Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 20:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyggeri af subwoofer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Pt. har jeg to basenheder fra nogle gamle Jamo højttalere, sikkert noget bras i forhold til hvad man kan erhverve sig, men jeg har så også kun en billig Pioneer at sammenligne med. Jamo højttalerne spiller som std. meget mudret og meget bas, men det er vel ligemeget når det er til sub med aktiv forstærker?

Har aldrig bygget selv før, så jeg vil foretrække en forstærker der bare skal skrues i kabinettet og så forbindes enhedernes terminaler. Skal de forresten serieforbindes, parallelforbindes eller skal jeg have en forstærker der er specielt beregnet til to enheder?
Hvordan finder man ud af hvilke terminaler på enhederne der skal skal forbindes til forstærkeren? Ligemeget måske? Der står jo ikke plus og minus ved dem...
Hvad med delefilter, er det sammen med forstærkeren?

Forslag til forstærkere? Gerne urls til online sider hvor de kan købes eller forretninger hvor de kan købes. Hvis man kan få en god og kraftig forstærker for 1000 kroner er det total i orden.

Skal jeg bruge andet end forstærkeren (delefilter?), enhederne og nogle kabler (jeg regner med at der er ind/udgange på forstærkerenheden) når det gælder det tekniske område?

Angående kabinettet, så har jeg tænkt mig at lave det af sponplade med melaminoverflade (det der ligner træ, som man limer direkte på sponpladen). Jeg aner INTET om hvordan designet skal være, så jeg vil gerne have noget input om hvordan man får det lavet bedst muligt. Altså placering af enheder, basrefleks kontra lukket kabinet, opdeling i kabinettet, så hver enhed har et separat rum, afstivning, minimering af resonans, ekstra vægt og dæmpningsuld.

Jamo enhederne kommer fra et par Jamo (selvfølgelig) højttalere med modelnavnet SL85 og er nok omkring 7,5" (har ikke lige målt). Eneste oplysninger jeg kan give om dem er at deres ratede power er 90Watt, music power 120Watt, IEC 45Watt og impedansen er 8Ohm og mellem enhederne i SL85'erne sidder der to stk., øøh, dimser?? Er de vigtige, for så finder jeg lige ud af hvad der står på dem...

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2004 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Må jeg lige tilføje i er blevet overhalet indenom af nørderne inde på overclocking.dk?? http://www.overclocking.dk/forum.asp?mode=traade&id=1362 03&EmneID=9

Jeg troede i vidste noget om højttalere herinde!!! :D

hifreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Ja IT nørder kan mange forskellige ting

Til top Vis hifreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifreak

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2004 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Jaaaah, vi er faktisk meget alsidige :)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Utvivlsomt - men højtalerprincipper kniber det lidt med at fatte...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 04:48 | IP-adresse registreret  

Hvis man har overskud af tid, og her mener jeg virkelig meget tid ja så…! Men ellers, spiller man kun sin tid på et sådant projekt, idet, det ikke vil føre til noget, brug af gamle basenheder fra et eller andet højttaler sæt  er håbløs, man skal kunne måle de såkaldte TSP parameter (!!) uden disse, vil det være som at ledede efter en nål i en høstak…!

Hvis man vil prøve, med byg selv subwoofer, så besøg  www.frequence.dk de har et relativ stort program for spec. Den type højttaler. Eller slå et slag fordi http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm her findes et meget omfattende program af alt muligt inden for højttaler, naturligvis også et stort program for subwoofer.

Der er absolut en uhyggelige misforståelse, at tro, basenheden til et subwoofer system, er en ligegyldig sag, det er bestemt ikke tilfældet (!!!) den skal være af lige så høj kvalitet som alt andet inden for hi-fi. Se f.eks. på Audio Pro, eller B&W  JBL Tik, JM Lab. System Audio, samt Velodyne (der er selvfølge kun nogle få) men alle bruger basenheder af særdeles høj kvalitet, dette er i høj grad en del af forklaringen på deres fremragende lyd…! Når der ikke kommer respons på dit ?, i dette forum, så kunne det jo være fordi, musik elsker, her inde, er ved at være lidt trætte af, at skulle svare på noget, som ikke vil føre til ret meget.

Mvh.

”Lytteren”.  

Til top Vis Lytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lytteren

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Lytteren, vær venlig at forstå jeg blot leder efter en billig udskiftning af min Pioneer subwoofer, der i forvejen ikke er særlig god, indtil jeg engang kan få penge til en ordentlig subwoofer.

At jeg så har to gamle enheder liggende, det er da bare belejligt, så kan jeg da prøve at lave noget ud af det. Om ikke andet må to enheder da kunne spille højere end den ene der sidder i min Pioneer?

Og så fortæl mig i stedet hvordan man måler det TSP sjov, en af mine kammeraters far er elektronik-et-eller-andet og har en MASSE grej, så hvis det ikke er en eller anden total sindssyg hifi måledims, så er chancerne for at han kan måle det ret stor.

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Det du skal gøre, er at læse, denne fagbog, som kan købes ved http://www.danskaudioteknik.dk/ her får man stor viden...!

Mvh.

"Lytteren"

Tilbehør til anlæg og højttalere

Loudspeakerdesign Cookbook af Vance Dickason, engelsk.

God guide med masser af formler og tekniske illustrationer.

232 sider.

Pris ved afhentning 340,00, porto 45,00

cookbook.jpg 19458 bytes

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

LDC er meget god, men den er altså ikke bare lige til at gå igang
med. For en forklaring på hvad Thiele-Small Parametre (TSP) er og
hvordan de måles, kig her: http://sound.westhost.com/tsp.htm

Du kan sagtes smide enhederne i en kasse og få lyd ud af dem, men
jo mere du læser på lektien inden du går igang, jo bedre bliver
reultatet. Kan du evt. tage et billede af enhederne og lægge op?

/U.

PS: Det kan godt være at de er hurtigere til at svare på
overclocking.dk. Til gengæld er vores svar rigtige....
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Beltofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Visse parametre er du nødt til at kende for at kunne bruge resultatet til noget overhovedet. Specielt hvis du påtænker et portet kabinet kan du ikke bare forvente at ramme en fornuftig tuning uden at kende enhedernes data. Med et lukket kan du meget vel risikere, at enhederne slet ikke er bygget til denne kabinettype. Resultatet vil være endog meget mangelfuld respons. Men meget nemt bedre end hvad du kan opnå med et portet kabinet (dårligt tuned portet = mudder!).

Fabrikantdata skal man heller ikke stole på. I forbindelse med et lille højtalerprojekt med Vifas TC11SG49-08, der ifølge Vifa har en resonansfrekvens på 58hz, har jeg målt 74... T/S parametrene er ikke beregnet endnu, men det bliver sgu spændende, for kasserne er bygget...

Til top Vis Beltofte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beltofte

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Til Hr. Beltofte!

Det er noget overraskende, at der skulle være så stor  forskel på de data, som Vifa har opgivet på model TC11SG49-08 og dem Hr. Beltofte har målt, næsten 20 Hz (!!!!!!!!!!!) hvis enheden var min, så ville jeg sende den tilbage, til den forretning hvor den er købt, idet, en så stor (40%…!) afvigelse ikke må forekomme, enheden må derfor være defekt…! Vifa er jo ellers verdens berømt, for en utrolig høj kvalitet, ja flere af deres højttaler er i High end ”klase”

En basrefleks konstruktion, er ekstrem kompleks (!!) her skal man faktisk være fagmand, idet er indgår så mange variabler, at det så at sige er håbløs, netop derfor, bør man som udgangspunkt, vælge en færdig konstruktion, eller et såkaldt byggesæt, ved en færdig subwoofer har man mulighed for prøve lytning inden køb, (naturligvis kun ved seriøse forhandler) med andre ord, det er muligt at høre om subwoofer ”y” passer sammen med højttaler ”x”.

For kort tid siden fik jeg selv brug for denne service, idet jeg ville udbygge mit 2 kanals anlæg med et subwoofer system, først hørte jeg en SA 50 fra System Audio, derefter en JBL S120PII samt Audio Pro Bravo, efter flere weekender kom jeg frem til Audio Pro Bravo, som den,  hvor det hele faldt på plads, jeg endte med, køb af 2 styk, idet jeg vil ”køre” stereo, men også fordi, der var for mange rum problemer med kun en subwoofer. Der bl.a. en meget stor skrøne, når det påstået, vi homo sapiens,  ikke kan høre retning under 100Hz, jeg kunne meget tydelig høre, om den stod til højre eller venstre, jo en subwoofer er en videnskab for sig…!

Mvh.

”Lytteren”  

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Lytteren skrev:
Det er noget overraskende, at der skulle være så
stor forskel på de data, som Vifa har opgivet på model TC11SG49-08
og dem Hr. Beltofte har målt, næsten 20 Hz (!!!!!!!!!!!) hvis enheden
var min, så ville jeg sende den tilbage, til den forretning hvor den er
købt, idet, en så stor (40%…!) afvigelse ikke må forekomme,
enheden må derfor være defekt…! Vifa er jo ellers verdens berømt,
for en utrolig høj kvalitet, ja flere af deres højttaler er i High end
”klasse”
Så vidt husker er det kun Scan-Speaks T/S-
parametre der er målt på tilspillede enheder så forskellene er ret
store. Jeg tror ikke enheden er defekt.

/U.

EDIT: Men jeg har set flere steder at parametrene i de fleste tilfælde
ændrer sig på en sådan måde at det færdige resultat ender med at
komme ret tæt på originalen. Når resten af enhedens parametre er
målt op kan man nemmere se om det er lysår fra de publicerede
specs eller om det stemmer nogenlunde overens .
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Beltofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Lytteren:

Jeg tror heller ikke enheden som sådan er defekt. Som CarrotMan ganske korrekt anfører er kun Scan Speaks enheder opgivet som tilspillede. Både Peerless og Vifa opgiver specs "out of the box". Men jeg deler dog din bekymring, da resonansfrekvensenen vel ikke bør ændre sig synderligt af tilspilning - det er vel primært q-værdierne (og deraf andre parametre), eller tager jeg meget fejl.

Andre steder har jeg også hørt, at 30% afvigelse (her 29%) ikke er synderligt usædvanlig - men dog meget uheldig. Jeg tror dog, at jeg kontakter Vifa en af dagene, med mindre at afvigelsen er begrundet i tilspilning, anyone?

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også at Fs ændrer sig da ophænget bliver blødere ved
tilspilning.

Beltofte: Der er en tråd på diyaudio vedr. en Vifa P17WJ/D27-
konstruktion. Prøv at sammenligne de specs på P17WJ som flere
måler sammenlignet med dem der er opgivet for enheden - der er
ret stor forskel.

/U.

Beltofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun været i stand til at finde en måling på P17 ( http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=28673&perpage=15), men da måles der ganske rigtigt også en 24% afvigelse i Fs. Tak for tippet. Det lader vist til, at jeg slipper for at kontakte Vifa. Gad vide om det udelukkende er tilspilning eller specs'ene også er en smule forkerte?

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Beltofte, for ikke at køre tråden her for langt af sporet, så får du lige
en PB

/U.

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Det er ”100%” rigtig, der i visse tilfælde kan forekomme diskontinuiteter, mellem det, en højttaler farinbrik opgiver, og det som en og anden måler, men, og det her er meget vigtig, den må maksimal være på 15% (!!!!!!!!!!!!!!!!!) i de tilfælde hvor den er støre er enheden defekt…!

For godt 23 år siden købte jeg et sæt Seas 33 F-WB 13” som den gang kostet sige og skrive 3000,- for et sæt (!!!!!) ja, jeg kan huske, det var et godt huk på bankbogen den gang, nå, den ene havde en fejl, netop en stor forskel i Fs,  jeg husker ikke, præcist hvor meget, men jeg fik den ombyttet på stedet (den var naturligvis til kørt, i 24 timer med 25Hz, inden den blev målt)

Disse ”store” basenheder blev indbygget i nogle refleks kabinetter på godt 130 liter, lavet efter alle kunstens ”relæer” bl.a. med sand fyldning etc.  med elektronisk delefilter, samt en Alpha II slutforstærker fra Nikko ( 2x150 watt i 4 ohm) lyden var faktisk ganske god, ned til ca. 40 Hz.  Men set i forhold til nogle kasser på 130 liter pr. styk ja så,  ingen ville i dag acceptere den type køleskabe, med mindre, der var fuld niveau ned til 15Hz…!

Ja det var den gang, noget er der dog sket siden. Det er i øvrigt ikke den eneste subwoofer jeg har bygget, den sidste var med en 15” i lukket kabinet på 335 liter. I dag har jeg som sagt et sæt Audio Pro Bravo subwoofer, men gløden for en ”super” High end  byg selv konstruktion er ikke slukket…! strø tanker ja, men hvem ved…!

Mvh.

”Lytteren”

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Damn det link til at måle TSP, det er eddermanme teknisk. Indtil videre holder jeg mig bare lige til lidt prøve sjov.

Push pull konstruktion, et stort kabinet delt af en plade i midten (med hul igennem så luften kan bevæge sig frit frem og tilbage). I hver side en enhed der vender ud af kassen. Ingen flowport. To terminaler et eller andet sted og så "låner" jeg lige forstærkeren + delefilter fra min Pioneer subwoofer hvor jeg tilslutter plus/minus fra forstærkeren til mine terminaler.

Nu er der jo to enheder og dem på overclocking siger at serieforbinder jeg dem, så fordobles impedansen og parallelforbindes de halveres impedansen. Hvis jeg parallelforbinder skal jeg vel have noget modstand ind, hvor stor tror i ca.?

For at få push pull effekten siger folket derovre også at jeg skal omvende polarisationen på den ene enhed, så den "skubber" når den anden "trykker". Er det bare at bytte om på plus/minus på den ene enhed?

Hvor mange liter til hver enhed ca.? De er jo lige omkring de 8".

Hvis der kommer helt sygt ringe lyd ud af det, så tror jeg bare jeg sætter enhederne tilbage og sælger de gamle jamo højttalere billigt :)

Hvis der kommer rimelig lyd (konstruktionen taget i betragtning), så tror jeg at jeg vil arbejde videre med det.

Beltofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Men kabinetstørrelsen afhænger jo af enhedernes parametre...  

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Beltofte det er sq ikke så vigtigt for mig lige nu. Det skal understreges at det her kun er el lille prøve for at se om jeg kan få noget sjov ud af det, hvis ik, så fint nok. Hvis jeg kan, så er det bare nice :)

Jeg skal bare lige have styr på de tekniske ting (impedans, ekstra modstande, omvendt polarisation parallel/seriel ) mht. sammensætning af enheder/forstærker og så et gæt på hvor meget volumen de to enheder skal have at arbejde på.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes