| Forfatter |
|
Grell Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er igang med at samle viden omkring, hvordan fanden jeg får skabt det lille og højtspillende anlæg jeg har i tankerne (:
Har nok sindssygt mange spørgsmål, men et som jeg gerne vil have styr på er, om hvorvidt afkøling er nødvendig i en lille musikboks og hvorvidt
det fungerer?
Engang i mellem sker det jo at det danske vejr er nogenlunde, og så må der kunne blive ret varmt inde i sådan en satan, da den skal være ret
lukket, da den helst skal være vandtæt osv. (:
Håber i forstår hvad jeg mener, er sådan set total blank på dette område, men interesserer mig meget og er ret lærenem ..
|
| Til top |
|
| |
Kenneth S. Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 120
|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det helt præcist du er ved at bygge? :)
Og hvis du kunne komme med noget information om hvilken forstærker du ville bruge, så ville det være meget behjælpeligt.
| Til top |
|
| |
Grell Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mit hoved er jeg ved at bygge et let transportabelt anlæg, til roskilde og andre udendørs ting.
Først var jeg fyldt med bilbatterier osv. , dette er jeg dog gået væk fra. Prøver at læse og lære af jeres andres kloge indlæg (;
Tænker på et bly batteri, det lille og forholdsvis kraftfuldt så vidt jeg forstår. Kigget meget på amp6basic, mange roser den og har en fornuftig
pris. Forstår at man skal beslutte om man vil bruge delefilter eller man vil bruge full length højtalere, eller ?
Gået igang med dette projekt for at lære det, så i må meget gerne bære over med mig, hvis jeg siger noget sludder :b
/Frederik
|
| Til top |
|
| |
Grell Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det der er vigtigst for mig er, at den skal være forholdsvis lille og den skal kunne spille op af nogenlunde kvalitet (:
I mine drømme har jeg selvfølgelig også en masse lir i tankerne
Har heller ikke lyst til nemme løsninger, har masser af tid og vil gerne have det til at blive rigtig godt (:
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 06 August 2009 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke, speciel afkøling er nødvendig. Men beskyttelse mod direkte sollys kan være på sin plads.
Til formålet ville jeg satse på et slags 2.1 system, med f.eks. en effektiv 10" bas fra Eminence, og et par fuldtoner.
|
| Til top |
|
| |
Grell Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, godt nok, var bare bekymret for om den ville sætte ud på grund af varme..
Fuldtoner vil klart være den nemmeste løsning, overvejer det kraftigt, men får man det optimale ud af dem ? Og en 10" bas, trækker den ikke
meget på batteri levetiden ?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 06 August 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh, det har ikke noget med størrelsen/diameteren at gøre. Det vigtigste er, at have enheder med god følsomhed - som spiller højt med lille effekt. DET sparer batteri. Og god følsomhed er nemmere at opnå med større enheder, simpelthen. Problemet er, at finde små, effektive & bredbåndede mellem/diskant enheder.
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 06 August 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et lille link til lidt inspiration :) Link
|
| Til top |
|
| |
Grell Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det Eyesonly - selvom det sku er meget teknisk til mig, men jo mere inspiration jo bedre (:
Okay - godt nok (: Det med at de skal have god følsomhed, hvad skal jeg kigge efter der ? Jeg mener, hvordan ser jeg forskel på højtalers
følsomhed ? (:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=54805&KW=Mo rtenJ+ , dette værk ligner meget hvad jeg selv vil bygge!
Han bruger et par bas enheder, piezo og så mellem. Giver dette bedre med hensyn til hvor godt og højt den kan spille, i forhold til full length
enheder?
|
| Til top |
|
| |