Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 10:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til Sofa Sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Hej selvbyggere.

Jeg er hel grøn på området, så vil gerne have lidt hjælp med et forholdsvis simpelt setup.

Min svorger og jeg skal have bygget en sub der passer ind under sofaen (liggende på gulvet). Det eneste formål den skal have, er at levere bulder og brag til film. Ingen musikalitet. Ikke noget kunsthåndværk. Bare en dyb buldren. Jeg vil ikke tro den behøver kunne gå højere end 60Hz, men gerne så langt ned som muligt.

Vi har 2 stk. Cerwin Vega ATW 121 12" enheder. Nogle ældre sager jeg desværre ikke har kunnet finde en masse om. (håber der er nogen her som kender de rigtige opslagsværker for den slags).

Den skal fungere som aktiv sub, så delfilter er ikke nødvendigt. Delefrekvensen bliver sat i forstærkeren. Det som skal forstærke selv sub'en bliver en gammel sony sag vi piller fra hinanden, og montere i (eller ved siden af) selve sub-kassen.

Jeg er interesseret i at høre hvor mange liter sådan en kasse skal være på, samt størrelsen på porten (hvis der skal være en). Der er en max længde på kassen (længden på sofaen) og højde (pladsen under sofaen). Umiddelbart kan der presses en 85L kasse under sofaen, men der er mulighed for at justere lidt på det.

Når den nu kommer tæt op af væggen under sofaen, kan man så evt. helt undlade at sætte den bagerste side af kassen på?

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe os på vej med de rigtige regnestykker

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Ehm...

Jeg mener og huske jeg for ikke så lang tid siden læste et emne om netop en kæmpe sofa sub under DIY.

Fandt 2 projekter der kan give lidt inspiration:)

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37920&K W=NriK

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=55485&K W=sofawoofer

Håber det kan hjælpe :)
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Hej Stefan

Først og fremmest synes jeg at du skal sætte bagside på kassen - altså lave den som en rigtig subwoofer.
Vær også sikker på at enhederne kan 'komme af med' luften - en klog mand (CPH-R) foralte mig at man skal have en afstand til gulvet på 1/4 af enhedens diameter for ikke at obstruere luftstrømningen. 12" = 30cm, 30/4= 7.5 cm.
Monter med låsbare hjul (f.eks. fra IKEA) så du nemt kan 'handle den' - min kom til at veje ca 70kg.

Jeg bruger 82 liter til mine ATC'er og jeg har efterfølgende fundet ud af jeg ville få dybere bas med refleks konstruktion. Men jeg holder mig til de akustiske ventiler og aktiv equalizing.
Men 85 liter lyder helt fint i dit tilfælde, så nu mangler du bare at nogen byder ind med data på dine CW enheder. Prøv at logge på chatten om aftenen og spørg der. Eller prøv på hifi-klubbens forumside eller kundesupport.

God fornøjelse, og husk at skrive indlæg og poste billeder så vi andre kan følge med.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Tak for input.

Jeg havde faktisk forestillet mig at have kassen så tæt på gulvet som muligt, og så lavde enhederne pege opad.

Jeg havde indtrykket af at kabinetstørrelsen samt portens dimensioner var rimlig vigtig, for at få det hele til at spille ordenligt. Men det er måske ikke så vigtigt alligevel? Bare kassen er "stor" og der er en god størrelse port?

Nrik skrev:

God fornøjelse, og husk at skrive indlæg og poste billeder så vi andre kan følge med.

Du kan tro vi nok skal få taget et par billeder

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Der er nogle på dette forum der for alt i verden vil have den helt rigtige kabinet størrelse til de pågældende enheder.

Men jeg ser sådan på det, at andre krav kan være vigtigere - f.eks. at den faktisk kan være under sofaen. Men selvfølgelig er det rart hvis man kan få alle parametre til at gå op.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Der er som regel for lidt højde under en sofa, så en løsning kunne være at lave et "L" formet kabinet som muliggør at have det meste af kabinetytet under sofaen, men enheden udenfor 

Jeg mener at der har været vist et lille horn lavet sådan, men jeg ville dog nok ikke satse på horn, men lukket eller basrefleks, det er langt nemmere, og der er faktisk mulighed for en temmelig stor sub, og mange gode enheder - 20-25hz skulle være muligt

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes