også at mine flexunits har en ret høj følsomhed (94dB), her vil isobarisk "æde" 6dB, ofte kun 3dB grundet impedansændring.
Det går ganske fint, hvis man bruger aktiv deling, som jeg gjorde i en tidligere 4-vejs aktivt delt højttaler. Her kunne jeg regulere niveauer og havde også et linkwitz-grainer kredsløb på, til at hæve de dybeste frekvenser. Delefiltrene var de glimrende LC Audio DIY aktive delefiltre, som jeg havde modificeret sammen med en Zappulse-amp, som jeg stadig har til tests.
Portstøj kan forholdsvist nemt undgås.
Havde oprindeligt planer om at lave en "sprække" port med diverse kantafbøjninger. Så oplever jeg sjældent portstøj.
Jeg har måleudstyr til at udmåle enheder (gør jeg altid før et projekt), og til at måle frekvensgang etc.
Generelt kan jeg sige at ALLE PA/AutoHifi enheder ingen interesse har. Der er yderst få enheder i de klasser, der kan præstere hifi, selvom man strengt taget kan kalde XXLS enhederne for auto-enheder - de er undtagelsen, der bekræfter reglen.
Ingen der har gode løsninger med f.eks. Audio-Technology? Tymphany LAT? Scan-Speak 23W? Eton (ja, @ozzy24 - jeg kigger på dem :-))?
Kom helst/gerne med noget I rent faktisk har prøvet/hørt virke som færdige kontruktioner.
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du snakker om highend, og 12 tommer perless....
Highend må være JBLén 15" eller 18", ikke småkravl som peersless....
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@musicus De aespeakers ligner mest PA enheder, og opfører sig da også sådan i simuleringer. Hvad med praktiske erfaringer, for de er sparsomt dokumenteret på nettet.
Auro Sound ligner auto-enheder, og igen er mere PA end hifi.
@Busk Jeg har rodet med isobarisk i over 10 år nu, men er gået bort fra princippet til almindeligt hifi, da jeg har målt/hørt problemer med princippet over 100Hz, hvilket de vil komme til at spille her. Til alt under 60-70Hz, er det ganske glimrende. Et andet problem er også at mine flexunits har en ret høj følsomhed (94dB), her vil isobarisk "æde" 6dB, ofte kun 3dB grundet impedansændring. Det går ganske fint, hvis man bruger aktiv deling, som jeg gjorde i en tidligere 4-vejs aktivt delt højttaler. Her kunne jeg regulere niveauer og havde også et linkwitz-grainer kredsløb på, til at hæve de dybeste frekvenser. Delefiltrene var de glimrende LC Audio DIY aktive delefiltre, som jeg havde modificeret sammen med en Zappulse-amp, som jeg stadig har til tests.
Portstøj kan forholdsvist nemt undgås. Havde oprindeligt planer om at lave en "sprække" port med diverse kantafbøjninger. Så oplever jeg sjældent portstøj.
Jeg har måleudstyr til at udmåle enheder (gør jeg altid før et projekt), og til at måle frekvensgang etc.
Generelt kan jeg sige at ALLE PA/AutoHifi enheder ingen interesse har. Der er yderst få enheder i de klasser, der kan præstere hifi, selvom man strengt taget kan kalde XXLS enhederne for auto-enheder - de er undtagelsen, der bekræfter reglen.
Ingen der har gode løsninger med f.eks. Audio-Technology? Tymphany LAT? Scan-Speak 23W? Eton (ja, @ozzy24 - jeg kigger på dem :-))?
Kom helst/gerne med noget I rent faktisk har prøvet/hørt virke som færdige kontruktioner. |
|
|
Du har helt ret, jeg havde helt glemt at det var 3vejs du skulle køre, her er det et problem. __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
kimschips Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Daniels
Miju bruger en 12" fra Audiotechnology som spiller op til ca 125Hz -6db (120liters kabinet) 2 akustiske ventiler.
Hvorfor vil du bruge to stk 6"?
Ps: Jeg er ved at købe Clio 7 lite med mike og det hele:)
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
@QWERTY126
Hig-end betyder ikke KÆMPE-STOR i min verden :-)
Jeg har ikke haft så gode erfaringer med JBL i hifi-verden, og det kan godt være jeg stadig lider af JBL=PA, som jeg brugte JBL til, til disko-højttalere. Men har så heller ikke hørt JBL i et super hifi-setup. Kan godt være jeg har noget til gode...
Prøv med en specifik model med link til T/S parametre, så kan jeg da regne lidt på det.
@Busk
Ja, det er ikke nemt at finde det man vil have :-)
@kimschips
Ja @miju kender jjeg godt. Vi har haft lidt af de samme konstruktioner kørende samtidig i vores hifi-"karriere".
Og AudioTechnology 12"'eren virker også ret interessant. Men jeg har lidt problemer når jeg regner på den. For den simulere ikke ret godt, hverken som lukket eller i basrefleks, og @miju må også bruge et linkwitz-grainer kredsløb for kunstigt at hæve de dybe frekvenser. Jeg vil gerne uden om ekstra aktive kredsløb.
De to 6" er til dels for at have kraftoverskud og dels for højere effektivitet, så jeg kan undvære alt for meget sugekreds omkring Scan-Speak R7000 enheden for at dæmpe dens følsomhed.
Lyder godt med måleudstyret. Jeg har selv bygget mit måleudstyr og har før testet det op mod ældre Clio'er med stor succes. Kunne være vi skulle udveksle lidt på et senere tidspunkt? :-)
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@steiss Men så er vi jo over de 110 liter som er maks.
@copman Hjælper jo ikke så meget her. Og har ikke lyst til at eje noget Jamo.
@ozzy24 Det var mere interessant. Jeg har haft Eton inde som overvejelse. Men når jeg regner på T/S virker den ikke så imponerende. I 75 liter lukket får jeg et Qtc på 0,449 og F3 på 64Hz - Selvom den er meget blødt faldende, så ville jeg meget gerne nå næsten linært ned til ca. 20Hz. Giver jeg den til gengæld et 50 liters basreflekskabinet er F3= 30Hz, hvilket er mere spiseligt. Men stadig ikke imponerende, og med meget lille output ved 20Hz.
|
|
|
Simulerede data svarer til nærfeltmålinger (i bedste fald) så et du søger er det ultimative bashelvede i lytteposition, det er nemlig det du får hvis dit ønske bliver opfyldt.
Husk lige at egenresonansen = Fsystem skal hænge sammen med Qt hvor et Qt på 0,707 giver -3dB ved Fs og et Qt på 0,5 giver -6dB ved Fs. Det er ikke så svært at beregne det nødvendige Qt hvis du ønsker -0dB ved 20Hz, det er nok sværere at finde enheden der kan, men igen, alt over Qt på 0,5 giver ringning på impulser og dermed udtværing, bulder og et tilsvarende "overtræk" på resten af frekvensområdet hele vejen op
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller brug køb/salg afdelingen her på sitet.
|
| Til top |
|
| |