Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 13:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY Effekt og pre out til sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
J.Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med konstruktion af DIY effektforstærker behøver jeg noget "pre out"-agtigt til min Dali subwoofer. Jeg har tænkt på to forskellige konstruktioner, men begge to går ud på at bruge signalet fra højttalerudgangen. Og ville bare høre om nogen har en bedre løsning? Ville meget gerne undgå at stjæle signalet fra højttalerudgangen og i stedet tage det et sted i forstærkerens kredsløb, men jeg er bare bange for at det med at gribe ind i signal-vejen vil ændre på det hele mht. lydstyrke, lydkvalitet, støj osv.

Så det spørgsmålet er bare om der er nogen med mere indsigt der har et bedre forslag?

Det er kun det første diagram der rent faktisk er afprøvet, så komponent-værdier på det andet skal ikke tages så alvorligt på nuværende tidspunkt...

Forstærkeren er en Velleman k8060. Til volumeregulering benyttes et 10k potentiometer.

Til top Vis J.Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af J.Nielsen

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

I stedet for at tage på udgangen - hvorfor ikke tage fra indgangen?

Da det er DIY, har du alle muligheder for at lave ordentligt

Mit forslag er, at du også laver et buffer-kredsløb, hvis indgang tilsuttes din DIY-effektforstærkers indgang - altså den, der hedder SK2. Bufferen skal "bare" have en høj impedans, så den ikke svækker signalet fra din forforstærker; dvs. 47kohm eller højere.

Der findes mange bufferkredsløb, men da du fortæller, at din effektforstærker er fra Velleman, har jeg kigget lidt på, hvad de har at tilbyde. Men jeg kan ikke finde noget, der passer. Dem, der er, vender fasen    Sårh . . . kan du lodde noget sammen på et hulprint, hvis du fik en opskrift?

Opskriften

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Den Project 37A menr jeg ikke jeg har set før, så jeg formoder den nyere

Den er faktisk interessant til sub udgang ved at den har gain

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

J.Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for hjælpen og opskriften!

Men har lige et par enkelte spørgsmål...

Da jeg skal ud og købe komponenterne, bliver jeg jo nødt til at vidde hvad jeg skal spørge efter, men jeg kan ikke finde ud af hvad de forskellige kondensator-typer er for noget.

2 ? 1uF
4 Elektrolyt 22 uF polariseret
3 Blokkondensator i plast 100nf
2 Elektrolyt 22 uF bipolar

Det er primært den første jeg er i tvivl om, de efterfælgende tror jeg nok jeg har gættet ?

Jeg havde tænkt mig at bygge to separate pre-amps helt adskilt fra hinanden og med hver sin forsyning da jeg indtil nu har holdt højre og venstre kanal helt separeret og med hver sin ringkerne trafo.

Havde derfor tænkt mig at forsyne det på følgende måde:

Ved godt at der skal et par kondensatorer på den endelige konstruktion... Det eneste problem jeg kan se i denne konstruktion er at LM79XX og LM78XX kun kan holde til 35V og på Velleman K8060 er der alt afhængig af den aktuelle netspænding og belastning på transformatoren et sted mellem 35 og 40V, men jeg ved ikke hvor tungt man skal tage det? Mener de regulatorer er rimelige resistente og solide...

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Der er mange meninger om kondensatorer om, hvilke (typer og/eller fabrikater) der lyder bedst. "Bare" lav en søgning på "kondensator" her i forummet. Men hvis jeg skulle foreslå noget (i hvert fald til at starte med), ville jeg vælge følgende:

2 ? 1uF   af typen polypropylen eller polystyren. Værdi gerne højere end 1 µF
4 Elektrolyt 22 uF polariseret   med "low ESR"
3 Blokkondensator i plast 100nf   af typen polypropylen eller polystyren. Værdi gerne højere end 1 µF
2 Elektrolyt 22 uF bipolar   med "low ESR" om muligt

Der er også diskussion om, hvorvidt man skal parallelkoble kondensatorer på den måde, som der er gjort med C3L og C4L. Det kan komme an på typen af elektrolytkondensatoren. Men IMHO (og til at starte med) kunne det være en ide også at sætte en 100 nF parallelt med de to andre elektrolytter, C1 og C2 (hov, der er 2 C2'er). Men du må lytte dig frem.

MHT 78xx og 79xx og at tilslutte en højere spænding end anbefalet: Jo, den vil nok virke . . . men hvor længe? Du vil stresse den strømmæssigt og effektmæssigt, og på et tidspunkt vil de nok futte af. Jeg har godt nok ikke erfaring med dem på det plan, da jeg er en flink dreng og overholder "reglerne" ;-) Så er det en - meget - bedre ide at købe små trafoer, ensrettere og elektrolytter dertil. Så kommer du ud over det problem, at variationer og støj fra effektforstærkeren og alle den tilhørende dele går ind i pre-ampene. Det er lidt dyrere, men så meget bedre lydkvalitetsmæssigt. Og så får du muligheden for at have dem tændt hele tiden og derfor er opvarmede og klar til brug.

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

J.Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Kan du placere C3 for mig? Jeg er med på hvor C3L og C3R skal monteres...men C3 synes jeg ikke fremgår? Den er med på printet...

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

C3?    C3 = C3L = C3R . . . ?

Det er også lige meget, fordi "L" og "R" kun refererer til højre og venster kanal. Selve komponentens værdi og type er den samme, uanset om der står L eller R (Left / Right).

J.Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 04:44 | IP-adresse registreret  

Det jeg mener er at på billedet af printet (uden komponenter) er der gjort plads til både C3, C3L og C3R...Det forstår jeg ikke.... ? 

C3L fremgår af diagrammet, og hvis man skal bruge to kanaler, skal man også bruge en til højre kanal (C3R)...Det er 2 stk...men hvad med den sidste (C3) ? Hvorfor er den med på printet ?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg slet ikke set printet - før nu. Og dér har du ret: der er en C3. Og man kan ikke se nogen steder, hvorfor den er der. Den er på 100 nF, så jeg gætter på, at den sidder imellem plus- og minusforsyningen som afkobling. Og jeg kan heller ikke se det på billedet, da det er for lille.

Jeg sender en mail til Hr. Elliot.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Svar fra Rod Elliot :

C3 er en ekstra kondensator, der sidder imellem plus- og minus-forsyningen. Og, som det kan ses på billedet, det skal være en 100 nF af samme slags som de andre 100 nF.

Så du skal liiiiige have en 100 nF mere med

J.Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Tak...

J.Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2009 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Der er lidt billeder, hvis nogen skulle være nysgerrige...

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76152&P N=1&TPN=1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes