Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 13:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Vurdering af sub! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hey, jeg vil bygge noget sub med 18" enhed, så der kan mærkes lidt af bassen

Har lejet lidt med WinISD og fundet frem til en RCF LF18N401 enhed som koster 2400kr og med den nye megnet teknologi, som skulle være ret god.

Kabinettet ville have så lille som muligt i et 6 orden båndpass kabinet, og der viste RCF og den model at være god til kun 160 liter.

Men jeg er ikke ekspert, så ville lige have nogle kommentare til det jeg har fundet frem til.

Lidt data:
40-167hz +/- 3db - SPL: 96db 1W/1M - SPL PEAK: 130db

Da det kun er techno jeg høre, behøver den ikke gå så langt ned i frekvensen.

Kurven/Data ses her fra WinISD:
http://www.disco-greenlight.dk/rcf_lf18n401_i_6_orden_bandpa ss.jpg

Og kabinettet ville nok være fint med 18mm birkefinér/krydsfinér

Nå hvad syntes i om det?

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes ikke umiddelbart at resultatet der specielt godt ud.
Den skal da kunne gå langt ned uanset hvad, det er jo en sub.

Har du prøvet en udregning med lukket kabinet, eller måske refleks?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Nå hvad syntes i om det?

Jeg ville kigge på en Precision Devices PD1550
Den kan du få fra BlueAran.UK til den halve pris
Meget solide sager, og med lavt Qts særdeles velegnet til 6.ordens bandpass

Til den pris du nævner kan du få PD1850 med lidt mere Xmax
Men til hjemmebrug burde PD1550 være nok
Ellers er der plads til 2stk med det budget du nævner

Men det er alle enheder som snildt burde kunne tunes til 30hz

Du skal regne med at hvis der kommer musiksignal under din tunings frekvens, så kan der ske voldsomme membran udslag, da enheden har mistet enhver form for dæmpning

Men til moderne rytmisk musik, som i dag er tekno osv og ikke samba som i gamle dage, så ville jeg måske overveje et lukket system, da meget af det moderne er skruet helt vildt op i bassen
Men "dunke-effekten" vil nok være reduceres en del
Men det er jo smag og behag hvad man foretrækker

Men egentlig er jeg lidt i tvivl hvorvidt et 6.ordens bandpass overhovedet er det bedste til den slags musik
2stk basrefleks subs med PD1550 ville nok være min anbefaling

Men jeg har nu ikke regnet på det

Tja, ca 60liter tunet til 35hz, port ø10cm x 250mm, nydelig box på ca 40x40x40cm

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Går ud fra, at du vil bruge den professionelt? Til det formål virker den sikkert fint. Til privat brug virker 130 dB en smule voldsomt... 

40 Hz som bundgrænse er helt OK til formålet.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Lidt data:
40-167hz +/- 3db - SPL: 96db 1W/1M - SPL PEAK: 130db

Da det kun er techno jeg høre, behøver den ikke gå så langt ned i frekvensen.

Bandpass subs er ved at få anerkendelse som hifi subs

Men ofte har de mindre båndbredde på 30-70hz

Jeg er ikke sikker på at det er godt at bruge en bandpass helt op til 160hz, da lyden jo reelt set bare kommer ud gennem et rør

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen

Havde også på fornæmmelsen at den ikke så god ud som Hi-Fi sub, men jeg kan sagtens få den længere ned, har prøvet med en pd186 som går helt ned til 25hz 128db, men så er kabinettet også alt for stor. og har prøvet med flere kabinet typer, og syntes et bandpass slår lyden med techno i alle længder. så derfor blev det det jeg kunne få med et 6 ordens båndpass i så kompakt kabinet som muligt.

musicus

Ville godt have noget som kunne flytte lidt luft, så det bliver en 18", hehe

mollecon

Ja du er inde på noget. Det var lidt planen at bruge den som prof også, til en techno fest, men lige pt. er det til her hjemme til at starte med. og den skulle være så kompakt som mulig, så den ikke fylder, og har prøvet med mange enheder, men man siger jo at kurven skal være så flad som mulig, og det viste RCF´en at være det bedste i et kun 160 liters kabinet, og stadig ramme de 40 Hz inden for -3db. for tror ikke hvis jeg havde en som kunne gå ned til 30hz at jeg ville høre den store forskel, inden for techno?

musicus

Havde såmænd heller ikke tænkt mig at dele ved 160 hz ;-) den ville nok nærmere være ved 100 - 120hz stykker alt efter hvad der lyder bedst. men nu kunne WinISD barte fortælle at den enhed kan spille til 160hz i det kabinet, sååå :-D

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Jeg ved det ikke, men får du ikke højere effektivitet hvis du begrænser båndbredden lidt mere ?

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Jeg ved det ikke, men får du ikke højere effektivitet hvis du begrænser båndbredden lidt mere ?

Jo men så begynder kurven at buge meget, så er den ikke flad mere.

Og har prøvet meget med PD.186 men det giver det samme output.

Jo hvis jeg bygger kassen støre kan jeg få alle enheder og kurver plus DB til at komme ret højt op. men så er jeg ligesom uden for udgangspunktet, med at bygge den så kompakt som mulig. og når vi når op i de kasse størrelser kan jeg ligeså godt bygge en helt anden type kabinet som så giver endnu mere, og sådan kan man blive ved, hehehe.. ;-)

Så derfor har jeg gået på konpromi, med ned til 40hz istedet for 30, for tror ærlig talt ikke man høre de 10hz ned, betydeligt til det kan betale sig..?? - når det sådan set kun er musik (techno) og ikke film og den slags.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Nu hører jeg ikke så meget techno, ikke så meget forskelligt, men det jeg hører har altså masser af bass under 40hz i en del af numrene. Skal du også bruge den til kæmpe fester er det sikkert meget smart at begrænse hvad den laver af udsving i de dybeste frekvenser. Men til hifi-brug er det da synd at gå glip af al den dejlige dybeste bass. Bare min mening.

Du kan jo eventuelt overveje en LLT-sub. Så får du dyyyb bass med højt spl

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:

Du kan jo eventuelt overveje en LLT-sub. Så får du dyyyb bass med højt spl

Mvh. l´Blundt

Hmm ja den er desvære bare ALT for stor et kabinet, hehe ellers ville den da være en mulighed.

Og ja ville nemlig godt have den lidt flexipel til nogle fester, så tænkte nok at end 35hz til at cutte den der, ville være bedst for ikke at smadre enheden ;-)

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

musicus skrev:

Jo men så begynder kurven at buge meget, så er den ikke flad mere.

Og har prøvet meget med PD.186 men det giver det samme output.

Hvis du får lidt hængekøje på fekvens response er det fordi enheden har for højt Qts - det er peaks fra porten, hvilket ikke er optimalt

Lige for en ordens skyld
Det var PD1550 jeg anbefalede da den er optimal til 6.ordens bandpass, ikke PD186
Desuden er PD ##50 serien meget specielle enheder med fineste med alu farraday design i magnetsystem
PD1550 har meget kraftig magnet som vejer 10kg og med tyk 10mm polplade og BL=26

PD1850 har stort set samme data, dog lidt kraftigere polplade og magnet på 17kg og BL=31, og lidt bedre Xmax og power rating, men koster mere, ca samme pris som RCF - og tæt på det samme som 2stk PD1550

Omtalte PD serie omfatter PD1550/PD1850/PD2150/PD2450 - uden tvivl noget af det ypperste i basser

NÅ, nok om det

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Og ja ville nemlig godt have den lidt flexipel til nogle fester, så tænkte nok at end 35hz til at cutte den der, ville være bedst for ikke at smadre enheden ;-)

For så vidt rigtigt nok
Men du glemmer at enheden mister akustisk dæmpning under system ressonansen
Så hvis der pludselig kommer lavfrekvent synthbass, så risikerer du at enheden banker i bund
Nu er der ofte en meget stor sikkerheds margen på den slags basser, så det vil nok blot medføre forvrængning
Men det vil nok også belaste effektforstærkeren voldsomt

Det er meget bedre at begrænse den dybeste bas med aktivt sub/highpass filter

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
DJ Green skrev:

For så vidt rigtigt nok
Men du glemmer at enheden mister akustisk dæmpning under system ressonansen
Så hvis der pludselig kommer lavfrekvent synthbass, så risikerer du at enheden banker i bund
Nu er der ofte en meget stor sikkerheds margen på den slags basser, så det vil nok blot medføre forvrængning
Men det vil nok også belaste effektforstærkeren voldsomt

Det er meget bedre at begrænse den dybeste bas med aktivt sub/highpass filter

Jeps havde også tænkt mig når den end dag kommer til en fest at bruge et aktivt delefilter, som cutter alt under 35hz, så jeg ikke får noget som helst under, men at den kun spiller fx mellem 40 - 110hz, det ville nok være det bedste.

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

ja pd1850 er den bedste 18" pa bas jeg kender ,er mange steder anerkent som den bedtste i verdenen ,så pd1550 må være en rigtig go 15" ,nok en bretydelig bedre enhed end rcf enheden

kiggede lige på den engelske hjemmeside  BlueAran.UK  288pund for 1850 ,der er sgu da godt nok super billigt

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Frede4500

Jeps er ikke i tvivl om de er gode, ville også selv helst have PD i den bund jeg vil bygge, og prøvede meget med pd.186 men RCF´en kunne tage i et støre område, kan tage 1200W RMS, og ahvde den nye megnet technologi som skulle være fremtiden nu..

Jeg har prøvet med pd.1850 også. men den vil ikke under de 200 liter uden at falde rigtig meget efter 50hz.

og udgangspunktet er i så lille et kabinet som muligt, med så mange DB og bredt kurve som mulig. og det viste sig at være PD.186 og så den RCF LF18N401 at være de 2 eneste i et bandpass på kun 160 liter at være det bedste

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Sendt: 18 Maj 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

ordentlig bas kræver volume ,hvis du alligevel bygger et par bamser på 160 liter ,så betyder 50liter vel ikke alverdenen
Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

frede4500 skrev:
ordentlig bas kræver volume ,hvis du alligevel bygger et par bamser på 160 liter ,så betyder 50liter vel ikke alverdenen

Ja men problemmet er at når jeg så af ligeveld er der oppe ved de 200liter kan jeg ligeså godt bygge noget helt andet som giver virkelig meget drøn, så jeg må sætte mine begrænsinger ;-)

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Maj 2009 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hmmm,

Nu skriver du godt nok techno, men hva' med impulsresponset. Prøv i din udregning at lave en impuls beregning. Ved båndpass er det måske ikke lige der systemet tager kegler!  Du får mere akustisk effekt ud ved at sætte dem i br som også nævnt af de andre "gutter" i tråden

F

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:

Hmmm,

Nu skriver du godt nok techno, men hva' med impulsresponset. Prøv i din udregning at lave en impuls beregning. Ved båndpass er det måske ikke lige der systemet tager kegler!  Du får mere akustisk effekt ud ved at sætte dem i br som også nævnt af de andre "gutter" i tråden

F

Jamen så er det jo at du så må hjælpe mig, for er ikke expert her ...
hvordan laver jeg impuls beregning??

og "br" mener du nok som bass reflex, hvis jeg ikke er forkert på den.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

hmm hvordan er det lige at det hænger sammen med at:

Rog fra speakerplans.com som har lavet Sub kabinettet: "184 Sub", kan få en kurve med SPL på godt 104db ved 1w/1m, og når jeg så laver en tro kobi i WinISD får jeg kun 96db ved 1w/1m???

Bruger han et program der er lidt for optimistisk? - Eller er det vores programmer der regner helt forkert i db?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes