Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 08:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub byggetråd - tempest X. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

I stedet for at oprette på flere forummer, linker jeg til hometheatershack, hvor min byggetråd på to stk. 15" i 300L @ 17 hz, er i fuld gang.

Flere vil nok kunne huske sidste år, hvor flere på h4all snakkede om de famøse tempest X enheder.........

Nu de endelig kommet i brug -

http://www.hometheatershack.com/forums/exodus-audio/19261-te mpest-x-2-300l-br-17hz.html 

Til top Vis Luv.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luv.dk

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Det er godt nok en stor sub, me like Og du bygger 2

Har du målinger af frekvens-respons?

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Og jeg synes mine to kabinetter på hver 150 liter brutto er store!

Imponerende størrelse og opbygning

Har før kigget på de Tempest enheder, og de så ret imponerende ud.

Hvor tykke er væggene? 22mm MDF?
Hvordan klarer pladerne sig med hensyn til vibrationer?

Hvad bruger du af forstærker/EQ?

Har selv stor glæde af min Velodyne SMS-1 til formålet.

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Så er jeg tilbage fra støvet.

Målinger kommer når systemet er færdig. Kører både lidt REW og lidt SVS målinger til den tid, og smider selvfølgelig resultatet herind.

Ganske rigtigt, kasserne er bygget op omkring 22mm mdf, i to lag :) Det er med vilje jeg har brugt spånplade som afstivning visse steder i kassen - det har en anden egenresonans. Det næsten umuligt af få en kasse helt lyddød, især ved så store krafter som den type enheder kan levere. Det gælder om at få egenresonansen uden for arbejdsområdet

Clio er fremragende til at måle vib's forøvrigt

Pt. bliver kassen trukket af en cambrigde p500 - altså små 60w i 8 ohm :) Og der flyttes luft nok til at fjerne chipsposer fra stuebordet :) I de pågældende kasser, med subfilter på 12 hz@18db, kan tempesten tåle 600w på spolerne uden de slår i bund :) Har prøvet med mine carver pm 1201 og pm1400:)

De skal i sidste ende trækkes af et modul fra 41hz :) Og muligvis AS-EQ1 til at styre dem

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

44mm MDF lyder også fornuftigt, og kan godt følge dig med hensyn til spånpladerne.

Den Cambridge P500 kommer da til at arbejde lidt :-)

Du kunne overveje en plateamp fra OAudio. De koster ikke så meget, selv efter SKAT har været der, og jeg har hørt godt om deres performance (effekt og lydkvalitet).

De er med i mine overvejelser for tiden.

Lidt rumkorrektion er guld værd til subs. Skulle jeg vælge rumkorrektion i dag, ville jeg også gå efter en SVS AS-EQ1.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Helt suverænt projekt.

Hvor købte du tempest x enhederne? i sverige?

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Imponerende! Hvad er det store refleksrør for en sag? Er det plast, eller hur?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Claus - yup i Sverige  Skulle have haft 4 stk. men havde på fornemmelsen en ny version var på vej  Sig mig engang, har du lavet en ib forøvrigt?

Refleksrørene er af pap = støberør. Tykkelsen er 5 mm, og de medvirker ligeledes til afstivning af kassen. De har en ø: 190mm indv., altså ca. 8".

mvh

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Jeg kan så ikke følge dig i dit argument for brugen af spånplade, idet de forskellige egenfrekvenser/svingningsformer ikke kun afgøres af materialeegenskaber, men også geometri. (frie "mekaniske" svingningsformer)

Cool sub i øvrigt, gid man kunne få lov til at få plads til sådan et par stykker

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

ubl_ - jamen du gav selv lige svaret :) Kassen geometri, samt portens længde og dia er skam medregnet til kassens egenresonanser :) Så længe jeg deler under 110 hz, skulle jeg ikke have nogle problemer.

Resten er målt med acc meter til clio'en

Hmm byg først - spørg bagefter

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Luv.dk skrev:

Claus - yup i Sverige  Skulle have haft 4 stk. men havde på fornemmelsen en ny version var på vej  Sig mig engang, har du lavet en ib forøvrigt?

Refleksrørene er af pap = støberør. Tykkelsen er 5 mm, og de medvirker ligeledes til afstivning af kassen. De har en ø: 190mm indv., altså ca. 8".

mvh

Nej. Har bygget to 170 liter kasser, lukkede, hvor der skal 2 x 18" maelstrom X og skal powers af 2 stk EP 2500 amps.

Har bare læst mig til det her med polyfill at man kan øge kassens volume lidt, og 200 L ville være perfekt for de enheder jeg skal bruge.

Bruger du fill?

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Nope, har aldrig brugt fill i BR kasser som bruges under 100 hz.

Dog altid brugt det i lukket kasser, så der skal du blot følge Kevin H anbefalinger.

Nu du har 170 net, hvorfor byggede du så ikke kasserne på de 200 som vil være optimal til en Mal X? Det kun lige 3 cm mere på 2 leder

Mal X, kunne være næste indkøb på listen Den nye udgave er jo lige på trápperne. Omvendt er den nye tempest ligeledes på vej.........hmmm

Syntes nok dit navn virkede bekendt på hometheater - god tråd

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Luv.dk skrev:

Nope, har aldrig brugt fill i BR kasser som bruges under 100 hz.

Dog altid brugt det i lukket kasser, så der skal du blot følge Kevin H anbefalinger.

Nu du har 170 net, hvorfor byggede du så ikke kasserne på de 200 som vil være optimal til en Mal X? Det kun lige 3 cm mere på 2 leder

Mal X, kunne være næste indkøb på listen Den nye udgave er jo lige på trápperne. Omvendt er den nye tempest ligeledes på vej.........hmmm

Syntes nok dit navn virkede bekendt på hometheater - god tråd

Flere årsager:

- måtte sætte grænse for størrelsen.

- Flugter med mit eksisterende rack.

-Polyfill skulle gerne, i terion, give mig se sidste liter.

Enhederne skulle gerne komme på lager i juli...

Regner med 2 stks EP 2500 til dem.

Mangler bare at finde noget fill til en ordenlig pris som fungerer.

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

1 stk. 2500 skulle vist være rigeligtSå burde der også være råd til fill 2 stk. er

Kan godt se dine argumenter for størrelsen på kasserne - der skal være plads til det hele.

Havde du haft lyd igennem kasserne? Ellers tror jeg altså 1 stk. 2500 er rigeligt!!!!

I biltema sælger de rent faktisk akustiklux i poser som fungerer.

Eneste jeg bruge i mine BR kasser, er dæmpeskum på væggen lige bag enheden, samt væggen ved portmundingen. Det dæmper evt. egenlyde/raslen fra kabler, enhed og glemte stumper

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2009 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Har ikke haft kasserne i brug endnu.

Biltema, ok, lyder godt. Grunden til prisen er, at jeg ikke gider betale for meget for en gang simpel polyester eller hvad det nu er, plus det skal være de rigtige fiber som opfører sig korrekt i henhold til den artikel jeg har læst om emnet.

Mht forstærker, ja så er planen nok en 3 db boost i 20hz området. Ifølge hvad jeg kan se så kræver det mig 1200-1300W i 20 hz for at nå xmax og teoretisk 111db ca.

De skriver på shack at maelstrom x i sealed kræver watt, masser af watt!

Har du fået målt din subs performance endnu?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

En forsker er ved at undersøge infrasoniske frekvenser
Der er ingen tvivl om at sådanne frekvenser er yderst skadelige for kroppen
Ved længere tids påvirkning kan det udvikle alvorlige sygdomme

Det er et stort spørgsmål hvorvidt det er klogt at jagte den slags, eller i det mindste at være lidt forsigtig
Det er åbentbart ikke blot harmløst legetøj

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Har ikke haft kasserne i brug endnu.

Biltema, ok, lyder godt. Grunden til prisen er, at jeg ikke gider betale for meget for en gang simpel polyester eller hvad det nu er, plus det skal være de rigtige fiber som opfører sig korrekt i henhold til den artikel jeg har læst om emnet.

Mht forstærker, ja så er planen nok en 3 db boost i 20hz området. Ifølge hvad jeg kan se så kræver det mig 1200-1300W i 20 hz for at nå xmax og teoretisk 111db ca.

De skriver på shack at maelstrom x i sealed kræver watt, masser af watt!

Har du fået målt din subs performance endnu?

Nej ikke fået målt endnu - gør jeg formentlig først når alle kasser er på plads 

Muligvis smider jeg lige en kurve eller 2 fra sub'sne når begge er færdige.

Skadeligt for kroppen - så jeg på rette vej Jeg hverken ryger eller drikke, så må gerne

Ej de frekvenser man snakker om, ligger > 5-6hz, altså i et område som f.eks. hvaler kommunikerer ved.

Hmm det så der vi på vej hen - http://www.hometheatershack.com/forums/diy-subwoofers-sealed -ported/17077-black-canons.html

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Luv.Dk: Jeg ser ihvertfald frem til nogle målinger af dem. Skal selv have lavet en sub en dag, men er ikke sikker på om det skal være noget kæmpe stort a´la dit eller bare en kopi af min SvS. Så jeg sluger alle disse tråde råt.
Mht. forskellige slags afstivninger hvordan skal det fungere med de forskellige resonanser materialerne arbejder ved? Afstivningerne giver sig vel ikke inde i subén?

Musicus: Har vi ikke vidst det i mange år? Der skal bare ekstreme niveauér ved ekstremt dybe frekvenser til. Tror ikke risikoen er så stor medmindre man er genetisk disponeret for det. Lastbil-chauffører bliver feks. udsat for nogle dybe frekvenser i tomgang. Selv kan jeg ihvertfald få en ide om at lejligheden giver efter før mine indvolde gør

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2009 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Yeps, ville være fint, skal også nok poste REW målinger fra mine når de er færdige.

Haha ja, der kan man virkelig snakke om en "wall of sound"!!!!

Rimelig sindsygt project. Der er også et andet ham med 4 x LMS 5400 + 8 PR...i 2 xxx køleskabsstore kabinetter, godtnok også vildt.

Og ja, vi ender der også!!!

Startede selv med en ported 10", efterfulgt af en 12" SVS ported, får så nu at lave to 18" lukket.....hvad mon kommer senere.....

Men hvordan fungerer dine subs? du er færdig med den ene ikke?

Mht de lave frekvenser, reelt set, i surround sound filmsammenhæng, er det ganske kortvarigt og jo som regel ikke over 110db og nok ikke meget lavere end 15 hz.

Ifølge WINISD modellen skulle mit system kunne præstere 100db@10hz 106db@15hz 111db@20hz og så 119db@50hz. Lidt usikker på hvor meget samlet bliver med 2 af disse, da de ikke kommer til at stå samme sted.

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Luv.Dk: Jeg ser ihvertfald frem til nogle målinger af dem. Skal selv have lavet en sub en dag, men er ikke sikker på om det skal være noget kæmpe stort a´la dit eller bare en kopi af min SvS. Så jeg sluger alle disse tråde råt.
Mht. forskellige slags afstivninger hvordan skal det fungere med de forskellige resonanser materialerne arbejder ved? Afstivningerne giver sig vel ikke inde i subén?

Musicus: Har vi ikke vidst det i mange år? Der skal bare ekstreme niveauér ved ekstremt dybe frekvenser til. Tror ikke risikoen er så stor medmindre man er genetisk disponeret for det. Lastbil-chauffører bliver feks. udsat for nogle dybe frekvenser i tomgang. Selv kan jeg ihvertfald få en ide om at lejligheden giver efter før mine indvolde gør

Mvh. l´Blundt

SVS går du altså ikke helt galt i byen med. Hvis det ikke var fordi jeg kan lide at lege med lyd, og bygge selv, var det formentlig også SVS som stod herhjemme i stuen

Mht. afstivningerne - hmm tjoo de bevæger sig rent faktisk inden i kassen, omend det ikke ses eller mærkes. Det lidt ligesom en guitarkasser - som sagt er det næste umuligt at få et lyddødt kabinet uden egenresonans. Ved godt B&W mf. har lavet div. strukture som rent faktisk virker, men de har stadig egenresonanser i kabinettet! Dog har de flyttet dem til uden for arbejdsområdet for de enkelte enheder i de enkelte rum Men så skal man være langhåret og meget dygtig.

Man skal også skelne mellem resonanser som typisk er = stående bølger i kab, og så materialets egenresonans, der hvor massen svinger med. Det to forskellige ting, som dog påvirker hinanden.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes