Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 12:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til To Vejs Delefilter. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lbdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hej.

Er der nogen herinde i forummet,der kan hjælpe med udregning af et delefilter til et to vejs system.

Enhederne består af.

Bas/mellemtonen er en Flex units 5".

Diskanten er en Dynaudio Esotar t330d.

Kabinettet er på 15 liter.Fronten er lige.

Håber at der er en der kan hjælpe.

Mvh Lars.

Til top Vis lbdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lbdi

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Der er ingen svar, fordi det ikke er muligt
Troels har et par designs, men ikke med præcis de enheder du foreslår
Men selv de bedste enheder kan lyde ganske forfærdeligt hvis det ikke er lavet rigtigt
Men det er ikke helt umuligt at lave noget nogenlunde rimeligt med simple midler, utallige forsøg, og lidt held
Men hvis du drømmer om en virkelig top super lyd er det noget mere kompliceret
Jeg formoder det er enheder du allerede ejer?

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

lbdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ja det er enheder jeg har.

Jeg har bygget en del,med Flex units 5" c-quenze bas/mell.og Scanspeak 9700 diskant.Med gode resultater.Der fik jeg lavet et filter til dem.men har ikke kontakt til ham der lavede det mere.

Det kabinet jeg har i øjeblikket er en klon af Sonus Faber Elekta amatur,lavet i 27 mm massiv Afrikansk walnød.med den rigtige fod(også en klon).

Jeg kunne godt tænke mig og prøve noget andet,Og Dynaudio esotar skulle jo være en god diskant.Bas/mellemtonen vil jeg ikke skifte ud,den fås efter min mening ikke bedre.

Men da jeg ikke selv kan lave et delefilter,ville jeg høre om der var en der kunne hjælpe mig igang med det.

Hilsen Lars.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

et forslag her fra vil være et 12db delefildter, brug Jensen kondensatore kober til din diskandt og fin justere diskandten in med modstande af en god kvalitet

delefilter diregram, det er kun et forslag

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

lbdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tak for diagrammet,så kan jeg komme igang.

Er der nogen,der har andre gode forslag,hører jeg gerne fra jer.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er ked af at sige det, men de delefiltre man beregner eller finder på en hjemmeside eller lignende, kan ikke bruges til en fis i praksis. Det ville så synd at bruge sådan et filter, sammen med så fine enheder, som dem du har der.

Du skal have udmålt dine højttalere og så skal du have lavet et simuleret filter. Jeg ville godt kunne hjælpe dig med det, men kan se du bor på fyn (jeg i århus), så ved mindre du gider at køre hele vejen, skal du finde en anden som kan gøre det for dig.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 12 Juni 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Jeg er ked af at sige det, men de delefiltre man beregner eller finder på en hjemmeside eller lignende, kan ikke bruges til en fis i praksis. Det fildter program jeg bruger er fra Dansk Audio Teknik da de lå på Fredriskberg Alle så det skulle vist være ok, Det ville så synd at bruge sådan et filter, sammen med så fine enheder, som dem du har der.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 12 Juni 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
kappen skrev:
Jeg er ked af at sige det, men de delefiltre man beregner eller finder på en hjemmeside eller lignende, kan ikke bruges til en fis i praksis. Det fildter program jeg bruger er fra Dansk Audio Teknik da de lå på Fredriskberg Alle så det skulle vist være ok, Det ville så synd at bruge sådan et filter, sammen med så fine enheder, som dem du har der.

Du tager fejl, det har været diskuteret mange gange før her inde. Jeg kan anbefale dig at læse disse tråde, så vil du kunne se hvad jeg mener:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66549&K W=m%E5ling+simulering

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67584&K W=m%E5ling+simulering

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Man kan desværre ikke beregne et filter.

Der skal måles på enhederne og helst i de benyttede kabinetter.

Der udfra kan man evt simulere et filter, eller beregne filteret udfra de kurver man måler sig frem til.

Et beregnet filter som det viste passer lige så godt som hvis det var beregnet til 12 ohms enheder, desværre
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 13 Juni 2009 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

man kan også lytte sig frem.

6db filter er nemt at arbejde med

brug en 6,8uf på diskandten og en spole på 2mh og vikle af spolen en til at bas/mellem tone rammer diskandten, det kan være man skal bruge nogle forsøg og justerte diskandten med forskælige modstans værdiger man kan høre når det passer så smelder enhederne sammen, sådan har jeg gjordt to gange med et forbanet godt risoltat, man skal have god tolmodighed

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 13 Juni 2009 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

brug en 6,8uf på diskandten og en spole på 2mh og vikle af spolen en til at bas/mellem tone rammer diskandten, det kan være man skal bruge nogle forsøg og justerte diskandten med forskælige modstans værdiger man kan høre når det passer så smelder enhederne sammen, sådan har jeg gjordt to gange med et forbanet godt risoltat, man skal have god tolmodighed

Man kan sgu ikke lytte sig frem, ihvertfald så skal man vide at resultatet også er derefter, men det er jo fint hvis du kan leve med det.

1 orden er det sværeste at have med at gøre overhovedet, det er nærmest umuligt at realisere, der findes uedeligt få ægte første ordens højttalere på markedet.

Det er altså ikke bare at smide en kondensator i serie med diskanten og en spole i serie med bassen og tro at det så spiller, for det gør det ikke, måske kan du lide lyden alligevel, men det er vigtigt at understrege at det ikke længere er reproducering vi taler om så.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 13 Juni 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
nhj4 skrev:

Man kan sgu ikke lytte sig frem, det går sku da fint ihvertfald så skal man vide at resultatet også er derefter, men det er jo fint hvis du kan leve med det.

1 orden er det sværeste at have med at gøre overhovedet, det er nærmest umuligt at realisere, der findes uedeligt få ægte første ordens højttalere på markedet. det kan da ikke være nemmer med 6db  delefildter, jo fære komponender i signalvejen jo bedre lyd sådan man skal bare finde de enheder der kan bruges til det, tag en to vejs model og find en bas der går op til 5000hz og en diskandt der går ned til 2000hz og del ved 2700/3000hz så kommer det til at hænge sammen

Det er altså ikke bare at smide en kondensator i serie med diskanten og en spole i serie med bassen og tro at det så spiller, for det gør det ikke, måske kan du lide lyden alligevel, men det er vigtigt at understrege at det ikke længere er reproducering vi taler om så.

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
kappen skrev:
nhj4 skrev:

Man kan sgu ikke lytte sig frem, det går sku da fint ihvertfald så skal man vide at resultatet også er derefter, men det er jo fint hvis du kan leve med det.

1 orden er det sværeste at have med at gøre overhovedet, det er nærmest umuligt at realisere, der findes uedeligt få ægte første ordens højttalere på markedet. det kan da ikke være nemmer med 6db  delefildter, jo fære komponender i signalvejen jo bedre lyd sådan man skal bare finde de enheder der kan bruges til det, tag en to vejs model og find en bas der går op til 5000hz og en diskandt der går ned til 2000hz og del ved 2700/3000hz så kommer det til at hænge sammen

Kan du finde en bas der går op til 5000 hz uden der er brug for korrektion af frekvensgangen ?

En diskant der går ned til 2000 hz og dele ved 2700 hz med 6 db ? Altså langt fra en enkelt oktav inden den selv ruller af ?

Jeg mangler ihvertfald at se den enhed der er tilnærmelsesvis lineær fra 40 til 4000 hz og kan klare sig med en enkelt spole og uden impedanskorrektion
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes