Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 23:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Enheder til elbas kabinet?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Har brug for et 8 Ohms kabinet til min kommende David Eden WTX-260 forstærker. Jeg kigger meget på de "nye" typer kabinetter fra fx Markbass og TC Electronic, som er meget kompakte, lette og vellydende. De er heller ikke vanvittigt dyre, men jeg tænker, at jeg udover måske at kunne spare en lille smule på pengepungen, samtidig kunne få en god oplevelse ud af at bygge kabinettet selv. Det skal være 8 ohm, fordi jeg i live situationer nok vil bruge 2 kabinetter, og forstærkeren kan ikke tåle mindre end 4 ohm belastning.

Jeg kunne godt bruge lidt råd til hvikle enheder der er værd at kigge på? De skal være af en ordentlig kvalitet, og de må også godt være lette (altså i kg.) da jeg vil prøve at bygge et meget let, men kraftigt afstivet kabinet.

Jeg tænker at jeg gerne vil bygge et 2x12" kabinet. Jeg har set at nyere typer enheder, som fx TC Electronic RS212, har indbygget HF i basenheden. Ved ikke om dette bliver for dyrt til mit projekt?

Jeg er desværre heller ikke nogen elektronikhaj, så så lidt lodning som muligt vil være en fordel.  

Glæder mig til at høre lidt forslag.

/G

Til top Vis greg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greg

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 06:04 | IP-adresse registreret  

Spændende emne, men nok næppe helt hjemmehørende i dette forum . Har du prøvet at kigge på Eminence enheder? De har en 12" med neo-magnet system, den skulle være let.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jaaa joooo, der er jo ikke ligefrem mange forum der beskæftiger sig med den slags ting, så jeg tænkte at nogen herinde sikkert havde erfaring med instrumentkabinetter.

Og jo, er klar over at fx TC Electronic benytter Eminence enheder, men hvor kan man købe dem i DK?

/G

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

greg skrev:

Hejsa,

Jaaa joooo, der er jo ikke ligefrem mange forum der beskæftiger sig med den slags ting, så jeg tænkte at nogen herinde sikkert havde erfaring med instrumentkabinetter.

Det er der sikkert også, men forumregler tillader det desværre ikke. Men, prøv Soundcheck de har også et forum til den slags

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Nåh for pkker da. Troede det faldt indenfor dete forum. Jamen, jeg må lede et andet sted så.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Se dine private beskeder på dette forum!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu igang med  at bygge en 12/6 højttaler herfra - http://lowdownlowdown.com/greenboy/DL/fEarful/12+6/

Da jeg ikke er ret god til elektronik, såger jeg en som vil hjælpe mig med tegninger, råd og vejledning.

Enhederne der benyttes er:

Eminence KAPPALITE™ 3012LF - http://www.eminence.com/proaudio_speaker_detail.asp?web_deta il_link=kappalite3012lf&speaker_size=12&SUB_CAT_ID=3

og:

18 sound 6ND410 - http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_produc t&pid=244

Jeg regner med at smide et færdigbygget delefilter i kabinettet, i stil med dette:

http://www.eminence.com/proaudio_crossovers_detail.asp?web_d etail_link=PXB2500

Jeg skal bl.a. have lavet en kontakt som switcher mellem 0db dæmpning og 6db dæmpning på mellemtonen. Derudover har jeg lidt spørgsmål til kabling generelt (seriel/parallel).

Hvis der er en der vil hjælpe mig må du gerne smide mig en besked.

Mvh G

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes