| Forfatter |
|
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Søger lidt råd/erfaringer om et emne, som ikke er meget omtalt her på siden.
Ripol (en afart af dipol) subwoofere, som jeg har "forelsket" mig.
Har tidligere bygget lukkede subs, refleks'er og dipoler. Men i disse tider, skal der også tænkes lidt WAF ind i det 
Derfor synes jeg Ripol princippet virker spændende at prøve!
Lidt intro til Ripol princippet:

http://www.lautsprechershop.de/hifi/index_en.htm?/hifi/ripol _en.htm
og bygge vejledning til en "færdig" løsning:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/index_en.htm?/hifi/ripol _bau_en.htm
Smart - man kan bygge flere "klodser" og stakke ovenpå hinanden! Jeg har en stribe enheder på lager, så jeg havde tænkt mig at bygge en klods, som spiller med når jeg hører musik, og endnu en klods (i stereo) som spiller med som LFE kanalen i min 7.2 opsætning.
Altså 2 ripol'er stakket, som her:

Meen - er der erfaringer for/imod ripol princippet?
Er der nogen der har erfaringer med dem, så første prototype ikke ender helt i skoven? Tænker på, jeg har 15" enheder liggende, som jeg har tænkt mig at prøve med, men hvordan omregner jeg målene på eksemplet nedenfor til noget der passer mit projekt?

Har ledt rundt, men har ikke lige kunne finde en beregner eller teorien til at beregne første prototype kabinet til at måle på.
Data på de enheder jeg har liggende:
15" - 31,6 cm i diameter - 784 cm2 sd 28 Hz fs 100 liter VAS 7,6 QMS, 0,61 QES 0,57 QTS laang max vandring, som jeg ikke kender nøjagtigt...
mekaniske mål på enheden:

/Jensby
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min makker har leget med princippet, men har droppet det pga. et ekstremt peak ved 200hz.
Jeg kan høre ham om han har en beregner...
Mvh David
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peaket er en konsekvens af princippet og kan ikke undgås. Det skal fjernes med passive komponenter eller på anden vis (elektronisk/digitalt).
Jeg har selv leget med tanken, men er gået væk fra idéen igen, da erfaringer fra tyske fora ikke er gode. Tilbagemeldinger, er at det er usædvanligt svært at placere en ripol subwoofer. Den skal stå langt fra vægge, og selv om den gør det, er det stadig svært. Dog siges det, at hvis optimal placering kan opnås, så er det glimrende bas man får.
|
| Til top |
|
| |
jala Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu spørger jeg måske dumt men hvorfor bekymre sig om peak ved 200 hz når vi snakker om en subwoofer ?
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm, kunne godt lyde som om det er op ad bakke 
Peak'et skal jo dræbes med en Behringer eller andet, men jeg er mere bange for placeringsfølsomheden.... Har godt nok en halvstor stue, men højtalerne står både tæt på vægge (ca. 0,5 til 0,8 m) og i hjørner - udfra Kjeldsen's kommentar måske en dræber for projektet....
Synes bare en "alm" dipol sub bliver så voldsom stor, med mangl WAF til følge når man skal have 2 stk 15" i hver side....
Jamo (R909) har jo "vist vejen" lydmæssigt ift mine idealer, men desværre ikke til fruens velbehag eller bank rådgiverens begejstring (... det sidste vægter endda nok mest )
Meeen, der skal leges med et eller andet dipol eller åben baffel (ingen kasser/kabinetter), så indspark er velkomne - udfra enhederne som allerede er på "lager"...
(som supplement/erstatning for mine Mirage M3si - jeg har vænnet mig til dipol princippet, og ville nødigt undvære det igen)
2 stk DX25 eller XT25 diskant (har begge typer, som jeg skifter frem og tilbage i mellem alt efter humøret) 2 stk SS 15M/4531 mellemtone (altså ingen D'Apolito i denne ombæring) 4 stk 15" basenheder med spec som ovenfor
/Jensby
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
dipol sub med de enheder jeg har købt (8x12 tommer svarende til en 10 tommer)

|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sub kan jeg ikke helt se formålet
Det er jo blot en foldet dipole, og altså ikke en sub
Men du vil bruge en 15M til at tage over fra 2x 15" ?
Jeg ville nok anvende basserne som lukket isobarisk subs, nu du ønsker mindre kabinet Hvis ellers de har brugbare specs Du kan jo prøve om en 15M kan hænge på Under alle omstændigheder vil overgangen være lettere til kun en synlig 15", i forhold til to
Men du kan blive nødsaget til at skære 15" basserne lavt/aktivt som subs only
Og måske lede efter en bedre mellembas
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Som sub kan jeg ikke helt se formålet
Det er jo blot en foldet dipole, og altså ikke en sub
|
|
|
I mit projekt skal de agere bas, sammen med en Markaudio CHR-70. Om de kan bruges som egentlig sub ved jeg endnu ikke. Det må målinger vise. Jeg har en Behringer DCX2496 til formålet.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en byggevejledning i Klang+Ton nr.2/2009.  Jeg tror ikke størrelse er så kritisk, men samlingerne skal være 100% tætte omkiring enhedens magnet også.
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |