Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til 2½ vejs delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
olde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Jeg kom til at lægge følgende emne under højttallere, men det passer hvis bedre i dette forum, så jeg prøver igen.

Jeg har alt for længe gået og drømt om at lave mine egen højttaler, og nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at købe enhederne. Jeg har læst en hel masse, og synes efterhånden der er mange ting der begynder at gå op for mig. De enheder jeg har købt er nogle ganske simple enheder fra vifa. Jeg havde tænkt mig at starte med at lave en lille to-vejs med 2 ordens butterworth, serie notch filter og dæmpeled for diskanten. Når jeg så har fået dette system til at virke tilfredsstillinde vil jeg prøve at bruge enhederne til en 2½ vejs system (jeg har købt 4 mid/woofer enheder), men jeg er lidt i tvivl om hvordan et 2½ vejs delefilter skal laves. Hvis der er nogle der bare kan give mig et hint i den rigtige retning vil jeg sætte pris på det.

mvh

Christian

Til top Vis olde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olde

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Jamen, der findes flere måder at skære den ost på!

Traditionelt skærer 2½-vejs systemer et stykke oppe i frekvensområdet, således at den enhed, der kun arbejder dybt (og altså ikke 'når' diskanten), deles ved omkr. 500 Hz eller højere. Imidlertid arbejder mange nyere designs med en betydeligt lavere delefrekvens, så at den dybe enhed først sætter ind nede omkring den deciderede bas/dybe mellemtone, under 300 Hz.

Den sidste løsning hævdes at give bedre lyd, men er osse mere kostbar i filterkomponenter. Men, har du ikke en færdig løsning, kræves der under alle omstændigheder eksperimenter for at opnå et fint resultat.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes