| Forfatter |
|
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes to typer skum
EN type er den almindeligt kendte skumgummi med lukkede celler, og formentlig værdiløs eller ondog "skadelig" til formålet
Den anden mere brugbare type er med åbne celler, og vist lavet ved at man "ætser" en procentdel af skummet væk
Du kan kontrollere det med vand - den lukkede type vil holde på vandet som en svamp, hvorimod vandet vil løbe lige igennem den åbne type
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig lækker information tak, så er det i hvert fald muligt lige at tjekke hvilken type man har fået fat i. Jeg går dog ikke ud fra fra at åbne/lukkede celler er alt? Eller er det virkelig det eneste der retfærdiggør prisforskellen?
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener det DAT har er den "åbne" type musicus snakker om, snakkede kim ihvertfald om engang jeg talte med ham.
Skal det bruges til bassektionen eller mellemtone dæmpning?
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal hovedsagligt bruges til dæmpning af bassen Hvad jeg har kunne læse mig til synes jeg ikke de forskellige typer skum dæmper bas specielt godt. Det eneste materiale jeg har kunne finde der dæmper bassen rimeligt er rockwool som jeg også tidligere har overvejet. Rockwool data
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er præcis samme sted i mit DIY projekt, så jeg er med på en lytter.
Når jeg ser på dit link med Rockwool, forstår jeg ikke helt hvad "Sound Absorption Coefficient" er. Hvis tallene havde været imellem 0 og 1 havde jeg et gæt på hvordan de skulle bruges, men når tallene over 1, er jeg ikke helt med?
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rockwool dæmper uden tvivl godt og er mindst lige så godt som de fleste alternativer, men så vidt jeg har forstået støver det lidt og dette støv kan sætte sig i svingspolen og andre steder hvor det ikke er velkommen.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder selvfølgelig som en kedelig bivirkning  Jeg ville dog tro at de kraftige terrænbats ikke "støver" på samme måde som normalt rockwool.. Eller er jeg helt galt på den?
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
| Rockwool dæmper uden tvivl godt og er mindst lige så godt som de fleste alternativer, men så vidt jeg har forstået støver det lidt og dette støv kan sætte sig i svingspolen og andre steder hvor det ikke er velkommen.
|
|
|
Hvad med Rockfon - det støver vel ikke hvis det er beregnet til synlige overflader?
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rockfon ser helt sikkert også interessant ud, deres side var blot nede for nogle timer siden, da jeg søgte nettet tyndt. Jeg kan dog se at deres nu er oppe igen. De har tilsyneladende nogle rigtig spændende produkter - faktisk så spændende, at jeg vil forsøge at få fat i et af deres produkter. Hvad jeg lige har kunne finde ud af skal det dog bestilles i byggemarkeder som Stark eller lign og man skal bestille en rimelig stor portion hjem. Men så har jeg da også til lidt bas-traps eller lign
|
| Til top |
|
| |
kæret Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis Frie skrev:
Rockfon ser helt sikkert også interessant ud, deres side var blot nede for nogle timer siden, da jeg søgte nettet tyndt. Jeg kan dog se at deres nu er oppe igen. De har tilsyneladende nogle rigtig spændende produkter - faktisk så spændende, at jeg vil forsøge at få fat i et af deres produkter.
Hvad jeg lige har kunne finde ud af skal det dog bestilles i byggemarkeder som Stark eller lign og man skal bestille en rimelig stor portion hjem. Men så har jeg da også til lidt bas-traps eller lign 
|
|
|
Hvis vi ender med at vælge samme løsning, kunne vi måske købe ind sammen pga. de store mængder?
|
| Til top |
|
| |
kæret Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har indtryk af at Rockfon og lignede produkter er beregnet til at forbedre rumakustik, dæmpe rumklang/ekko i større lokaler eller højt til loftet således at fx tale bliver mere tydelig, men bruges iøvrigt også i musik rum.
men højttaler kabinetter?
ja hvis det ikke er afprøvet kan man jo ikke vide 
pladerne er forholdsvis hårde, skæres til med hobby kniv.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Troels har meget fint beskrevet hvordan han dæmper sine kabinetter, og det er utrolig lækkert at han gider skrive så meget om sine projekter. Jeg har dog kigget lidt på de lyddæmpende egenskaber som de forskellige materialer har, og det er de færreste materialer der har nogen særlig virkning når vi kommer ned i nærheden af 125 hz. Det eneste jeg har fundet som dæmper nogenlunde er glasuld eller stenuld. Det virker dog til at have lidt ulemper hvorfor rockfon, som tilsyneladende, har rockwool's lyddæmpende egenskaber (måske endda bedre da de er udviklet til formålet) ville være perfekt.
kæret skrev:
jeg har indtryk af at Rockfon og lignede produkter er
beregnet til at forbedre rumakustik, dæmpe rumklang/ekko i større
lokaler eller højt til loftet således at fx tale bliver mere tydelig,
men bruges iøvrigt også i musik rum.
men højttaler kabinetter?
ja hvis det ikke er afprøvet kan man jo ikke vide 
pladerne er forholdsvis hårde, skæres til med hobby kniv. |
|
|
Jeg tror du har helt ret i, at de er beregnet til at dæmpe større rum osv. De laver dog mange forskellige slags hvorfor jeg sagtens tror man kan bruge en del af dem som dæmpemateriale i højttalere. Efter hvad jeg har set har de bedre egenskaber end andre hifi-produkter jeg har kunne finde. Om det virker på samme måde i praksis tør jeg dog ikke udtale mig om. Den eneste ulempe jeg umiddelbart kan se er, at de typisk er lavet til at være omkring 20 cm fra væg/loft.
pof@ skrev:
Hvis vi ender med at vælge samme løsning, kunne vi måske købe ind sammen pga. de store mængder?
|
|
|
Det ville være smart. Du er meget velkommen til at sende mig en PM så kan vi jo finde ud af noget. Jeg tager dog på ferie på søndag og er væk en uges tid, så hvis jeg ikke lige svarer er det formegentlig derfor  Jeg regner med at prøve at få fat i "Tropic" som kun er 15 mm tykt og har rimelig gode lyddæmpende egenskaber. http://www.rockfon.dk/sw22882.asp?PID=127&CEILINGID=5755
|
| Til top |
|
| |
kæret Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
dennis....:Den eneste ulempe jeg umiddelbart kan se er, at de typisk er lavet til at være omkring 20 cm fra væg/loft.
jeg har forstået det sådan at afstand til væg har betydning for dæmpningsområde, jo større afstand des dyber område dæmpes, det er også derfor at jeg ikke tror på materialet til dette formål.
jeg har læst om flere her fra forummet som har brugt rockfon som enkelt plade bag højttaler, men så er vi igen over i rumakustik.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øverst vises de lyddæmpende egenskaber for Rockfon - mere præcis materialet Boxer (dog 40 mm) Kilde herNedenunder et tilfældigt skummateriale med profileret overflade (eggbox) Kilde herI dette tilfælde har rockfon i hvert fald bedre egenskaber så vidt jeg kan se. Jeg er dog meget åben overfor andre forslag og kritik, og vil bestemt ikke benægte at Kæret kan have ret hvad angår brugen af Rockfon.
|
| Til top |
|
| |