| Forfatter |
|
John P. Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er gået i gang med at bygge et par 3-vejs højttalere, men jeg er kommet lidt i tvivl ang. delefilter. Jeg har ikke bygget højttalere før og er helt grøn.
Mit spørgsmål er så om det kan lade sig gøre at dele en vifa xt25 med et 1. ordens filter(fordi det er mere simpelt/billigt). Det jeg efterlyser er hvor højt man skal op i delefrekvens for at beskytte diskanten tilstrækkeligt.
Mellemtonen er en Vifa TG14sk68-04 5"(bliver vist nok brugt i audiovector k3)
Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig.
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil fraråde dig at bruge et 1. ordens filter til XT25. Da den ikke har magnetisk olie i svingspolegabet vil det kræve at du bruger et impedanskorrektionsled. Selv om du deler ved 5 kHz vil impedansstigningen ved enhedens resonansfrekvens ødelægge afrulningen nedadtil.
Det vil være bedre at dele ved 2,5-3 kHz med et 2. ordens filter. Hvis du skal dæmpe diskantenheden bør seriemodstanden placeres på forstærkersiden af filteret.
Som begynder vil jeg anbefale dig at starte med en 2-vejs højttaler. Det er simpelthen for svært at konstruere en vellydende 3-vejs højttaler uden den nødvendige erfaring og måleudstyr.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam har ret i alle tre afsnit, dog: hvis man deler en XT25 ved 2.5kHz og 12dB/okt SKAL der impedanskorrektionsled til. Ellers forvrænger den.
Jeg har brugt den i to konstruktioner, en med 4. ordens og en med 3. ordens filter, begge ved 3.3kHz.
Hvorfor ikke bare lave et flot kabinet til højttalerenhederne og så tage ind til Dansk Audio Teknik og få beregnet et godt filter?
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
Jeg vil fraråde dig at bruge et 1. ordens filter til XT25. Da den ikke har magnetisk olie i svingspolegabet vil det kræve at du bruger et impedanskorrektionsled. Selv om du deler ved 5 kHz vil impedansstigningen ved enhedens resonansfrekvens ødelægge afrulningen nedadtil.
Det vil være bedre at dele ved 2,5-3 kHz med et 2. ordens filter. Hvis du skal dæmpe diskantenheden bør seriemodstanden placeres på forstærkersiden af filteret.
Som begynder vil jeg anbefale dig at starte med en 2-vejs højttaler. Det er simpelthen for svært at konstruere en vellydende 3-vejs højttaler uden den nødvendige erfaring og måleudstyr. |
|
|
Jep, helt enig. XT25 er en fantastisk diskant, men man skal huske at tage hensyn til dens stigende forvrængning nedaftil. 2.5kHz / 2 orden er efter min mening det absolut laveste man bør dele en XT25, gerne lidt højere i frekvens og med højere orden. Hvorfor mener du at man bør placere seriemodstanden på forstærkersiden af filteret?
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det mest ideelle ville være, hvis nogen med Clio kunne måle den igennem for dig. Og så evt. bruge LpsCad til at komme med nogle forslag til filteret.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Hvorfor mener du at man bør placere seriemodstanden på forstærkersiden af filteret? |
|
|
Ved at placere seriemodstanden på forstærkersiden af delefilteret opnår man at diskantenheden "ser" den lavest mulige impedans ved resonansfrekvensen, nemlig impedansen af spolen som sidder parallelt med diskanten (ved et 2. ordens filter). Dette giver et lavere output ved resonansfrekvensen og dermed højere belastbarhed og lavere forvrængning.
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
kappen skrev:
Hvorfor mener du at man bør placere seriemodstanden på forstærkersiden af filteret? |
|
|
Ved at placere seriemodstanden på forstærkersiden af delefilteret opnår man at diskantenheden "ser" den lavest mulige impedans ved resonansfrekvensen, nemlig impedansen af spolen som sidder parallelt med diskanten (ved et 2. ordens filter). Dette giver et lavere output ved resonansfrekvensen og dermed højere belastbarhed og lavere forvrængning.
|
|
|
Men det giver jo også en helt anden overføringsfunktion, man har jo ikke de samme muligheder med regulering af diskantens niveau. Jeg ser det som 2 forskellige ting, i de fleste tilfælde vil man have brug for at justere det øverste niveau ind med en gammeldags L-pad, der vil man ikke bare kunne flytte seriemodstanden. Jeg er med på at diskanten ser en lavere impedans, men ikke det skulle give lavere output, det lader faktisk til at gøre det stik modsatte. En XT25 med en resonansfrekvens på 500Hz, er altså også allerede dæmpet ret godt dernede af et 2ordens filter.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skulle man ikke kunne dæmpe diskantens niveau med en modstand før filteret. Har du regnet på overføringsfunktionen siden du mener det ikke virker? Jeg har brugt det mange gange på 2. ordens filtre uden problemer.
Hvis man bruger L-pad forudsætter det i princippet også at enheden har en lineær impedans. L-paden medvirker dog til at begrænse impedansstigningen ved resonansfrekvensen, og dermed mindske problemet. Derfor går det sjældent helt galt i praksis.
|
| Til top |
|
| |
John P. Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
Hvorfor skulle man ikke kunne dæmpe diskantens niveau med en modstand før filteret. Har du regnet på overføringsfunktionen siden du mener det ikke virker? Jeg har brugt det mange gange på 2. ordens filtre uden problemer.
Hvis man bruger L-pad forudsætter det i princippet også at enheden har en lineær impedans. L-paden medvirker dog til at begrænse impedansstigningen ved resonansfrekvensen, og dermed mindske problemet. Derfor går det sjældent helt galt i praksis. |
|
|
Jeg siger ikke at man ikke kan, jeg siger blot at jeg ikke ser nogen grund til at gøre det. Man kan sagtens bruge L-pad uden at have en lineær impedans.
|
| Til top |
|
| |
John P. Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hovsa.
Tak for de hurtige svar.
Jeg dropper ideen om et 1. ordens filter. Jeg har faktisk fået et diagram med da jeg købte enhederne over en 2. ordens 2-vejs konstruktion, udmålt med clio og justeret med ørerne. Jeg kunne dog godt tænke mig lidt mere bund end vifa mellemtone/bas-enheden kan levere. Jeg har en surroundforstærker der kan bi-ampe fronthøjttalerne, og tænkte så om man ikke kunne køre 2-vejs(med vifa-enhederne) på det ene sæt udgange og 1-vejs(8" bas med et 1. orden eller 2. ordens filter) på det andet sæt udgange. Vil det også være for kompliceret og er det bare en 3-vejs bi-ampet ht og mig der ikke fatter noget.
Min oprindelige plan var at ht skulle være dæmpet lidt ned mellem ca. 120hz-400hz, så delefrekvenserne skulle være trukket fra hinanden mellem bas og mellemtone, da jeg med EQ altid har dæmpet mine tidligere ht her. Faktisk har jeg også haft hævet området fra 4kHz-15kz en del som jeg tænkte passede meget godt sammen med diskantens normalt højere følsomhed.
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, for jeg er derude hvor jeg mest gætter mig frem.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
John P. skrev:
Hovsa.
Tak for de hurtige svar.
Jeg dropper ideen om et 1. ordens filter. Jeg har faktisk fået et diagram med da jeg købte enhederne over en 2. ordens 2-vejs konstruktion, udmålt med clio og justeret med ørerne. Jeg kunne dog godt tænke mig lidt mere bund end vifa mellemtone/bas-enheden kan levere. Jeg har en surroundforstærker der kan bi-ampe fronthøjttalerne, og tænkte så om man ikke kunne køre 2-vejs(med vifa-enhederne) på det ene sæt udgange og 1-vejs(8" bas med et 1. orden eller 2. ordens filter) på det andet sæt udgange. Vil det også være for kompliceret og er det bare en 3-vejs bi-ampet ht og mig der ikke fatter noget.
Min oprindelige plan var at ht skulle være dæmpet lidt ned mellem ca. 120hz-400hz, så delefrekvenserne skulle være trukket fra hinanden mellem bas og mellemtone, da jeg med EQ altid har dæmpet mine tidligere ht her. Faktisk har jeg også haft hævet området fra 4kHz-15kz en del som jeg tænkte passede meget godt sammen med diskantens normalt højere følsomhed.
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, for jeg er derude hvor jeg mest gætter mig frem.
|
|
|
Det er faktisk en udemærket ide. Det nemmeste er hvis du kan bruge de indbyggede filtre i recieveren til at dele mellem bassen og mellemtone/diskant. På grund af mellemtonens begrænsede størrelse bør du nok ikke dele lavere end 100-125 Hz.
Hvis du selv laver et filter bør det være mindst 2. ordens til bassen. Hvis alle filtre er 2. ordens skal basenheden normalt fasevendes.
Jeg har selv en 7.1 kanals reciever med 2 zoner, hvor jeg bruger zone 2 til at trække en passiv subwoofer. Ved at føre pre-out fra frontkanalerne (eller subwooferudgangen hvis signalet skal filtreres) over til indgangen på zone 2 opnår man at volumenkontrollen regulerer subwooferen sammen med frontkanalerne, men niveauet på den passive subwoofer kan reguleres i forhold til fronthøjttalerne.
|
| Til top |
|
| |
John P. Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nesdam
Jeg har prøvet det med preout til zone2 da jeg havde 2 ubrugte kanaler på min anden reciever, men jeg fik det ikke til at virke. Jeg fulgte en anvisning på nettet fra en denon 5803 tror jeg. Der skulle man føre fra preout til en tom phonoindgang(cd, aux, etc.) og vælge at zone2 skulle spille den. Er det sådan du har fået det til at virke?
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
John P. skrev:
Hej Nesdam
Jeg har prøvet det med preout til zone2 da jeg havde 2 ubrugte kanaler på min anden reciever, men jeg fik det ikke til at virke. Jeg fulgte en anvisning på nettet fra en denon 5803 tror jeg. Der skulle man føre fra preout til en tom phonoindgang(cd, aux, etc.) og vælge at zone2 skulle spille den. Er det sådan du har fået det til at virke?
|
|
|
Ja, det er korrekt. Jeg har en Denon 2803, så det er samme fremgangsmåde jeg har brugt.
Du fører signalet fra pre-out til eksempelvis aux-indgangen. I indstillingerne for zone 2 vælger du aux som indgangssignal. Volumen for zone 2 sættes indledningsvis til 0 dB. Når du har fået signal igennem justerer du volumen for zone 2 så niveauet i bassen passer med resten af toneområdet. Hvis ikke du har fået det til at virke må du have valgt en forkert indgang eller glemt at skrue op for volumen i zone 2.
Hvis du ønsker at bruge recieverens indbyggede filtre skal du i stedet for pre-out bruge subwoofer-out. Det kræver at du bruger en splitter hvis du har 2 bashøjttalere for at få signal i begge kanaler. Du kan så indstille delefrekvens for subwoofer-kanalen efter ønske. Du bør samtidig indstille recieveren til at afskære fronthøjttalerne nedadtil, så de ikke behøver at spille bas.
|
| Til top |
|
| |
John P. Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nesdam. nu har jeg fået forbundet subudgangan til zone2, men der er en svag brummen fra mine basenheder. Det hele spiller som det skal bortset fra denne støj. Har du samme problem?
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
John P. skrev:
|
Hej Nesdam. nu har jeg fået forbundet subudgangan til zone2, men der er en svag brummen fra mine basenheder. Det hele spiller som det skal bortset fra denne støj. Har du samme problem?
|
|
|
Nu bruger jeg ikke subwoofer-out men pre-out, da jeg har et passivt filter i min subwoofer.
Måske har du brugt for langt kabel eller et kabel af for dårlig kvalitet. Er kablet forbundet til samme reciever eller til en anden reciever? Hvis det er på en anden reciever kan det muligvis hjælpe at vende netstikket på den ene eller muligvis begge recievere. Der vil altid være en spænding mellem 0 og 230 V AC på chassis af recieveren, medmindre den er jordforbundet. Denne spænding afhænger bl.a. af netstikkets polaritet. Når du forbinder 2 apparater med forskellig spænding på chassis vil der løbe en svag strøm ved 50 Hz gennem stelforbindelsen på kablet. Denne strøm kan være årsagen til brum i højttaleren.
Nogen kan mærke spændingen på chassiset ved at køre en finger hen over forpladen på apparatet. Man bør så vælge den polaritet på netstikket som giver den svageste spænding på chasisset. Hvis du får stød når du rører ved stel på de 2 apparater samtidig før de er forbundet er det også tegn på en stor spændingsforskel mellem aparaterne.
|
| Til top |
|
| |
John P. Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nesdam
Det er samme reciever(Denon 3803). Kablet er et bandridge y-splitter, der går fra sub-preout til cd-phonoindgang. Jeg har opdaget at der er brumstøj i alle højttalerne efter jeg har forbundet kablet. Støjen starter allerede ved -80 og det ændrer ikke rigtig noget når jeg skruer op. Jeg har prøvet kun med y-splitter fra sub-preout til div. phonoindgange og fra preout til div. phonoindgange med 2 forskellige phonokabler. Jeg har prøvet at ændre zone2 volumen og subwooferchannel volumen dvs. at skrue den ene ned og den anden op og vice versa. Intet hjælper. Er der slet ikke nogle mislyde i dit setup?
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har absolut ingen problemer af den art. Der må på en eller anden måde opstå en brumsløjfe i dit setup. Når støjen er i alle højttalere må det være fordi der er brum på apparatets stel.
Jeg har kun et par enkelte forslag til hvad du kan gøre :
Prøv at vende netstikket om og hør om det ændrer niveauet af brummet.
Prøv et kabel hvor stel kun er forbundet i den ene ende.
Brug så kort et kabel som muligt. Hvis du bruger et langt kabel så fold det sammen så kompakt som muligt.
Normalt skulle der kun opstå brum af den art når en indgang er uden forbindelse men kablet stadigvæk sidder på indgangen.
|
| Til top |
|
| |
John P. Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nesdam
Du skal have tak for al din hjælp, men jeg kan sgu stadig ikke få det til at virke. Jeg har osse en 1906, den prøver jeg lige i morgen.
|
| Til top |
|
| |
John P. Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg afprøvet med min 1906. Der er samme problem....Støjen forsvinder faktisk når jeg hiver kablet ud af phonoindgangen, men lader det sidde i sub-udgangen eller omvendt.
|
| Til top |
|
| |