| Forfatter |
|
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
eg har et par tnt højtalere ,jeg blev lokket på af dat i 2001
de er noget mørke i lyden og spiller ikke så fedt
hvad er der galt med konstruktionen
den fedter alt ind i varm baslyd og tilbagetrukket diskant
blev opmærksom på dette da jeg fik nye monitors til mit lille lydstudie
den er bestykket med 2 stk scan speak 18w 8546-02 og en d2904/9800 alu diskant
dejlige enheder der burde kunne levere noget mere
jeg har forsøgt at finde data på basserne men ingen ved rigtigt noget
og nu kan jeg ikke holde ud at høre på tnt'erne
noget må kunne gøres ,nyt kabinet? skal volumen gøres mindre end de 65 liter kabineterne er på
de bliver trukket af et exposure super 18 effektrin
og en croft carisme preamp
parasound dac og cd
på forhånd tak frede

|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frede. Ring evt. til Dansk Audio Teknik og hør, hvad de har af forslag til hhv. delefilterændringer og evt. modifikationer af kabinettet. Det er en gammel konstruktion, og jeg ved at den nuværende ejer af DAT har erfaringer med at "redde" et sæt ældre TNT. God fornøjelse, er spændt på at høre hvordan det udvikler sig  Brok
__________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
rjcr Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv et par TNT'ere.
Den mørke lyd kan jeg ikke genkende, men den dybe bas der har tendens til mudder har jeg også oplevet (specielt da jeg fik en Denon DVD-A11, der gav en bund jeg ikek havde før)
Dette problem blev løst med Gummifødder. Jeg mener de hedder Valhalla og de har dem vist i Hifi Klubben. Der var en kæmpe verden til forskel, men fødderne må have lavet den afkobling til mit parketgulv som manglede.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan prøv med at fylde basreflexrøret op med sokker.
Samt overveje din placering af højttalere i rummet, jeg er tidligere ejer tt med samme enheder bare en bas mindre, jeg genkender ikke fænomenet. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
de mangler noget i toppen ,og de er afkoblet med spikes ,selv med basporten blokkeret er der mudder ,det er ikke meget men nok til det virker generende ,efter at have været i lydstudiet ,og lyttet på jbl/blue sky i timevis og så kommer hjem ,så høres diskant manglen og bas muderet ,det er der altså bare ikke på jbl,erne (4412a) og scan speakerne burde spille bedre end jbl,erne ,det er bare en enkelt db eller to i toppen ,problemmet er måske de er kalibreret i dats gamle kælderbutik ,hvad ved jeg ,det virker soim om kabinettet er for stort til den super stramme bas ,så vil jeg hellere undvære lidt output i bunden til fordel for en klarere bas
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart tror jeg, der er flere ting der spiller ind. Det væsentligste, hvis jeg må være så fræk at gætte, er ud fra din beskrivelse af det du savner på TNT'erne, i modsætning til 4412: Mine praktiske erfaringer med 4412 er ganske vist uhyre beskedne, men en rund, lidt lun og kælen diskant er absolut det modsatte af sådan som jeg opfatter toppen i netop 4412. Hvis du kan li' lyden fra 4412, og sætter pris på de egenskaber den har, er det nok ikke så underligt hvis du oplever netop TNT som lidt nedblændet og "rund"/fyldig. Som hhv. rjcr og Per er inde på, kan det være værd at forsøge med lidt alternative afkoblingsdimser, samt ikke mindst lidt leg med placeringen af TNT i din stue. Hvis det ikke giver et resultat du kan leve med, er der nok ikke andet at gøre end at konstatere, at du foretrækker lyden fra 4412'erne i studiet, og bør kigge dig om efter noget i samme dur. Og så er det nok ikke TNT'erne du skal bygge videre på i hjemme setup'et  Brok
__________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for inputs til alle
4412 hører til i studiet de spiller rent og højt men er ikke særligt musikalske ,de er mere et klinisk værktøj og er for analytiske og ,har haft dem hjemme og det dur de ikke til ,der er scan speakerne hurtigerer og det virker mere timed ,tnt,erne virker bare ikke super lineære ,jeg forlænger nok basporten et par cm og prøver med en sok ,jeg har jo haft nogle oplevelser med tnt,erne ,hvor man havde svært ved at side stille ,og det hele var dybt medrivende ,så jeg satser på at beholde dem
jeg skal lige tilføje at jeg er musikker og spiller guitar punk/metal men hører næsten alt musik
og jeg faldt for tnt'ernes dynamiske spillemåde dengang
har også overvejet at købe et par basfælder fra thomann
og sætte ind med noget akustisk dæmpning af stuen
mvh frede
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har trægulv uden fast underlag (altså på strøer e.l.) bør du prøve tippet med dæmpefødder i stedet for spikes. Prøv det eventuelt også selv om du ikke har trægulv.
Hvis ikke du vil ofre de par hundrede kroner (eller hvad de nu koster) på forsøget, så prøv eventuelt med kork-klodser - de kan købes i f.eks. Jem&Fix til omkring 8 kr. stykket.
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøvede lige med en sok ,og har lånt 2 basfælder hvilket hjalp meget ,mellemtonen blev meget klarere ,jeg har trægulve der ikke ligger på strøer ,så jeg prøver de der valhala ting fra hifi klubben ,virker som en billig løsning
|
| Til top |
|
| |
rjcr Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vær opmærksom på at få den udgave der er til 60 kg.
Desuden står højttalerne jo en anelse mindre stift pga. det bløde underlag, men lydgevinsten er stor.
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
man kan vel give højtalerne nogle større og bredere fødder ,jeg har savet 2 mdf plade ud og skruet dem fast i gulvet ,og malet dem sorte ,og lavet større fødder til højtalerne ,så de der valhaqlla fødder får et ordentligt underlag at stå på
|
| Til top |
|
| |
rjcr Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og lige en ting til:
Prøv at stramme skruerne, der holder bas/mellemtoneenhederne fast (6 unbrako-skruer på hver enhed). De har en tendens til at løsne sig en anelse, og opstramningen hjælper faktisk også på lyden i positiv retning.
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
strammer skruer efter cirka hver 3 måned ,kabler renses min en gang om året ,smed lige et par 50x50 fliser under hver højtaler ,og nu er bassen godt nok strammet op ,men mangler lige det sidste ,godt man har sit ejet værelse til hifi ,for kønt er det ikke ,tror også jeg ændrer den ene 4,7uf i filteret til 3,9uf ,dat foreslog i 2002 at skifte 2,7mh til 1,2 mh ,hvilket gjorde dem hidsige at høre på ,har mailet dat men frygter at få det sædvanlige ubruelige svar
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 31 Marts 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
satte sd fødder under tnt'erne idag ,nu er de knastørre i bunden ,det er næsten helt skræmende hvor dynamisk og timed det hele er blevet nu ,det er jo en fed højtaler ,og nu spiller de som de gjorde inde hos dat ,er der nogen der ved om roland stadig er ejer/medejer af dansk audio teknik ,han er sgu en sjov fætter ,man kunne godt få et par timer til at gå når man besøgte ham med hifi snak ,jeg bor nu i jylland ,så det er nogle år siden sidst jeg besøgte dat
mvh frede
|
| Til top |
|
| |
rjcr Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frede,
Godt at høre - det er sgu sjovest , når det virker.
DAT er ejet af KT-Radio i dag (nabo-forretninhger), og jeg ved ikke om Roland er der længere
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 31 Marts 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
|
satte sd fødder under tnt'erne idag ,nu er de knastørre i bunden ,det er næsten helt skræmende hvor dynamisk og timed det hele er blevet nu ,det er jo en fed højtaler ,og nu spiller de som de gjorde inde hos dat ,er der nogen der ved om roland stadig er ejer/medejer af dansk audio teknik ,han er sgu en sjov fætter ,man kunne godt få et par timer til at gå når man besøgte ham med hifi snak ,jeg bor nu i jylland ,så det er nogle år siden sidst jeg besøgte dat
mvh frede
|
|
|
Herligt når man får så gode resultater med små midler. Jeg har også haft SD fødder 
Hvis du har mod på det, så prøv CeraBalls => http://www.finite-elemente.de/en/zubehoer/ceraball
Du vil blive endnu mere overrasket, de er utrolige!
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
CeraBalls det ser spænnende ud ,det skal prøves snart ,først vil jeg prøve at købe noget blue jeans højtaler kabel ,jeg har belden kabler i signalvejen (tekni fi f200) ,og har i øjeblikke heywire som højtalerkabel ,også internt i højtalerne ,jeg har tænkt mig at afprøve tnt,erne som midfield/main monitors i lydstudiet ,her en af dagene
|
| Til top |
|
| |
jørstad Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv med lc audio teflar kabler internt bruger det selv . meget åbent lydbillede.
og kom noget noget ikalon terninger i bakabinettet det hjælper temmelig meget
|
| Til top |
|
| |