| Forfatter |
|
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 25 Juni 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey H4A
Jeg skal snart i gang med at bygge mig en sub(til hjemmebrug), jeg ved endnu ikke om jeg vil bygge den på en hypex ds 8,0, eller en pro amp, for at give enheden noget mere kraft at leve af. Men hvis jeg bygger den af en pro amp, så skal jeg jo have et delefilter foran. Det er her jeg kommer i problemer. Jeg har et elektronisk delefilter liggende, fra et bilstereo vi engang havde, og jeg tænkte om jeg ikke kunne genbruge det. Det er sådan et her, der er tale om:
http://www.acom.fi/monacor/car_hifi/x-overs/ecx_302.htm
her er et billede: http://img441.imageshack.us/img441/8052/weiche018xo2.jpg
Jeg ved godt det ikke er godt at bruge bilstereo til hjemmebrug, men det er vel mest forstærkere og headunits?
Sådan en fætter skal jo have noget strøm og det skal være 12v. Jeg går ikke ud fra den bruger så meget strøm, sådan et delefilter, derfor må sådan en her vel være nok? http://www.el-supply.dk/?Gid=436&VNr=7743DC Eller noget lign. Den.
Men mit problem er så, at bilstereo skal bruge et startsignal (remote hedder der på denne) og hvad gør jeg der? Jeg aner ikke hvad sådan et startsignal består af… Nogle der ved det og kan hjælpe, om dette overhoved kan lade sig gøre…
Ps. Jeg ved ikke om dette skulle have været under bilstereo, men hvis det er forkert må i meget gerne flytte det.
Mvh. Jesper
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 25 Juni 2009 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville overveje de nye Hypex med indbygget digital DSP Men de er muligvis ikke frigivet endnu Men teknikken er den samme som de nye AS plateamp moduler for aktiv højtaler
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dem kender jeg ikke, men jeg kan heller ikke finde dem på nettet, så de er sikkert ikke frigivet endnu, som du selv siger... grunden til jeg overvejer en pro amp, er for at få meget kraft, da jeg ikke tror en hypex ds 8,0 har nok kraft... de nye du snakker om, bliver vel også noget dyrere, og så mange penge har jeg ikke at gøre godt med, det er bla. derfor jeg prøver at genbruge det delefilter, fremfor at købe et nyt, hvis jeg skal bruge en pro amp.
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 25 Juni 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du overvejer en ds 8.0 så ville jeg anbefale dig købe et pro delefilter og en pro amp i stedet, hvis du har plads til det. Det er både billigere og kraftigere. Du skal finde rigtig mange gode argumenter frem for at overbevise mig om at det filter du linker til på nogen måde er anderledes end de sædvanlige 12db/oktav indbygget i caramps. Det ligner jo noget bras. For 3k kan du få et ordentlig 24 db/oktav filter og fase og niveaujustering og en effekt på +1500W i 4 ohm.
__________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok.. jeg havde kigget på en ep2500.. den kan fåes for 2650 lige for tiden http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?products_id=1 9826
men så skal jeg have et delefilter... jeg ved ikke så meget om det, så hvorfor skulle dette være dårligt?
jeg var egentlig ret sikker på jeg ville have en hypex ds 8,0 indtil jeg faldt over maelstrom x sub enheden, som jeg nok gerne vil have, så skal der flyttes møbler men til den har hypexen ikke nok kraft, derfor pro amp.. men jeg er bare på bar bund med delefilter og om den forstærker overhoved er god nok...
denne tråd var egentlig kun ment til, om dette delefilter ville virke og ikke så meget om hvad jeg hellere skulle købe, da jeg regner med at lave en tråd omkring hele suben som helhed...
Jeg kom til at tænke på... jeg kigger lidt efter en NAD c372 og den har jo dette 12v trigger halløj... det kan man vel bruge til at starte dette filter med? men hvis du siger det er et dårligt filter og man kan få et bedre for ikke så mange penge, så sig gerne frem 
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 25 Juni 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle pro-amps har blæsere, og de kan støje meget. Jeg ville da klart gå efter noget ala hypex, eller noget brugt Crown studie amp.
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2009 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja.. vi er helt enige om, at crown er en lækker forstærker, men prisen er jo desværre også derefter. Man kan vel udskifte blæseren i den, det er jo bare en normal computer blæser... det kan også være det er til at leve med...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 25 Juni 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til blæseren så kan du jo sætte en computerblæser regulering på tilslutningen til den (potmeter til en femmer), så du kan styre støjen. Hvis den har brug for at køre på fulde omdrejninger kan du helt sikkert ikke høre den alligevel.
__________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2009 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kender dem ikke, har aldrig hørt om dem før, men dsa1000/2000 ser da ok ud.. jeg ved bare ikke hvordan de spiller...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
mx jelle skrev:
|
jeg kender dem ikke, har aldrig hørt om dem før, men dsa1000/2000 ser da ok ud.. jeg ved bare ikke hvordan de spiller...
|
|
|
Jeg har bygget et af deres kit, og den lød glimrende. Deres højttalere har et godt ry til prisen, men deres forstærere er ikke særligt kendte.
Da det er netsalg, er der 14 dages returret. Det kan du altid benytte dig af.
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
mx jelle skrev:
|
|
|
|
Jeg har bygget et af deres kit, og den lød glimrende. Deres højttalere har et godt ry til prisen, men deres forstærere er ikke særligt kendte.
Da det er netsalg, er der 14 dages returret. Det kan du altid benytte dig af.
|
|
|
ja ok.. det er rigtigt nok... problemet er at jeg ikke har enheden nu, den er ikke på lager og kommer det nok først om noget tid.. i løbet af næste måned.
men hvis jeg skulle købe en af dem, kunne jeg jo lige så godt købe den på 2000Watt. der er ikke andet en et par 100 kr. i forskel...
men hvis den kan levere lige så meget kraft som en pro amp, og kan holde samme tempo, så kunne det jo være en mulighed. så har jeg jo delefilter i. jeg kan bare ikke rigitg finde noget om den.
Men siger du, at det ikke må være 12db/oct. filtre... hvorfor? hvad er forskellen på sådan et og et 24db f.eks.?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke sagt noget om filtre. 12 dB er fint til subwoofer. Forskellen til 24 dB er stejlheden, dvs. 24 dB skærer frekvenser over f. eks. 100 Hz skarpere af = mindre uønsket kommer med.
CAD audios forstærkere er pro-amps. De er 100% designet til PA anlæg.
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej, det var siankovic der sagde det.
Så det filter kan jeg altså godt bruge, hvis jeg køber sådan en lille omformer, for den bruger vel ikke så meget strøm sådan en, så man behøver en anden omformer
Ja det er en pro amp, men jeg ved ikke om den løsning vil være lige så god som den anden..?
|
| Til top |
|
| |