| Forfatter |
|
lbdi Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg skal til at bygge en to-vejs højttaler,med Dynaudio esotar t330d Diskant,og en skaaning 5" c-quenze bas/mellemtone enhed.
I den anledning,har jeg et spørgsmål.
Jeg har set flere to-vejs højttalere ,bla Dynaudio,hvor diskanten sidder under bas/mellemtonen,hvad er forskellen i lyden om den sidder under eller over bas/mellemtone enheden.
Mvh Lars.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer helt an på konstruktionen, spiller enhederne i korrekt fase og man lytter direkte på aksen er der ingen forskel.
Man kan dog argumentere for at der kan være en grund til at placere diskanten øverst fordi at dens gulvreflektion vil komme til lytteren senere end den fra mellemtonen. Hvis man lægger delefrekvensen på mellemtonen lige under den frekvens som har den samme bølgelængde som lyden er bagud fra gulvet og delefrekvensen på diskanten lige over den fra mellemtonen, eliminerer man den destruktive interferens som det skaber. Men det kræver at man vælger delefrekvens efter dette og lytteafstanden og højden er også en variabel i dette regnestykke. I sidste ende vil man måske prioritere andre egenskaber i designet højerere, som foreksempel faselinearitet eller powerrespons og det er ikke sikkert at det hele kan komme til at passe på engang, så må man jo indgå det kompromis man synes er bedst.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, uanset om diskant er placeret øverst eller nederst, så skulle det gerne tilnærmelsesvis fungere som en pointsource, og i så fald ikke gøre nogen forskel
Da man fint kan lave det så der skal lyttes direkte på mellemtonen, så har man jo fordelen af en lavere højtaler
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 01:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Tja, uanset om diskant er placeret øverst eller nederst, så skulle det gerne tilnærmelsesvis fungere som en pointsource, og i så fald ikke gøre nogen forskel
Da man fint kan lave det så der skal lyttes direkte på mellemtonen, så har man jo fordelen af en lavere højtaler
|
|
|
Mja.. Pointsource kommer det nok aldrig til at fungere som. Det tror jeg ikke der er mange designs so kan proklamere sig med, hvis der overhovedet findes nogle. Jeg er enig i at det ikke kommer til at gøre nogen forskel, hvis de ellers bygges rigtigt, men det er ikke pga. af at de tilnærmelsesvis fungerer som en pointsource, det vil de aldrig komme til. Hvad mener du med at man kan lytte direkte på mellemtonen? Mener du at hvis mellemtonen er 90cm over jorden at man så kan gå henholdsvis 2m tilbage og 3m tilbage og have korrekt fase mellem enhederne ved begge afstande, så tager du fejl - og det er igen præcis derfor de ikke fungerer tilnærmelsesvis som en pointsource.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 05:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det fungerer "tilnærmelsesvis" som pointcource, ellers ville det overhovedet ikke virke, eller være til at holde ud at høre på Det sker automatisk i og med at overgangs frekvenser IKKE er hørbare Alle de krumspring vi laver med delefilter er for at få alle enheder til at spille som EN enhed Indrømmet, det ER ingen pointsource, og bliver det aldrig, men det er det man stræber mod
Hvis det er lavet rigtigt betyder lytteafstand minimalt, eller ingenting Afstanden imellem højtalerne skal blot tilpasses lytteafstand, ca samme mål
Nuværende omstændigheder betyder at min lytteafstand til et par store 3vejs er sølle 2.5m Langt fra optimalt men brugbart, og man hører stadig ingen lyd direkte fra højtalere Lytteafstanden kan jeg øge uden nogen problemer, blot skal afstand mellem højtalerne som sagt også øges tilsvarende
Højtalerne vinkler jeg så jeg lige kan se sideflader mod midten Jeg lytter altså næsten direkte på, og selv små afvigelser giver ulideligt fasedrej Men lytteafstanden har mindre betydning
|
| Til top |
|
| |
lbdi Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Tak for jeres svar.
Mvh Lars.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, kun et venligt forslag Men baseret alene på dit spørgsmål fomoder jeg at du måske skulle kigge på et gennemmålt design, som feks et fra Troels Men du kan muligvis finde hjælp Men husk at kabinet beregning og design er helt afgørende for resultatet Det er ikke kun en lille detalje Men der jo stadig mange meninger om hvordan
|
| Til top |
|
| |