| Forfatter |
|
rasmuzzen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 04 April 2009 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg overvejer dette... http://audio.kubarth.com/pico_rucksack/men da jeg ikke har svunget en loddekolbe i 30 år, så er jeg åben for forslag / alternativer.  Jeg ville gerne have lavet et diagram til print og have udeladt det der EQ-kredsløb....kan du hjælpe?  
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 04 April 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øverste tegnings kredsløb er også med på mellemste tegning.
Alt til venstre for 330 ohm på mellemste tegning = væk. Indgangen på forstærkeren bliver således venstre side/"ben" af 330 ohm.
Nederste tegning: Alt omkring 7808 og 7908 = væk. Du har ikke brug for +/- 18 volt, når du kun skal bruge effektforstærkerdelen. Egentlig kan man nøjes med kun trafo, ensretter og elektrolytter or at få det til at spille, men det "sjove" starter, når man skal til at eksperimentere. Og lave en forsyning med LM318/LM338 kan være et godt eksperiment. Der er dog masser af diskussion begravet her, og det holder jeg mig lidt uden for.
Dog er der andre alternativer, der er mere til at gå til: http://www.chipamp.com/
Men det kan være en god ide måske lige at læse dette igennem først? : http://diyaudioprojects.com/Chip/LM3886_CA/LM3886_CA.htm
Ellers er der CarlosFMs GainClone eller Mauro Panosos Ref C. Søg selv på www.diyaudio.com, hvis du har lyst.
Nuuks Decibel Dungeon er også spændende læsning. Han viser, hvordan man kan lave en GainClone ved at lodde komponenterne direkte på en LM3886.
Da du nu skriver, at det er 30 år siden, du har loddet, vil jeg anbefale dig at træne lidt først - og at læse lidt om sagen på de links, jeg har givet dig - for din egen skyld. Husk: Hastværk er Lastværk __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
FlexQ Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 07 April 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et fedt lille projekt du har gang i der. Meget ambisiøst, men som "boholm" siger, keep it simple. Det skal nok blive kompliceret, helt uden man vil det ;). Jeg har selv fået min lille forstærker op og køre. Godt nok med lm3876, men det er samme princip. Jeg kan anbefale dig at bygge en lille en op, bare på et breadboard, det er hurtigt lavet, og du får en idé om hvor du skal hen af. Men nogle ting jeg vil anbefale dig at starte med: - Hold dig til 20gg forstærkning.
- Lad være med at lave filter i modkoblingen (se frekvenskurver i databladet). Det er egentlig ikke nødvendigt til at starte med.
- Jeg har god erfaring med at bruge en stor modstand i indgangen/modkoblingen (10k/200k).
- brug en lille buffer opamp i indgangen. Det er nemmere/billigere at finde en lille god overføringskondensator i indgangen, inden en lille buffer hvor du kan styre indgangsimpedansen efter behov. (jeg bruger lme49710).
- Skyd alt hvad der har med tantaler at gøre. Efter at have sat ild i mit print, har jeg lært, at de ikke er så lette at stole på. ..... GRRR!...
- Få fat i nogle store jernkerne spoler. gå på lossen og find noget udstyr med nogle store trafoer i. De virker fint som spoler. Og sæt dem i serie med din forsyningssnor. Efter den første lyt. Den udglatter strømtrækket på din ensretter bro, og gør i det hele taget en hel masse godt for rippelen på din forsyning. (LÆS: Flere store lytter er ikke altid løsningen).
- før signalet ind på -in i stedet for plus, den har ikke så let ved at gå i termisk bortløb eller andet sjov ved det.
- og for at styre dit offset på udgangen smid en 50k trim på din +in. Ikke at jeg har haft problemer med det, men andre har erfaring med at det er en ret god forholdsregel at tage sig.
Det er ihvertfald mine små observationer. Håber du kan bruge dem :). God fornøjelse. LM38xx spiller aldeles fremragende. Hvis man giver den de rette betingelser kan de hamle op med selv dyrere udstyr. http://www.shine7.com/audio/jeff.htm Her kan du se chippen brugt i et kommercielt produkt. hvilket koster i omegnen af 7500us$ ;).
__________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
Indsats uden drømme er bare udmattende.
Det er kombinationen af drømme og indsats der skaber resultater og udvikling.
|
| Til top |
|
| |
rasmuzzen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
yaaeh Tak for kommentarene :-) Boholm, jeg kan faktisk godt følge dig i det du skriver og tak for links....ser interesant ud. FlexQ, der er jeg godt nok lost, haha...jeg har intet begreb om diagrammer og elektroniske beregninger eller avancerede dippedutter, jeg ved hvad en modstand, en ensretter/diode, en kondensator, en lus, osv. ér....men resten må jeg kigge på tegninger for at forstå. Måske jeg skulle starte med et færdigt amp-projekt? god påske 2009
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 08 April 2009 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er lidt at kigge på , LM3875 kittet er meget lige til
http://electronics.dantimax.dk/ __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 08 April 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
En simpel og ligetil konstruktion uden noget "fancy" på - Dantimaxen. Måske ikke det bedste kit at eksperimentere på, men til at starte på og få føling med elektronik er det udemærket.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
FlexQ Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 08 April 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
| En simpel og ligetil konstruktion uden noget "fancy" på - Dantimaxen. Måske ikke det bedste kit at eksperimentere på, men til at starte på og få føling med elektronik er det udemærket. |
|
|
Det har du selvfølgelig ret i :). men ellers er der en lille guide i brødbrætning, en simpel konstruktion. Jeg er generelt lidt imod kits, man bygger noget, "nøj det lyder godt/skidt" og så sidder man der. Nej du, field experience :D... http://www.shine7.com/audio/gainclone.htm __________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
Indsats uden drømme er bare udmattende.
Det er kombinationen af drømme og indsats der skaber resultater og udvikling.
|
| Til top |
|
| |
rasmuzzen Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|