Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 12:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: hjælp til opgradering af billig mini ht (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

hej igen,

jeg søger lidt inspiration til opgradering af et nyt lille sæt højttalere, som jeg har købt for 150 kr hos elektronik-lavpris.dk. det er et sæt såkaldte hjørnehøjttalere, så de er trekantede. delefilteret består umiddelbart af én enkelt komponent (se billede).

jeg overvejer om man kan opgradere delefilteret eller om det overhovedet vil gøre nogen forskel med så billig en højttaler. og så overvejer jeg at bygge et nyt kabinet. men vil gerne høre jeres mening om projektet først.

specifikationer:

Bas/mellemtone: 5" med polymembram og gummikant
Diskant: Piezo hornhøjttaler
Effekt: 40W RMS - 120W impuls.
Impedans: 4-8 ohm
Frekvensområde: 50 - 20000 Hz.
Følsomhed: 92 dB. 

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 02:24 | IP-adresse registreret  

Diskantenheden er NÆPPE et piezohorn! Faktisk ville seriekondensatoren i så fald være overflødig. Desuden har diskantenheden tydeligvis en magnet, osse en overflødighed med piezoer . Bortset fra det, er det svært at sige, om det kan 'betale' sig at eksperimentere. Delefiltre er ingen nem opgave - et bedre kabinet kan man sikkert lave, men hvorfor? Men OK, der er jo ikke meget at miste...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

ved godt man aldrig vil få en super højttaler ud af skidtet.

det er lige så meget for at øve mig i diy.

min plan er at starte med et nyt firkantet (sekskantet) kabinet. ifølge de kloge burde man sagtens kunne det, hvis man bare beholder den original baffels dimensioner. jeg ved så ikke om en ændret kabinetvolume, har indflydelse på basportens dimensioner?

det skal lige siges, at der ikke er forbundet nogen udgifter til kabinet bygning, da min fatter er snedkermester og ferfor ligger inde med masser af overskuds-træ/plader.

hvis der ikke findes et eller andet billigt standart filter, så vil det nok ikke kunne betale sig, at gøre mere på det område.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:

1. ved godt man aldrig vil få en super højttaler ud af skidtet.

2. det er lige så meget for at øve mig i diy.

3. min plan er at starte med et nyt firkantet (sekskantet) kabinet. ifølge de kloge burde man sagtens kunne det, hvis man bare beholder den original baffels dimensioner. jeg ved så ikke om en ændret kabinetvolume, har indflydelse på basportens dimensioner?

4. det skal lige siges, at der ikke er forbundet nogen udgifter til kabinet bygning, da min fatter er snedkermester og ferfor ligger inde med masser af overskuds-træ/plader.

5. hvis der ikke findes et eller andet billigt standart filter, så vil det nok ikke kunne betale sig, at gøre mere på det område.

1. Nej, men derfor kan det sagtens spille fint
Jeg har lavet små 2vejs med kun en lille kondensator på diskanten, og de spillede fint i flere år

2. Der er bedre alternativer

3. Uden betydning, da udgangs punktet næppe er optimeret på nogen parametre

4. Så skulle jeg nok finde noget bedre at anvende den fine hjælp på

5. Findes ikke

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

tak for jeres respons. kan godt se det nok ikke kan betale sig at gøre noget som helst ved dem.

højttalerne spiller faktisk også ok som de er alt taget i betragtning, (de kostede trods alt kun 75 kr/stk). de kommer til at spille ude i køkkenet, hvilket ikke kræver så meget. det er mest af praktiske grunde, at jeg gerne vil have dem firkantede.

af en eller anden tåbelig grund har de placeret basporten i toppen og terminalerne i BUNDEN!

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:

tak for jeres respons. kan godt se det nok ikke kan betale sig at gøre noget som helst ved dem.

højttalerne spiller faktisk også ok som de er alt taget i betragtning, (de kostede trods alt kun 75 kr/stk). de kommer til at spille ude i køkkenet, hvilket ikke kræver så meget. det er mest af praktiske grunde, at jeg gerne vil have dem firkantede.

af en eller anden tåbelig grund har de placeret basporten i toppen og terminalerne i BUNDEN!

Grunden til denne placering af basport og terminaler er såment ikke så tåbelig. Højtaleren skal sidde i et hjørne.

m@dsen

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

m@dsen skrev:
vibe skrev:

Grunden til denne placering af basport og terminaler er såment ikke så tåbelig. Højtaleren skal sidde i et hjørne.

m@dsen

i know

men der er intet beslag eller noget, så det mest oplagte vil være at placere den på en hylde i et hjørne.

any way, man kunne da sagtens have sat terminal og refleksport i samme ende. ledningen vil stadig kunne føres bag højttaleren i hjørnet på denne måde.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes