Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 01:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bruger i lode-fedt/vand ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Ja spørgsmålet gir sig selv :-) Højtalerkabler, signalkabler, bananstik ????

Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

slettet.

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Der er faktisk folk som bruger loddevand, også til elektronik loddetin

Jeg har købt en rulle loddetin "leadfree" fra Frequence, og det er da den værste gang snot jeg nogensinde har loddet med - jeg kan godt forstå hvis begyndere har svært ved at lave en god lodning med det tin 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Puha.. nej.. den laver grimme lødninger.. jeg har forsøgt et par gange men resultatet er ikke god. Lodningen korroderer få måneder efter og det ser sjøvt ud.

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg har købt en rulle loddetin "leadfree" fra Frequence, og det er da den værste gang snot jeg nogensinde har loddet med - jeg kan godt forstå hvis begyndere har svært ved at lave en god lodning med det tin 

Sådan er det i dag, efter Rohs(reducktion of hazardouis substances) direktivet blev indført er bly fy fy i elektronik og dermed osse i loddetin, så for at få gode lodninger kræves nu lidt mere ekspertice og ekspert udstyr, da de nye tin'er er betydelig sværere at arbejde med.

(de gamle bly holdige tin'er må nu kun sælges til militæret og flyindustrien, ¨å det er ikke freqences skyld

-Men det kan lade sig gøre. Korrekt temperatur, rene værktøjer og flader samt den rette mængde flus middel bliver det nøjagtig lige så stærkt, flot og sølvglinsene som før.

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Jeg melder mig på et loddekursus, og Serritzlev på et stavekursus:-) tak for jeres svar...
Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

slettet.

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2009 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Vil det leadfree loddetin forbedres med sølvtilsats, altså vedr lodde praksis

Nå, jeg er da ved at lære det, men det tog lidt tid, og jeg er ellers ret god til at lodde  man skal være "hurtig" og meget omhyggelig, to svært forenelige størrelser -en del lodninger laver jeg af flere gange

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Men for at lodde ordentligt på f.eks. stik med en stor masse, så skal man have en loddekolbe der kan give nok varme. De små loddekolber kan ikke 'holde varmen' længe nok, hvis de kommer i kontakt med et RCA stik hvor 0 skal loddes direkte i stikket.  Det er betydeligt nemmere hvis der er lavet et 'øje' at lodde på.

Lodde vand brugte jeg kun når jeg skulle fortinne ledningsender i gamle dage, da jeg rodede med den slags på jobbet.

Kunne godt være at man burde genopfriske sit loddekursus.

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

(de gamle bly holdige tin'er må nu kun sælges til militæret og flyindustrien, ¨å det er ikke freqences skyld

Aaaerh, kan det nu osse passe???
  Så vidt jeg husker, må det også bruges til nyproduktion indenfor medicinsk udstyr, samt til rep. af ikke-ROHS-godkendt udstyr...??!

JBLfan 

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

musicus skrev:

Så vidt jeg husker, må det også bruges til nyproduktion indenfor medicinsk udstyr, samt til rep. af ikke-ROHS-godkendt udstyr...??!

JBLfan 

Det må også bruges til prototyper til intern brug og lignende. Det må bare ikke bruges i end user/consumer products.

Hvis jeg har forstået det rigtigt.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger næsten altid kun sølvholdigt tin som f.eks. WBT's loddetin. Har endnu ikke lavet hverken en "mureræodning" eller kold lodning med det. Det virker som god kvalitet.

Hvis man så samtidig sørger for at have en nogenlunde ok loddekolbe hvor man kan indstille temperatur så skulle der være lagt i ovnen til gode lodninger.

Tror ikke der er nogen ide i at bruge loddevand med mindre der er tale om meget store kontraktflader der skal loddes sammen som f.eks. tagrender eller den slags

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
musicus skrev:

Sådan er det i dag, efter Rohs(reducktion of hazardouis substances) direktivet blev indført er bly fy fy i elektronik og dermed osse i loddetin, så for at få gode lodninger kræves nu lidt mere ekspertice og ekspert udstyr, da de nye tin'er er betydelig sværere at arbejde med.

-Men det kan lade sig gøre. Korrekt temperatur, rene værktøjer og flader samt den rette mængde flus middel bliver det nøjagtig lige så stærkt, flot og sølvglinsene som før.

Jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg bliver fejl citeret

jeg frikender bestemt ikke Freuquence, og mener at de burde kunne finde noget bedre loddetin - selv det leadfree er mig bekendt også forskelligt, mhs til fluxmiddel osv - jeg fornemmer lidt at de bare leverer det de kan sælge billigst, og dermed være konkurrence dygtige, og dermed også at de bekymrer sig mindre om kvaliteten

Især i disse tider kunne der måske være endnu bedre grund til at bruge sølvholdig kvalitets loddetin - jeg vil under ingen omstændigheder bruge andet til forstærkerbyg

Man kan da få WBT og Mundorf i udlandet, til ganske høje priser - der må da være en dansk leverandør af kvalitets loddetin til acceptable priser, eller hvad

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

musicus skrev:

JBLfan 

Du fejl citere, det er mig der siger det og ikke musicus.

Ja det kan passe sådan er loven, vi snakker om 2 forskellige ting, jeg siger du kan ikke købe det, det er kun de 2 ovennævnte industrier, der kan andre skal have meget særlige grunde for at få en tilladelse.

Du snakker om hvem der må bruge det, det er bestemt ikke ulovligt at bruge det man har med bly i, du bruger bare løs så lang tid lager haves, bare det ikke ender i et kommercielt færdigt produkter er det intet problem, men det er slut for private og almindelige elektronik virksomheder med at indkøbe mere blyholdigt tin.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Grunden til de flotte lodninger vi har været vant til, skyldes tin/bly blandingen 60/40% samt de små indbyggede corer i tinnet (Typisk 1-6 stk. alt efter tin tråd-diameter) der indeholder netop flus.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Nemlig...og jeg købte de sidste 25kg Eurochannels havde på lager. Tror desværre ikke at sølv forbedrer lodde-processen. Jeg har prøvet både unleaded og sølv på mit arbejde. Intet kan slå det gamle loddetin og hvis man er heldig kan det stadig fåes.

Jeg har hørt at hvis man spørger pænt i det tidligere Århus-radiolager så måske....

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Nemlig...og jeg købte de sidste 25kg Eurochannels havde på lager. Tror desværre ikke at sølv forbedrer lodde-processen. Jeg har prøvet både unleaded og sølv på mit arbejde. Intet kan slå det gamle loddetin og hvis man er heldig kan det stadig fåes.

Jeg har hørt at hvis man spørger pænt i det tidligere Århus-radiolager så måske....

mvh

Nemlig... og man nænner jo ikke at gå af med sit eget... det er også forbudt! Gu' ve' hvordan Kg. prisen på 60/40 med flush ser ud om 5 år... Guld måske  

Endvidere er det vigtigt, at spids og loddekolbens effekt passer til de emner der skal loddes på. En gl. 50W Weller uden variabel temp. reg. og med et antal spidser i bredden 0,9 - 6mm klarer det meste leaded med en loddetemp. på ca. 370 grader med type 7 spids, og en gl. 20W Weller med tynd spids er stadig god til SMD. Dog kan de fleste moderne 50-80W loddestationer med justerbar temp. regulering klare begge typer komponenter, - dog stadig kun ved at udvælge rigtig størrelse spids og loddetemperatur - de kan også lodde perfekt efter R.O.H.S.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hvis man varmer for meget eller varmer op mere end en gang ved blyfri skal der tilføres flus...så kan det da se meget pænt ud, men det bliver let til grød(iltet). Vi har 380grader på når der loddes med blyfri.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Eh hurtig søgning hos RS viser at det er stadig til at få fat i PB løddetin:

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=searchProducts&searchTerm=l%C3%B8ddetin&x=14&a mp;y=4

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

tossi
Branchemedlem
Branchemedlem
Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Man kan stadig få loddetin med bly og til hobby folket er det da klart at anbefale frem for bly-fri, som kræver lidt tilvending at lodde med, dels pga af det lidt højere smelte punkt også flyder det ikke lige så godt som bly holdig.

Som reglerne er i dag, må bly holdig loddetin bruges til Militær, fly og medicinal industrien, af den simlpe grund at mange af de komponenter de bruger endnu ikke laves i en blyfri udgave og man var ikke sikker på holdbarheden af blyfrie loddinger derfor valgte man at holde dem uden for i første omgang. Man må dog stadig bruge bly holdig i comsumer hvis det er ældre end en hvis dato i en overgangs periode, så det giver mulighed for at designe om til blyfri.

Men som nævnt tidligere er udstyret alt afgørende(næsten) den støreste fejl de fleste begår er for høj temp. til stik osv vil 350-360 med bly holdig være rigeligt når man så har loddet renser man spidsen på en svamp hvor der er demiraliseret vand på. Hvis man lodder med blyfri kan man med fordel sætte tempem ca.10 grader op og afhænig af hvilken loddetin man bruger kan man tilføre ekstra flus, man skal bare huske at rense af igen, med blyfri er det faktisk det bedste ikke at rense spidsen når man har loddet, men at sætte den i holderen igen, med tinrester på og når man så skal bruge den renser man den af, helst i en stålting der minder lidt om en grydestålsvamp.

Og husk at man ikke får en blyfri lodning til at blive ligeså blank som en bly holdig, så fordi man ender på med en blyfri lodding der er mat er det bestemt ikke det samme som en kold lodding

Til top Vis tossi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tossi

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes