Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 05:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: port volume (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
phan2m
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Nå nu skal jeg så til det igen. I sidste uge skød jeg ved et teknisk uheld, min membran ud af rammen på min 18". det har så udløst et nyt subwoofer projekt. 

Nu er det så jeg sidder med det tekniske og bliver lidt i tvivl om den luft som gemmer sig i mine portrør, tæller med i det samlede antal litermål som selve kassen rummer. Det har emmervæk lidt at sige når det drejer sig om 70-75 liter luft.

alt kvalificeret hjælp påskønnes :)

Til top Vis phan2m's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phan2m Besøg phan2m's Websted

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

phan2m skrev:

Nu er det så jeg sidder med det tekniske og bliver lidt i tvivl om den luft som gemmer sig i mine portrør, tæller med i det samlede antal litermål som selve kassen rummer. Det har emmervæk lidt at sige når det drejer sig om 70-75 liter luft.

alt kvalificeret hjælp påskønnes :)

Halløj,

Nix, volumen i refleksrøret skal du holde uden for regenskabet for kabinetvolumen. Nu siger du godt nok en 70 - 75 liter, det er ski' meget pænt for et refleksrør (bruger selv 27 liter)!  Det kan jeg li', da der så ikke er antydningen af portstøj, selvom du går til "stålet"

Men at "poppe" membranen ud på en 18", har du sat den til lysnettet?!? Husk at koble af under 20Hz, hvis du også benytter grammofon!

Hilsen Flemming

phan2m
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

hej Flemming, tak for det. øv også, det ku ha været rart med lidt ekstra luft.

tjo det er en pæn del rør. nu skifter jeg også den 18" ud med 2 15" og når det skal tunes ved omkring 21hz så bliver det pænt langt.

he nej jeg satte den ikke til lysnettet. der skete det, at jeg lige havde fået en Behringer DEQ2496 hjem. den stod jeg så og justrede på. Der er åbenbart en eller anden fejl i den, så når man skifter rundt i filtringen så sender den en sindsyg lyd ud og ned til effektblokken. jeg fik et åndsvagt chok og skruede helt ned. løb hen og kiggede ned i hullet. der ku jeg se at selve membranen lå løst :(

jeg plejer også at skære væk under 20hz, bruger normalt behringer´s dcx2496

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Surt uheld!  Luften i portrørene kan betragtes som en slags prop, medens luften i boksen er den fjeder, de vibrerer imod. En given volumen indespærret luft har en vis 'blødhed', og er altså konstansen i beregningen - så den er altså at regne uden porte, som Flemming osse skriver . God fornøjelse med det ny projekt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

phan2m
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

okay tak flemming og Mollecon, så fik jeg vist lige sat det på plads. så er det bare at fortsætte med projektet :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes