| Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kommet frem til at jeg vil smide en 8" bas i min næste bygselv højttaler.
Som det står nu, så har jeg en hjemmebygget sub med en 15" auto hifi enhed i og den kan virkelig flytte luft, men går ikke imponerende dybt (Fres = 33Hz). Enheden blev valgt fordi den var billig (købt brugt) havde lav Vas (giver lille kasse, så den nu sidder i en 50L trykkammer) og kunne flytte noget luft.
Min kommende højtaler skal gerne kunne spille lige så dybt (helst renere) uden en sub. Dertil havde jeg overvejet en 8" Peerless SLS siddende i et ca. 30L trykkammer. Jeg ved godt det ikke bliver vild dybt, når det er i et trykkammer, men med god impulsiv gengivelse.
Højttalleren bliver med aktiv delefilter og 3 stk. (meget strømstærke) 30 Watt/8ohm forstærkere.
Mit spørgsmål er om i derude kender andre enheder der er værd at overveje i prislejet 500-800 kr/stk.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet følgende også:
XAW 210 HC Fres: 32 Hz Vas: 33 L Følsomhed: 87,9dB Qts: 0,27 Impedans: 4ohm <= Muliggøre at forstærkeren levere mere power
Peerless 8" SLS <= Kendt mærke og rost enhed Fres: 36,5 Hz Vas: 33 L Følsomhed: 87,2 dB Qts: 0,54 Impedans: 8ohm
Vifa PL 8" Fres: 27 Hz Vas: 56 L Følsomhed: 85,5 dB <= Frygter den lave følsomhed når forstærkeren kun er på 30 Watt Qts: 0,34 Impedans: 8 ohm
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
smid en købes annonce på ksb, med en max pris på 800 burde du få tilbudt virkelig spændende enheder fx seas excel serien , eton , scanspeak (21w8555).
og under dit budget har jeg set vifa m22wr 8ohm solgt til ca. 500 pr.par __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker....
Nu har jeg simuleret på alle de foreslåede (og et par ekstra) enheder og tænkt lidt. Det lader til at SLS'en vil give bedst bas, når kravet er ca. 30L trykkammer.
Nu har jeg så yderligere tænkt. Hvordan vil bassen formodes at blive hvis jeg bruger 3 stk 5.25" (hvoraf de to nederste kun vil spille bas) Membranarealet vil blive ca. det samme som SLS'en, men med højere resonansfrekvens. Det der trækker her er det smallere højttalerkabinet.
Tanken var at hæve basniveauet lidt på 2 af 5.25" enhederne, nu jeg alligevel kører aktivt. Den sidste 5.25" skulle i så fald ikke have hævet niveauet af hensyn til membranudsving og kvaliteten af mellemtonen.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 29 Maj 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring er at små enheder med samme areal som en stor giver et slankere lydbillede uden pondus i den dybe bas. Et problem er baffelsteppet der jo starter højere oppe med en smal front, og der skal derfor korrigeres mere end hvad godt er, hvis højttaleren skal gå dybt. Jeg foretrækker derfor en stor fremfor flere små enheder.
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 29 Maj 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvorfor må sub'en ikke spille med  , hvis du lader den spille alt under 60Hz, er du fri til at lave en optimal 3vejs med 2 * 5,25" eller 8" bas __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Min erfaring er at små enheder med samme areal som en stor giver et slankere lydbillede uden pondus i den dybe bas. Et problem er baffelsteppet der jo starter højere oppe med en smal front, og der skal derfor korrigeres mere end hvad godt er, hvis højttaleren skal gå dybt. Jeg foretrækker derfor en stor fremfor flere små enheder. |
|
|
Super. Tak. Det var sådan noget info jeg var ude efter.
phoeniks skrev:
hvorfor må sub'en ikke spille med , hvis du lader den spille alt under 60Hz, er du fri til at lave en optimal 3vejs med 2 * 5,25" eller 8" bas |
|
|
Min plan var at den nye højttaler skulle kunne gøre det lige så godt som subben, så den kunne aflives.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg bestilt 2 stk 8" SLS'er. Rygtet går at de gør det godt. Jeg fik kigget lidt på 10" SLS'en også, men mærkbart større Vas og ikke så meget lavere Fres gjorde at valget faldt på 8" SLS'en.
Når jeg simulere forskellen på de to, så opfører de sig næsten ens, på nær at 10" SLS'en har lidt højere følsomhed.
Af hensyn til reklame etik, så vil jeg ikke sige hvor jeg købte dem, men de var på tilbud og jeg gav ca. 900 for begge med fragt. Det syns jeg er ok.
|
| Til top |
|
| |