| Forfatter |
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige nu bruger jeg et sæt fostex fe167e i horn som musicus har designet. De gør det stadigvæk godt men syns bare det er ved at være på tide at prøve noget andet. Forstærker er en enkelt lm4780 chip fra audiosector der er sat op til stereo, har print så 1 lm4780 kan bruges pr kanal og der kan altid indkøbes 1 kit mere hvis det sku være. Og så har jeg en hypex ucd 180st.
Priside ca 4k for enheder plus kabinet og filter. Er det fornuftigt?? Så det er ikke scanspeak enheder jeg går efter.
Jeg har kigget lidt hos troels gravesen, zaph audio, humblemadehifi, diyaudio og htguide. Desuden fostex fe206/207 og the pencil som er herinde fra.
Nogen bestemte jeg bør kigge nærmere på??
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej wuffer
Godt at se dig på banen igen 
Nu har jeg drillet dig med mine ideer en gang, så måske det er noget helt andet du vil nu, jeg vil alligevel præsentere disse udkast - bassen går ret ned til 30hz med 90db, og stadig lidt "fuldtone" 
Disse udkast er desværre kun halvfærdige ideer, men alligevel forholdsvis fastlagt, som feks basser og kabinet - mellem/diskant er 4" Tangbands, de nye neo med underhængt svingspole - delefilter kan laves i flere varianter men alle meget simple
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm sikkert et rigtig fornuftigt design, der en større model men som nok kræver store rum

|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, jeg skal prøve, men det er den vej "vinden blæser"
Der er faktisk flere meget fine commercielle højtalere som ligner "Camellia 1", blot kan de jo ikke rigtig anvende en fuldtone til 50EUR i en meget højt prissat "highend" højtaler, og brugen af "ordinær" diskant betinger brugen af en standard 6-8" mellembas, altså desværre ingen særlig dyb bas
Tricket i at bruge en lille fuldtone med fin top åbner mulighed for at bruge en større og bedre basenhed, da fuldtonen fint kan skæres omkring 300hz, som er optimalt i relation til det nødvendige BSC(kompensering for tab i mellembassen) - hvis man ikke spiller ekstremt højt er der mulighed for at lave den 1.5vejs, således at fuldtonen spiller frit uden delefilter - bassen er en meget fin 10" Peerless i basrefleks, ret ned til 30hz, så det er noget med virkelige muskler - der vil også være mulighed for en lille båndiskant på toppen
Den store "Camellia 3" er hovedsageligt samme princip, men noget større og en anelse mere kompliceret, men stadig baseret på Tangbands fineste 4" - MTM designet giver mulighed for mere "power handling" - det fine ved at bruge 3 små fuldtoner er at det åbner mulighed for at dele lavt hvilket er optimalt for netop MTM - bas sytemet bruger en meget fin større 12" Peerless som også er ret til 30hz, dog er det nu som lukket design - delefilter kan igen laves enten som et relativt simpelt 2.5vejs eller som mere avanceret 3vejs - kan også suppleres med lille båndiskant
"Camellia 2" er med nogle nye specielle 8" basser fra CSS i USA, men de kan ikke fås endnu

|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Formentlig den her som er af meget høj klasse, med løsninger man kun finder i ret kostbare enheder, men der er også en søstermodel med bamboo membran, det er nok de bedste, men andre kunne sikkert også bruges - i "Camelia 3" kunne man også eksperimente med et mix af to forskellige - alle de runde 4" har formentlig samme mål, så det vil formentlig være ret let at afprøve flere enheder, hvis man har mod på det
Projectet begyndte at forme sig da jeg opdagede at disse Tangband enheder fås i Holland
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w4-1337sa.htm

|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Formentlig den her som er af meget høj klasse, med løsninger man kun finder i ret kostbare enheder, men der er også en søstermodel med bamboo membran, det er nok de bedste, men andre kunne sikkert også bruges - i "Camelia 3" kunne man også eksperimente med et mix af to forskellige - alle de runde 4" har formentlig samme mål, så det vil formentlig være ret let at afprøve flere enheder, hvis man har mod på det
Projectet begyndte at forme sig da jeg opdagede at disse Tangband enheder fås i Holland
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w4-1337sa.htm

|
|
|
Den har en meget fin frekvensgang og til 72,5 euro vælter den ikke budgettet. De peerless xxls enheder ser også fine ud.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja du kender mig jo og ved du kan regne mig, hvis det er den vej det går
Men jeg vil ikke sige om du skal eller ikke skal, og selvom den er meget grundigt gennemtænkt og indeholder en del justerings muligheder, så er den er jo reelt ikke afprøvet i det virkelige liv - men det er næppe værre end at bygge/købe noget man ikke har haft hjemme og prøve i egen stue, og sådanne sager er jo ikke sådan lige til at ændre på, hvorimod denne her giver flere muligheder for trimning, nogle kalder det voicing, et ord jeg tager afstand fra
Men det kan jo være der er andre og bedre ideer derude, men jeg formoder ikke at det skal være horn igen
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 3 højtaler virker meget spændende og ikke lige nogen man ser alle steder. Ja når projektet først er startet er du klar til projektet er færdig og det er en go ting at ha i baghovedet
Hvis jeg vælger Camellia 1 blir det ikke et lille projekt selvom der "kun" er 2 enheder. men syns Camellia 3 virker mest spændende lige pt, men spørgsmålet er om den blir for stor.
Hvor stort et kabinet skal de xxls enheder ha?? bare i liter mål
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
De 3 højtaler virker meget spændende og ikke lige nogen man ser alle steder. Ja når projektet først er startet er du klar til projektet er færdig og det er en go ting at ha i baghovedet
Hvis jeg vælger Camellia 1 blir det ikke et lille projekt selvom der "kun" er 2 enheder. men syns Camellia 3 virker mest spændende lige pt, men spørgsmålet er om den blir for stor.
Hvor stort et kabinet skal de xxls enheder ha?? bare i liter mål
|
|
|
Jeg har selvfølgelig regnet grundigt på det da jeg nøje udvalgte basserne, men det skal lige regnes efter - basdel og topdel er seperate, og selve basdelen er ca 60liter, som bliver ca 800mm høj, så ca br250/db300/hj800, men optimalt skal det beregnes præcist den personlige lyttehøjde - topdelen er også 250mm bred, knap så dyb og ca 250mm høj
Den store er med 12" bas, er ca 100liter og 100mm bredere, men basdelen er lidt lavere for give plads til underste mellemtone, men hele højtaleren er dog totalt ca 200mm højere, så ca 1m25, og nok en smule større end dine horn - men hvis det laves flot må det jo gerne være stort, men det er lidt sværere at håndtere, men lettes trods alt af det 2-delte modul system
Den lille spiller nok lige så godt, måske enda finere ved lavere niveau, men den store med flere enheder kan klare mere effekt, og har bassen i lukket system, så alt taget i betragtning vil den spille anderledes
Men man skal gøre sig klart at med brugen af de små 4" er det næppe en god party højtaler, men på den anden side, hvis man skulle ta livet af en enhed så koster de trods alt ikke så meget
Jo forresten, denne "Statement" bruger de små 4" TB som mellemtoner med ret godt resultat, siges der - så vidt jeg ved bruges de også i en dyr japansk højtaler
Dette er flotte højtalere, men personlig ville jeg hurtigt blive træt af at se på basser hængende over hovedet

|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syns man ser flere og flere diy højtalere hvor tangband er brugt til mellemtone, så helt dårlige kan de ikke være. I forhold til mine horn må de godt holde sig til samme str men højden må gerne være højere. Det er en fordel at det er delt op i 2 kabinetter. Så er det lidt nemmere at håndtere, både når de skal laves og der skal ændres på placering. Ku være man lige sku i tegne programmet senere idag/imorgen for at se hvad man kan få ud af det
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis vi tager den tb w4-1337 så ser den jo fin ud indtil 7k hvor den så blir hævet meget. Det er igen smag og behag men er det ik bedre med en enhed i midten som er lidt mere "lige" i frekvensgangen over 7k?? Jeg tænker lidt på om en bånddiskant ku være en fordel?? Jeg brainstormer bare lidt, erfaringen er ikke så stor men lærer da lidt hele tiden
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
Hvis vi tager den tb w4-1337 så ser den jo fin ud indtil 7k hvor den så blir hævet meget. Det er igen smag og behag men er det ik bedre med en enhed i midten som er lidt mere "lige" i frekvensgangen over 7k?? Jeg tænker lidt på om en bånddiskant ku være en fordel??
Jeg brainstormer bare lidt, erfaringen er ikke så stor men lærer da lidt hele tiden 
|
|
|
Peaket over 10khz fjernes, men det er ret blødt og ikke noget problem - mange andre enheder kunne bruges, selv den lille FF85K, men den klarer kun 5watt - delefilter ændrer sig også lidt, hvor nogle bredbånder kan klare sig helt uden filter, hvis der ikke er stor krav til lydtryk, og med andre kan det være nødvendigt med mere filter, og evt diskant - mit mål med det her er, mest muligt nemmest muligt, og ikke gå på kompromis med bassen, andre vælger det modsatte
Og jo, jeg mener også jeg nævnte muligheden for en båndiskant på toppen, som også ville løse problemet
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtig du har skrevet det med bånddiskanten. Der er rigtig mange muligheder, måske for mange??
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
Det er rigtig du har skrevet det med bånddiskanten. Der er rigtig mange muligheder, måske for mange?? |
|
|
Det er noget med at se på hvad man har brug for
Forstærker type, størrelse, musiksmag, lyttevaner(lydtryk), rum mm
Så er det lige med at finde ud af hvad der så skal til for at tilfredstille ens behov - nogle er faktisk mest tilfredse med et absolut minimal system som er det oprindelig grundlag for Gainclone, som i dag er udvidet med større udvalg, som feks T-Amp olign -for andre er det langt fra nok og de vælger mere komplicerede og overdimensionerede systemer, måske nok også fordi de synes det er mere spændende
Nogle er teknikfreaks andre er musik enthusiaster og vil bare høre musik - personlig må jeg erkende at være begge, og ja, det er til tider lidt kompliceret og årsag til alvorlige kriser
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo det. Lige nu er jeg ganske tilfreds og kan også spille frygtelig højt men de fostex kræver ikke meget effekt. Men spiller nu næsten aldrig særlig højt. Det er nok mere et hygge niveau jeg holder mig på. Men 3 enheder kræver lidt mere men har muligheden for at fordoble effekten hvis det bare blir holdt i 8 ohm. Tb enhederne er lidt mindre følsomme men det burde ik gå helt galt. Bånddiskant har jeg altid godt ville prøve men er aldrig kommet igang med det så det er jo en oplagt mulighed nu. Men nu ved jeg lidt mere om hvad jeg skal gå efter  Men skal helt klart ud og kigge på nettet omkring tb og xxls enheder
|
| Til top |
|
| |