Forfatter |
|
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er efterhånden ved at ha' de fleste detaljer på plads i mti diy projekt. Nu er jeg så bare kommet i tvivl om pladseringen af basporte.
Er det mest "politisk" korrekt at pladsere dem i enderne, eller er det en ok pladsering jeg har valgt? Billede her: http://mixzone.frac.dk/speak
Er der i det hele taget nogle regler for pladsering i forhold til selve ht-enheden?
Jeg har dels valgt den nuværende pladsering, af optiske hensyn, men også fordi jeg er bange for en kraftig db forstærkning fra gulvet __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen er alle DIY folk til familiefest da?
Slet ingen tips? __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey hey, det er jo søndag og nogen af os har jo andet at tage os til
(siger manden med et stykke over 1000 indlæg...  )
Jeg synes jeg har set flere steder at porten skal sidde så langt fra
enheden som muligt, så umiddelbart ser det fint ud det du har lavet.
Om du så skal have porten foran eller bagpå er jo en helt anden
snak
/U.
|
Til top |
|
|
Morten Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 311
|
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil enheden ikke få gulvet til at spille meget med, når den sidder i gulvhøjde (ca)? __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten Nielsen skrev:
Vil enheden ikke få gulvet til at spille meget med, når den sidder i gulvhøjde (ca)?
|
|
|
Jeg er faktisk ikke sikker. min teori er at portene giver flere "rystelser" fra sig end enhederne. __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
basporten skal vel bare siddde lige ud for selve bas enheden. Man kan da se bassen hvis man kigger igennem bas porten på de fleste ht'er, ik?
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Micker skrev:
basporten skal vel bare siddde lige ud for selve bas enheden. Man kan da se bassen hvis man kigger igennem bas porten på de fleste ht'er, ik? |
|
|
Nej, Jeg er ret sikker på på at porten netop ikke skal sidde lige bag basenheden. Alle andre steder end der. Enheden må ikke spille direkte ind i porten.
Hvad er det for nogle højttalere hvor du kan se enheden gennem porten?
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
OceanMan Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 516
|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Micker skrev:
basporten skal vel bare siddde lige ud for selve bas enheden. Man kan da se bassen hvis man kigger igennem bas porten på de fleste ht'er, ik? |
|
|
Nej, Jeg er ret sikker på på at porten netop ikke skal sidde lige bag basenheden. Alle andre steder end der. Enheden må ikke spille direkte ind i porten.
Hvad er det for nogle højttalere hvor du kan se enheden gennem porten?
/vilmann |
|
|
Jeg mener at Dali benytter det princip, hvor enhederne spiller direkte ind i røret - i hvert fald i størstedelen af deres højtalere...
|
Til top |
|
|
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
"Jeg mener at Dali benytter det princip, hvor enhederne spiller direkte ind i røret - i hvert fald i størstedelen af deres højtalere..."
ja så ved vi da, hvordan det ikke skal være
mine erfaringer siger mig, at guleroden er inde på noget af det rigtige, men ellers er lukkede systemer ofte de bedste, idet en 2. ordens afrulning næsten altid passer bedst til rummet
mvh krydsmads
|
Til top |
|
|
OceanMan Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 516
|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza Igen...
Jeg vil også mene at Dali's måde at plasere porten på, ikke er helt optimalt. Jeg vil mene at hvis man kigger ind i porten, skal man i hvert fald ikke kunne se enheden - tværtimod!
Dytti: Jeg vil mene at din plasering af porten, er meget fornuftig. Dog vil jeg mene at der er rigelig med afstand mellem basenhederne og mellemtonerne; det kan måske resultere i et (lidt) usammenhængende lydbillede!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Jeg mener at Dali benytter det princip, hvor enhederne spiller direkte ind i røret - i hvert fald i størstedelen af deres højtalere... |
|
|
Basporten skal ikke sidde lige ud for enheden, og gør det da heller ikke på de DALI højttalere jeg har set på. __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
Til top |
|
|
Espen B Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 44
|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
I boken "The Loudspeaker Design Cookbook" er det gitt som en "Tommelfinger regel" at det skal være minst 6" (ca 15 cm) mellom basselementet og åpningen på bassrøret (inne i kassen).
Jeg tror at forfatteren (Vance Dickason) med dette mener at det er uheldig at basselementet spillet direkte inn i bassreflex røret. __________________ mvh
Espen Børresen
Bergen - Norge
Mitt høyttalerprosjekt
|
Til top |
|
|
Espen B Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 44
|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Espen B skrev:
I boken "The Loudspeaker Design Cookbook" er det gitt som en "Tommelfinger regel" at det skal være minst 6" (ca 15 cm) mellom basselementet og åpningen på bassrøret (inne i kassen).
Jeg tror at forfatteren (Vance Dickason) med dette mener at det er uheldig at basselementet spillet direkte inn i bassreflex røret. |
|
|
Et lite sitat hentet fra den nevdte boken:
"In general, unwanted response variations, caused by the acoustic coupling between the vent and the driver, only present significant problems when the vent is located very close to a lightweight (thin) speaker cone. A good rule of thumb, however, is to keep the vent at least 4-6" from the edge of any driver. Another solution is to relocate the vent to another area of the box. Even though the vent contributes to the total sound output at low frequencies, it also contributes to wind noise, resonant tube sounds, and coloration produced by high frequecy reflections transmitted to the outside listening area. To minimize these problems, relocate the vent to the rear baffle, where you will get a marginal decrease in direct radiated output"
__________________ mvh
Espen Børresen
Bergen - Norge
Mitt høyttalerprosjekt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
OceanMan skrev:
Jeg mener at Dali benytter det princip, hvor enhederne spiller direkte ind i røret - i hvert fald i størstedelen af deres højtalere... Jeg vil også mene at Dali's måde at plasere porten på, ikke er helt optimalt. Jeg vil mene at hvis man kigger ind i porten, skal man i hvert fald ikke kunne se enheden - tværtimod! |
|
|
Hvor har du lige fået det fra med Dali's placering af basporten? Har da seriøst aldrig set en HT fra dem hvor det er tilfældet. __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det at man kan se enheden gennem basporten, lyder heller ikke rigtigt i mine øre. Det er vel bare enheden og porten der skal kunne "se" hinanden, altså ikke noget dæmpemateriale imellem.
Men det kan godt være at enhed og porte skal rykkes tættere sammen. Den valgte pladsering er gjort ud fra samme betrgtning som carrotman har gjort.
Mht. lukket system, så var det også min første ide, men den valgte enhed går på papiret kun ned til mellem 37 - 40 Hz i et lykket system, imod 28 - 31 Hz i et åbent.
Grundet stuens størrelse skal højtalerne stå tæt på væggen, så porte på bagsiden er desværre udelukket
Jeg har bestilt The Loudspeaker Design Cookbook på biblioteket, men den er længe undervejs. __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
En reflex-port er en resonator! Der skal resonerer ved en given frekvens. Planeringen af denne kan have stor indflydelse på lyden. Faktisk er der mange, højttaler ingeniør der bruger en del tid på at prøve sig frem, ved at placere den forskellige steder.
Men noget du skal være opmærksom på er at, den lydbølge du vil have at den resonerer ved også kan få fat i porten, på en simpel måde kan man sige at du skal, fornemme at den bevægende luft inde i kabinettet kan få ved! Jeg har set mange sjove kabinet designs, hvor man faktisk, har opnået at kabinet og port har sendt lydtryk retur, til enheden i modfase. At man ofte vælger at sætte porten bagpå! Er at på den måde høre et minimum af evt. port støj, dette er noget der opstår, hvis du benytter for lille en port og luft hastigheden kommer for højt op, eller du spiller under ind tunings frekvensen ”Under denne, ser enheden ikke noget kabinet” hvor membran udsvinget er størst.
Hvis man regner lidt på hvor porten, resonerer bedst! Kommer man ofte frem til at det er lige der hvor enheden sidder. Jamo lavede en gang en lidt smart løsning med en CBR serie i slut 80èr hvor porten var omkring enhederne. Mht. Placering af porten lige bag enheden! Kan nævnes at Gregg Timbers fra JBL, brugte en del tid netop på dette! På 250ti, og her er porten placeret lige bag enheden! Og jeg tror at mange vil give, medhold i at dennes basformågen er formidabel.
En anden ting man bør være opmærksom på ved placering! En del af enhedens 3 harmoniske forvrængning opstår fra spider`ren der bevæge sig, dette er der så en risiko for kan høres, hvis porten front monteres. Nogle vælger at placerer porten i bunden, af kabinettet, her er mine erfaringer at man nemt kan få en voldsom resonans, mellem gulv og loft, kan være nyttigt hvis man ønsker den effekt.
Hvis man ser på dit projekt! Så tror jeg! At jeg ville vælge at plaser portene på fronten! Men i en lige akse mellem bas enheden og diskant! For på den måde at få en udstråling der ligner line souce. Og placerer basserne så tæt ved gulvet og loftet som muligt, på denne måde har det system potentiale for at spille er ret god bas, og du vil få er del niveau gratis, hvilket igen betyder at dine enheder ikke skal bevæge sig ret meget = mindre forvrængning.
Hilsen
Peter
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R>> Nu du siger det, så har jeg rent faktisk sådan et par defekte jamo 500 power stående. Der sidder sg. basporten rundt om enheden.
At pladsere det hele i lige linie, lyder slet ikke tosset, men skal jeg mon så benytte førnævnte tommelfingerregel om at have en afstand på 4 - 6" mellem enhed - basport - basport?
Baskamrerne er begge ca. 65 cm. høje, så der skulle være plads nok __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Jeg lavede faktisk et højttaler system, der minder om dine planer en del, her for et par år siden! Og jeg er varm fortaler for at placerer enhederne som du også er ved! Hvis man ser på de rumresonanser der er i et rum! så vil du have 1.ved begge endevæge 2. og en midt i rummet , 3.ved gulv og loft 4. vandret midt i rummet. Det giver 9 pukler eller resonans stæder! og ved den placering du er ved at lave, eliminerer du en, dette er virkeligt hørbart. Og ved at placerer enhederne så langt fra hinanden! vil de også trykke på en større luft mængte!.. Forstil dig at du holder enheden vandret, og skal lave en pyramide af sand oven på, dette er umiddelbart den luft den føler, dernæst hold enheden lådret nede ved gulvet! her vil du kunne lave en trekant og faktist kunne røre ved næsten fire gange så meget luft. Alt dette betyder at du kan få et meget højt ludtryk fra enhederne, og de skal ikke arbejde så meget.
Mht. plaseringen, er der jo fint med plas til at monterer dem med 15-20 cm afstand.
? Hvor store enheder bruger du? og hvor stor port vil du bruge?
Peter
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enhederne er alle fra Monacor:
Diskant: DT 25N - 25 mm - 95dB Mellemtone: SPH 135 KEP - 5 1/4" - 89 dB Kevlar Bas: SPH 200KE: SPH 200KE - 8" - 90dB - kevlar
Port 5,1 mm.ø med teleskop (beregnet længde omkring 11 cm.) __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|