Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Basport vs. lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Møffe
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 24 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Hejsa Chaps

Jeg sad lige i mine egne tanker i et forsøg på at lave en clone af Sonus Faber Auditor Elipsa, og blev lidt udsikker på om basportens type, antal og dimensioner egentlig har den store påvirkningen af lyden?? Bortset fra port støj!

Når man designer filtre har de forskellige 6, 12, 18 og 24 dB filtre med Linkwitz-Riley, Bessel, Butterworth mm., også har deres egen lyd.

Så pørgsmålet er, om basporten ikke kan designes til en egentlig ønsket lyd?

Til top Vis Møffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Møffe

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Marts 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Med basporten har du mange muligheder. Du kan forsøge at få så dyb bas som overhovedet muligt. Det giver dog en meget lang port, og det man populært kalser one note bas. Du kan også vælge en afstemning der giver en mere kontrolleret bas, men som så heller ikke går så dybt.

De elektriske forløb for et delefilter er ofte meget teoretiske, og det er absolut nødvendigt at have den fornødne viden omkring målinger for at være helt sikker på hvad man egentlig opnår.

2. vejs linkwitz reily 2. orden elektrisk giver i teorien et fasekorrekt system, hvilket må være at foretrække. Men hvis du blot tager de matematiske formler og lodder et filter sammen, kan det ligesågodt være du i virkelighed får en besselkarakteristik.

Hvis de blot er designet der tiltaler dig, kan du kigge efter færdige byggesæt der passer til rumfang og frontplade.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Møffe
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 30 Marts 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte noget i retningen af at man ofte til 5" Woofer bruger ø5 basporte, og 6½" og 7" Woofer ø7 basport.

Nogle bruger 2 porte, men igen hvis man skal bruge en lang port skal den også tilsvarende have en mindre diameter!

Jeg overvejer kittet M5i fra FreQuence med de nye Illuminator som drivkraft. Her kan jeg så justere målene på kabinettet ind efter kittet, men de skriver bare ikke noget om længden på ø5 basporten!

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

hvis der er en færdig konstruktion ,hold dig til den ,for inden du har set dig om ,har du købt spl metre og clio højtaler målings udstyr mm ,jeg har selv været der ude og lege meget ,det er sjovt og dyrt ,for når man syntes af nu er den der ,så syntes man efter et par dage at det er den ikke ,og justerer videre ,du kan få år til at gå med det ,nu har jeg aldrig hørt noget fra frequence ,så jeg ved ikke hvor gennemarbejdede deres konstruktioner er ,jeg ville nok købe et sæt icon fra dansk audio teknik ,dem bruger vi i lydstudiet ,jeg ved anne linnet også bruger dem ,og de er nemme at parre med en aktiv sub

mvh frede

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

Møffe
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 31 Marts 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for de venlige ord, og kigger lige på Icon fra DAT som en mulighed.

Men tråden var nu mere tiltænkt en videnskabelig tilgang til basporten egenskaber. For at se hvilke muligheder eller om der ligger så mange muligeder i basportens design. Der er jo forsket meget i dens udformning med bl.a. trompet ender, riller som skulle formindske turbulens i røret mm.

Wooferen er jo delvist karakteriseret ved basportens luftstrømme. og ifølge Duelund er en HT defekt hvis kabinettet har mere end et hul til enheden. Så hvorfor bruger vi basporte, hvis det andet er så nemt?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 April 2009 kl. 04:23 | IP-adresse registreret  

Citat: "Nogle bruger 2 porte, men igen hvis man skal bruge en lang port skal den også tilsvarende have en mindre diameter!"

Nej! Det modsatte er tilfældet... Skal resonansfrekvensen (Helmholz-resonansen) alt andet lige bevares, skal et større areal have en længere 'tunnel', et mindre areal en kortere.

Når refleksprincippet anvendes, skyldes det, at det har en række potentielle fordele fremfor en lukket boks i samme størrelse. Dybere bas &/el. højere følsomhed &/el. kraftigere lydtryk &/el. lavere forvrængning, bl.a. Prisen vil så ofte være en mindre præcis bas - intet er gratis.

Der er to aspekter af portdesign - det æstetiske, og det lydmæssige. Vedr. det sidste, skal porten kunne transportere den fornødne mængde luft uden at støje (turbulens, pustelyde). Det afhænger først og fremmest af arealet af porten, men osse af frekvensen (og lydtrykket!), hvornår portarealet er for lille. Man kan kompensere med afrundede porte og deslige, men især små bokse, der skal gå dybt, får problemer. Derfor er kompakte subwoofere ofte forsynet med en såkaldt slaveenhed, der kan erstatte porten og den tilhørende tunnel - slaveenheden kan have et stort areal, og behøver ingen tunnel.

Da en højtalers følsomhed basalt er proportional med boksstørrelsen, og omvendt proportional med dens evne til (dyb)bas, vil små subs uvægerligt være effektsultne.

Al respekt for Duelund, men der findes altså mange, der har god nytte af deres Helmholz-baserede konstruktioner.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes