| Forfatter |
|
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa allesammen
jeg overvejer at bygge en basvenlig højttaler
de enheder jeg indtil nu har kig på og har råd til er 2x12" peerless sls basser 1x8" peerless hds og peerless xt 25 i hver højtaler
jeg har hverken beregningsprogram eller lignende og spørger derfor jer om jeres erfaringer og umiddelbare indtryk
kabinettet havde jeg regnet med skulle bygges i 22 mm mdf med målene 1,10-20 høj 40 cm bred og 50 dyb ....er dette stort nok til go dyb bas ?
har overvejet om jeg kan slippe for filter til basserne men ved ikke om dette vil lyde af ht
glæder mig til at høre jeres input til mit projekt der nok starter til marts hvor der er lidt flere penge til rådighed at lege med har nemlig lige i denne omgang købt en harman kardon 3480 som jeg er glad for ....har også et par hjemmebyggede zappulse monoblokke så mangler ikke effekt
ps min kæreste er helt med på mine projekter har lige nu et par små højtalere og så en hjemmebygget sub med to sls 12 " som står i hjørnet og fylder som et stuebord (80x80x45)
regner også med at nogen herinde kan hjælpe med at udregne basporte ....på forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke fuldkyndig i udregningerne omkring konstruktionen af sådanne noget, men jeg ved at du da i hvert fald ikke kan undvære delefilter på basserne! Der skal filter på alt og det hele skal regnes for at du får bare det mindste gode resultat ud af det.
Sæt dig lidt mere ind i måde at konstruere på rent gereralt, så kan du hjælpe dig selv langt... __________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hds 8" kan ikke nå op til xt25 diskanten, måske hvis du sætter xt25 i en waveguide vil xt'en kunne nå ned 8" (duelunds opskrift på hvordan du laver waveguiden er vist på nettet)
sls 12" er ikke velegnet til basrefleks den har det bedst i et lukket kabinet på min 100L gerne mere. __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg havde tænkt mig at dele den hds og xt25 ved 2000 hz .,...har før prøvet at dele de 2 ved 1500 og det lød ganske fint i mine ikke for goe ører
har da ellers set en del konstruktioner med sls12 hvor der er port i ...kan du evt uddybe det
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
utroligt ....kun 2 svar i plejer da gerne at kommentere på sådanne projekter ;o)
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tæt på det du ønsker - kig under "Højtaler projekter"/"opgraderinger"/"UTH121mkII"
Den er vist "basvenlig", som du kalder det 
Kunne sikkert med stor fordel monteres med HDS NOMEX 5.25" og HDS diskant, men det kræver en del filter ændringer som du bør tale med Henrik om
http://www.speakerbuilder.dk/

|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 09 Januar 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
tænkte nok at nogen havde bygget noget lignende før ...skal jeg være glad nu hvor det kaldes en "ung" højtaler gg
|
| Til top |
|
| |
ehb_elh Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 09 Januar 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bygget en tre-vejs med 25XT, Nomex 5" og Nomex 8", og det spiller rigtig godt.
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 09 Januar 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du selv vil beregne, så søg på WinISD. Det er gratis. Gå efter WinISD Pro Alpha
Taknemmelig kæreste i øvrigt. Min synes jeg strammer den med 2*2 Scanspeak 23W (2*80 l)
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 09 Januar 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken Zappulse udgave er det? (hvad yder den i 4 ohm)
Jeg vill overveje deres xxls 12" 8 Ohms enheder (2 stk i parallel). De kræver dobbelt så kraftig forstærker som SLS, da følsomheden er 3 db lavere, men tilgengæld spiller de dybere.
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 09 Januar 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
vil da meget gerne ha hjælp til at beregne har nemlig aldrig brugt de programmer før og er elendig til at sætte m,ig ind i nyt
jeg har netop ikke tænkt mig at bruge bedre DYRERE enheder dem jeg har valgt her er dyre nok til en pension
det er en zappulse 2.3 se med ca 700 watt 4 ohm ....strømmen er overdimensioneret
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 14 Januar 2009 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor katten finder man filterudregninger ....kan kun huske et aller andet med 160.000/
skal bygge 2. ordens filter
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 14 Januar 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et af de problemer man i nyere tid har løst vedr delefilter er erkendelsen af at det er den akustiske afrulning som har afgørende betydning, ikke at den elektriske side er uden betydning, men den er sekundær
Beregninger er baseret på en lineær impedans og ligeledes enheder som er uendeligt lineære -Realiteten er at impedansen ændrer sig gennem hele frekvensområdet, og enhedens frekvens er alt andet end lineær, og har en egen afrulning
En masse problemer som der kun kan tages højde for ved hjælp af målinger, end ikke simuleringer er tilstrækkelige, medmindre der forefindes reelle målinger af hver enkelt enhed som kan importeres i simulerings programmet, men vil stadig være et kompromis
Det skal dog siges at selv med målinger er det nødvendigt med supplerende lytning
Men en 3vejs som første project er en svær opgave - men sjovt skal det nok blive, men regn med at bruge nogle år på at få det til at virke bare acceptabelt 
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
så fik konen og jeg bygget kabinetter og mangler kun at male dem ....ret hyggeligt hun er jo ret handy den højttalerbyggerassistentkvinde ggg basserne får 178 liter og mellemtonen 9,5 liter
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltedellen skrev:
|
hvor katten finder man filterudregninger ....kan kun huske et aller andet med 160.000/
skal bygge 2. ordens filter
|
|
|
Online beregner
http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/APCXOver/
Jeg har selv brugt noget lignende til en tre-vejs. Det kom til at lyde virkeligt ringe. Beklager, men disse online programmer dur ikke i den virkelige verden.
|
| Til top |
|
| |