| Forfatter |
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går inden længe igang med en stander højttaler hvor jeg vil benytte sæt 18W/4531G00. Jeg modtog mine enheder i går kørte dem hurtigt til med en 5timers blandet 20Hz sinus + musik. Jeg målte dem efterfølgende med CLIO, hvor det første der falder mig ind, er at Resonansfrekvensen på den målte impedanskurve i CLIO er ca. 38Hz og ikke de 33Hz som er opgivet på Tymphany.com.  Jeg målte efterfølgende endnu en impedanskurve hvor jeg tilføjede 10gram tillægsmasse på membranen. De beregnede TS data er her: Manufacturer:ScanSpeak Model:18W/4531G00 Date:24-03-2009 ____________________________________________________________ _______________________ FS 37.6282 Hz VAS 30.1286 L RE 3.4000 W QMS 5.5382 QES 0.4497 QTS 0.4159 B×l 5.7751 T×m dBSPL 87.5490 SD 0.0150 m2 CMS 0.9589 mm/N MMS 18.6571 g RMS 0.7965 WM CAS 2.16E-0007 m5/N MAS 82.91 kg/m4 RAS 3540 WA CMES 559.4022 mF LCES 31.9807 mH RES 41.8748 W RAT 47134 WA RMT 10.6058 WM MMD 17.6173 g ZMIN 3.7582 W ZMAX 45.2748 W ZAVG 8.0018 W h0 0.3427 % L1kHz 0.1778 mH L10kHz 0.1503 mH Jeg synes godtnok det er store afvigelser fra de opgivne data som er her: | Electrical Data |
| Nominal Impedance |
Zn |
4 |
ohm |
| DC Resistance |
Re |
3.4 |
ohm |
| Voice Coil Inductance |
Le |
0.3 |
mH |
| TS Parameters |
| Resonance Frequency |
fs |
33 |
Hz |
| Mechanical Q factor |
QMS |
5.2 |
|
| Electrical Q factor |
QES |
0.38 |
|
| Total Q factor |
Qts |
0.35 |
|
| Force Factor |
Bl |
5.7 |
Tm |
| Mechanical Resistance |
Rms |
0.7 |
Kg/s |
| Moving Mass |
Mms |
17.5 |
g |
| Effective Piston Area |
sd |
150 |
cm^2 |
| Equivalent Volume |
Vas |
42 |
ltrs |
| Sensitivity |
2.83V/1m |
90 |
dB |
Der er selvfølgelig faktoren tilspilning, mæææn at det skulle ændre resonansfrekvensen fra 38Hz til 33Hz, synes jeg, er lidt urealistisk, specielt hvis man tænker på at de havde fået lidt motion. Hvad er jeres erfaringer med TS data? Edit: Kan se at nogle af [enhederne] er blevet forvandlet til W og andet, efter jeg kopierede det her ind.
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er dit måleudstyr kalibreret ? Og er din metode korrekt ? Hvis ikke er det nok problemet - Sådan som du sætter det op stoler du mere på din egen måde end en fabrikant som lever af at lave målinger på deres udstyr
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
| Er dit måleudstyr kalibreret ? Og er din metode korrekt ? Hvis ikke er det nok problemet - Sådan som du sætter det op stoler du mere på din egen måde end en fabrikant som lever af at lave målinger på deres udstyr
|
|
|
Måleudstyret er kalibreret og og eftertjekket, så det er ihvertfald i orden. Fremgangsmåden er at jeg stiller enheden på siden i fri-luft og måler henholdsvis uden og med 10grams tillægsmasse som er monteret fast på membranen. Jeg skriver selvfølgelig også dette for at belyse om det evt. kan være mig der har overset noget, eller om tolerancen hos scanspeak bare er stor, det er nemlig ikke første gang, jeg hører om enheder som ikke passer med de opgivne data.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle de Scan-Speak enheder jeg har målt T/S på har passet meget godt. Faktisk MEGET præcist.
Kan ikke svare dig på hvad et evt. problem her kan være, men har ret gode erfaringer med T/S på Scan-Speak.
Havde du boet på Sjælland, var du velkommen til at kigge forbi, så kunne jeg prøve at udmåle dem, og se om jeg kommer frem til samme resultat...
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Alle de Scan-Speak enheder jeg har målt T/S på har passet meget godt. Faktisk MEGET præcist.
Kan ikke svare dig på hvad et evt. problem her kan være, men har ret gode erfaringer med T/S på Scan-Speak.
Havde du boet på Sjælland, var du velkommen til at kigge forbi, så kunne jeg prøve at udmåle dem, og se om jeg kommer frem til samme resultat...
|
|
|
Ville gerne, hvis der ikke havde været så langt. Er det direkte fra kassen eller har de fået noget motion inden da? Hvad måler du med?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har målt med Woofer Tester 2 og Woofer Tester 3.
Det er enheder, der har fået motion.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også målt meget præcise data på Flex Units med samme Woofer Tester, så målingerne gælder for en række enheder. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se at Zaph også får nogle lidt andre resultater på den 18W/8531G00 han har testet. De impedans målinger CLIO laver, skulle ikke fejle noget som helst. Men nu giver jeg den noget mere motion og så må jeg se på det igen.
|
| Til top |
|
| |
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kappen,
Jeg har ingen erfaring med tolerancer på SS enheder. Men alt mekanisk har jo en tolerance.
Nu ved jeg ikke hvordan du måler med CLIO, men der er et par ting du skal være opmærksom på. Du må undskylde hvis jeg gentager noget nu allerede ved.
For det første, skal DC modstanden måles ret nøjagtig og mange DMM kan godt have problemer ved værdier < 10 ohm.
For det andet, skal du være opmærksom på hvilken MLS længde du bruger sammen med den valgte samplefrekvens. En standard MLS længe på 16K@48 KHz samplefrekvens giver en opløsning på ~3 Hz, hvilket ikke er så godt til T/S parametre. Sæt evt. samplefrekvensen ned til 8 KHz eller MLS længden op.
Til sidst er det som det også nævnt en god ide at give dem noget motion for at blødgøre ophængende. Lad dem derefter køle af inden du laver T/S måling.
Håber du bestemt årsagen til forskellen. Det kan jo være at de er sådan.
Morse
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det smarte ved Woofer Tester er at der stort set ikke er fejlkilder i målingerne.
Enheden sættes til måleinstrumentet, der sættes til PC. Man trykker start, og resultatet dukker op på skærmen. Nemt og hurtigt. Man skal dog rode lidt med lidt vægte på membranen for at simulere membranmodtstand, men alt går nemt og hurtigt.
Det kan nok ikke skade at massere enhederne yderligere, så de opfører sig mest muligt ved målingerne, som de vil gøre i den færdige højttaler. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morse skrev:
Hej Kappen,
Jeg har ingen erfaring med tolerancer på SS enheder. Men alt mekanisk har jo en tolerance.
Nu ved jeg ikke hvordan du måler med CLIO, men der er et par ting du skal være opmærksom på. Du må undskylde hvis jeg gentager noget nu allerede ved.
For det første, skal DC modstanden måles ret nøjagtig og mange DMM kan godt have problemer ved værdier < 10 ohm.
For det andet, skal du være opmærksom på hvilken MLS længde du bruger sammen med den valgte samplefrekvens. En standard MLS længe på 16K@48 KHz samplefrekvens giver en opløsning på ~3 Hz, hvilket ikke er så godt til T/S parametre. Sæt evt. samplefrekvensen ned til 8 KHz eller MLS længden op.
Til sidst er det som det også nævnt en god ide at give dem noget motion for at blødgøre ophængende. Lad dem derefter køle af inden du laver T/S måling.
Håber du bestemt årsagen til forskellen. Det kan jo være at de er sådan.
Morse
|
|
|
Hej,
DC modstanden er målt med et alm multimeter, den får jeg til 3.4Ohm hvilket er den samme modstand som Tymphany opgiver, så noget tyder på at det er den rigtige.
Impedansmålingerne laver jeg med sweeps i 48kHz opløsning. Jeg har førhen brugt MLS til måling af impedans, men det tyder på at sweeps er mere præcise. Sweeps anbefales også til impedansmålinger i CLIO manualen.
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har forsøgt igen - med en tand bedre resultater. Enhederne har også fået en ~5timers ekstra tilspilning siden sidst. Denne gang med 19g ekstra masse. Her er de målte impedanskurver:   Her er de nye TS: FS 37.4868 Hz VAS 31.6040 L RE 3.3000 W QMS 5.4373 QES 0.4254 QTS 0.3946 B×l 5.7219 T×m dBSPL 87.9481 SD 0.0150 m2 CMS 1.0058 mm/N MMS 17.9206 g RMS 0.7763 WM CAS 2.26E-0007 m5/N MAS 79.64 kg/m4 RAS 3450 WA CMES 547.3553 mF LCES 32.9316 mH RES 42.1754 W RAT 47542 WA RMT 10.6976 WM MMD 16.8807 g ZMIN 3.7573 W ZMAX 45.4754 W ZAVG 8.0004 W h0 0.3757 % L1kHz 0.1750 mH L10kHz 0.1502 mH Ohm bliver konverteret til W herinde...
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men stadig ret stor afvigelse fra original data... __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
kunne man ikke spørge tymphany ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
ham_den_lange Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kappen (og alle jer andre) Du skal være opmærksom på, at Thiele/Small parametrene for en højtaler bestemt ikke er så lineære, som mange ofte betragter dem for at være. Det har eksempel stor betydning om du måler vha. added mass, added compliance eller ved at måle den mekaniske forskydning. Valget af konstant strøm, konstant spænding eller konstant udsving, har også betydning, samtidigt med at amplituden også betyder noget. Clio måler som du ved jo med konstant spænding mens Scanspeak (og Vifa, da det blev udviklet i Videbæk) måles med konstant strøm. Du kan faktisk udføre et lille eksperiment, som viser lidt af det, jeg snakker om, ved at måle resonansfrekvensen ved forskellige spændings niveauer. 18W'eren og andre lavtabs enheder er dog ikke de bedste til at vise dette fenomen. Jeg har personligt målt parametrene på fire stk. 26W/8867T00 vha. konstant strøm ved fire forskellige niveauer, og fik en tydelig sammenhæng mellem amplitude og parametre. Mvh. Simon
__________________ Dette indlæg bygger på 10% faktuel viden og 90% sygeligt behov for opmærksom...
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
ham_den_lange skrev:
Hej Kappen (og alle jer andre) Du skal være opmærksom på, at Thiele/Small parametrene for en højtaler bestemt ikke er så lineære, som mange ofte betragter dem for at være. Det har eksempel stor betydning om du måler vha. added mass, added compliance eller ved at måle den mekaniske forskydning. Valget af konstant strøm, konstant spænding eller konstant udsving, har også betydning, samtidigt med at amplituden også betyder noget. Clio måler som du ved jo med konstant spænding mens Scanspeak (og Vifa, da det blev udviklet i Videbæk) måles med konstant strøm. Du kan faktisk udføre et lille eksperiment, som viser lidt af det, jeg snakker om, ved at måle resonansfrekvensen ved forskellige spændings niveauer. 18W'eren og andre lavtabs enheder er dog ikke de bedste til at vise dette fenomen. Jeg har personligt målt parametrene på fire stk. 26W/8867T00 vha. konstant strøm ved fire forskellige niveauer, og fik en tydelig sammenhæng mellem amplitude og parametre. Mvh. Simon |
|
|
Jeg vidste godt at spændingsniveauet kan have en betydning, men ikke af den størrelse vi ser her. Med tidligere forsøg har jeg kunne rykke fs MAX 1Hz ved at justere på spændingsniveauet. Jeg kunne ikke forstille mig at en måling med strøm vil kunne ændre så meget på parametrene, men det kan da godt være du har ret. I så fald - hvad er mest korrekt og hvorfor? Er der bare stor usikkerhed på TS parametre? Her taler vi jo om store forskelle: Fs: 33Hz vs 37.5Hz Vas: 42L vs 31.6L Qt: 0.35 vs 0.395 Men andre parametre er næsten lig med hinanden fx. MMs: 17.92 vs 17.5.
|
| Til top |
|
| |
Baby Strong Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 130
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bliver enhederne ikke målt lige efter de er blevet lavet ? - en dumbe/bestå prøve.
Btw, har du ikke lavet en 2½-vejs højttaler før med samme enhed ?
__________________ Ikke alt det der fancy pancy honky tonky.
|
| Til top |
|
| |
ham_den_lange Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, enhederne fra Scanspeak, og formodentligt alle andre producenter, bliver kontrolmålt umiddelbart inden de bliver pakket og forlader produktionen. Der bliver dog ikke målt parameter, da dette kræver at de er tilspillede. Det eneste, der bliver målt er frekvensgangen, imperdanskurven og en rub&buzz test, som primært kontrollere, at spolen ikke skraber på i luftgabet. Impedanskurven siger selvfølgelig lidt om parametrene. Problemet er dog, at parametrene for utilspillede højtalere variere betydeligt mere end for tilspillede.
Det er lidt svært at sige hvilken målemetode, der giver de korrekte parametre. Man kan jo lidt filosofisk påstå, at alting i verdenen er forskellige alt efter hvordan du betragter dem.
Grunden til at Scanspeak har valgt at måle vha. konstant strømsmetoden med added mass, er at det giver resultater for bl.a. BL, som ligger tæt på de simulerede. Desuden giver konstant strøm jo også konstant kraft, hvilket jeg tror er det bedste, når du vil måle på et mekanisk system.
Du kan med et lille tricks godt få Clio til at måle impedanskurven med noget, som minder om konstant strøm i stedet for konstant spænding. Det er dog ikke sikkert, at det resultere i samme parametre som dem fra databladet. __________________ Dette indlæg bygger på 10% faktuel viden og 90% sygeligt behov for opmærksom...
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
ham_den_lange skrev:
Jo, enhederne fra Scanspeak, og formodentligt alle andre producenter, bliver kontrolmålt umiddelbart inden de bliver pakket og forlader produktionen. Der bliver dog ikke målt parameter, da dette kræver at de er tilspillede. Det eneste, der bliver målt er frekvensgangen, imperdanskurven og en rub&buzz test, som primært kontrollere, at spolen ikke skraber på i luftgabet. Impedanskurven siger selvfølgelig lidt om parametrene. Problemet er dog, at parametrene for utilspillede højtalere variere betydeligt mere end for tilspillede.
Det er lidt svært at sige hvilken målemetode, der giver de korrekte parametre. Man kan jo lidt filosofisk påstå, at alting i verdenen er forskellige alt efter hvordan du betragter dem.
Grunden til at Scanspeak har valgt at måle vha. konstant strømsmetoden med added mass, er at det giver resultater for bl.a. BL, som ligger tæt på de simulerede. Desuden giver konstant strøm jo også konstant kraft, hvilket jeg tror er det bedste, når du vil måle på et mekanisk system.
Du kan med et lille tricks godt få Clio til at måle impedanskurven med noget, som minder om konstant strøm i stedet for konstant spænding. Det er dog ikke sikkert, at det resultere i samme parametre som dem fra databladet. |
|
|
Jeg kan godt følge dig i din holdning omkring konstant strøm, hvilket burde give en konstant styrke på magnetfeltet. Men er det ikke misvisende når alle forstærkere idag er spændingsstyret? Altså vil den situation enheden ender i, ikke minde mere om en måling med konstant spænding? Eller tager jeg fejl? Derudover har jeg svært ved at tro at de 2 metoder kan være så uenige om en faktor som fs. Kan det være fordi at enheden endnu ikke er tilspillet ordentligt endnu? (De har fået ca. 10timers massage med musik og 20Hz sinus med næsten fuld udsving). Efter de første 5timer ændrede fs sig 3Hz, men efter de næste 5, var der ikke sket mere. Men i så fald - Hvad skal jeg stole mest på? Altså det har jo en relativ stor betydning for kabinet dimensionering og port-tuning.
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Baby Strong skrev:
Bliver enhederne ikke målt lige efter de er blevet lavet ? - en dumbe/bestå prøve.
Btw, har du ikke lavet en 2½-vejs højttaler før med samme enhed ?
|
|
|
Jo - Jeg har lavet en med 2x8531G00, nu laver jeg en 2vejs med 1x4531G00.
|
| Til top |
|
| |