Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 00:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Din bedste DIY-højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 August 2009 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hej
Hvad er den bedste DIY-højttaler du har bygget? Hvad ville du opnå? Hvad er dens stærke sider? I hvilken type rum spiller den optimalt?

... Selvfølgeligt krydret med byggeanvisning/benyttede enheder og komponenter.

Jeg vil gerne lægge ud... Jeg har et kælder/rode/musikrum som er "fars lytterum". Der er som sagt masser at ting, så rummet er meget dæmpet. Det er iøvrigt 4 x 4 meter og med væg-til-væg-tæpper.

Jeg har haft en del (omkring 10) forskellige højttalere (både færdige og hjemmebryg) indover, uden at det helt var i land... Bl.a. en fostex fe127 gulv-højttaler med coated membran: Fremragende rum, og fremragende til meget musik (jazz, pop, klassisk - men det rodede sammen ved kompleks musik (når alle musikere spiller om kap). En anden ulempe var, hvis man sad ret på aksen, blev man "beamet" af høje frekvenser...

En Tangband W3-871 med sugekreds var også ind over _ fremragende stemmer og meget musikalsk - men den kunne ikke spille ret højt, før membranen var ved at hoppe ud af højttaleren.

Nå, Jeg ville gerne ha' en lille stander som nærfelts-monitor. Og den skulle spille engagerende (og ikke nødvendigvis hifi-korrekt). Omvendt var jeg træt af at klampe højttalere sammen selv. Jeg beklagede min nød til en kammerat, der tilfældigvis havde et udtjent kabinet på 5 liter tilovers fra et andet projekt. Det kunne jeg hapse. Resultatet ser i nedenunder:

Set forfra

Set bagfra

... Lad mig sige at jeg er endt i mål. Al musik er vanvittigt engagerende - også stilarter jeg normalt ikke har bevæget mig indenfor. Bemærk den elastikophængte diskant samt 6 db delefilteret.

Nærmere specs følger...
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 August 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Enhederne er
Monacor SPH-4TB (bas)
Peerless NDT-53 (også kendt under nummeret 811435) til diskant. Diskanten er ikke mere i produktion, men kan erstattes af Monacor DT-99 eller (hvis man er ambitiøs) Swans TN-28.

BAsrefleksrøret er også en monacor-ting: BR50-HP (i fuld længde, diameter 43 mm).

Boksen har ydermål 16 x 20 x 25,5 cm og er i 12 mm mdf.

Spolen er en 0,64 mH, kondensatoren ovenpå højttaleren er en 1,5 uF

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 August 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skal diskanten hæges op i elastikker? Har du målinger?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 August 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det ser fint ud og det med diskantophænget er jo set før, som skulle gøre at rystelserne ikke når diskantenheden.

Og netop her følges målinger og lytteindtryk ikke ad, for en gummiophængt diskant kan måle meget underligt med masser af "krøller" i frekvensgangen, men lyttemæssigt er der vist nok kun fordele.

Dog tyder dine komponentvalg på at du deler MEGET højt oppe.

Ha du prøvet at dele lavere ? Diskanten tror jeg nemt kan magte det
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 August 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Hej Sønnen
Elastikkerne er for at modvirke vibrationer og impulser fra bas/mellemtonen - desuden giver det mulighed for at placere diskanten i korrekt dybde ift bas/mellemtone-membranen (som i øvrigt er helt flad)

Generelt foretrækker jeg at dele udenfor det "kritiske område" 2.000-3.500 Hz. Lyden i betragtning har jeg ikke lyst til at pille yderligere ved delefrekvensen (jeg har et lager af spoler og kondensatorer, så jo - jeg har prøvet).

Bassen har i øvrigt en følsomhed på 84-85 db, mens diskantens følsomhed er 90-91 dB.

Bassen starter med at rulle af ved ca. 3200 Hz (med 6 db/oktav).
Diskanten starter med at rulle af ved ca. 16000 Hz (med 6 db/oktav).

Delefrekvensen er således omkring ca. 7300 Hz, hvor begge enheder er -8 db nede.

Målemæssigt ser den nok pænt linær/svagt faldende ud til ca. 8 kHz, hvorefter der tilføres luft/rum.

Basporten er tunet til 72 Hz, med 3-4 db hæv mellem 100-70 hz, med peak omkring 80-85 hz

Det jeg iøvrigt synes er højttalerens styrke er, at den er musikalsk og engagerende - har et vanvittigt flot rumperskeptiv, er rytmebefordrende,  (der er et 3-4 dB bashæv mellem 70-100 hz, der topper ca. ved 80 Hz), hyperdetaljeret og ikke det fjerneste skingerhed at spore.

Ulemperne er at der ikke er meget bas under 60 Hz - men hævet i mellembassen maskerer dette. Ligeledes tvivler jeg på at højttaleren trives i rum over 20 m2 eller i hårde, udæmpede rum...

Jeg har et andet sæt højttalere, hvor jeg vil prøve at gentage konceptet:
1) Diskantfølsomhed 6 db større end bas/mellemtone
1) 6 db afrulning ved hhv ca. 3200 Hz og 16000 hz

... Jeg glæder mig til at se andre DIY-favoritter... Kom ud af busken

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 18 August 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Her er min: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=74579&K W=lille+stander

Den spiller bare herligt, de gør præcis hvad de skal og de gør det godt, desuden tror jeg ikke man finder mange standere med bedre basgengivelse end denne.

Jeg har prøvet at måle spændingen over en diskant's svingspole mens den sidder i et kabinet med andre enheder som hamrer derudaf og der var ikke så meget om 1mV at måle, dvs. det med vibrationerne er et intet eksisterende problem (ihvertfald for xt25) men man kan da godt lade sig tro andet, når man ser hvordan bla. "helios" højttalere tidligere brugte dette princip, sandheden er bare at disse højttalere er og var fejlkonstruktioner og var konstrueret ud fra et fejlagtigt grundlag. Desuden introducerer du et hav af diffraktioner når du monterer den på den måde.

Du siger den ret lineær, det kan godt være at bassen er det i en nærfeltsmåling, men går du 10grader offaxis, så siger den altså ikke et piv over 4kHz. Så din powerrespons er fuldstændig ødelagt når du deler så højt, desuden kan enhederne umuligt være i fase på den måde. Men grunden til at du oplever det positivt er at du undertrykker det område som ligger fra 1.5-6Khz (værst 3-4kHz) hvor dit øre er mest følsom, når du deler på den måde. Så du oplever den jo nok som silkeblød og detaljeret på samme tid, desuden har den en smule loudness effekt - Det er selvfølgelig fint at du synes det lyder godt og det kan da godt være at den gør det, jeg synes bare at det er vigtigt at påpege at det altså ikke er sådan det bør lyde.

Du bør se at få målt dit system igennem og få konstrueret et delefilter som gør hvad det skal, det andet er rent gætteri og chancen for at ramme rigtigt er mindre end at vinde i lotto.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 August 2009 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Well, muligvis... målinger og diffraktioner eller ej. Det lyder sgu fedt. Og jeg har oftest haft linære plus/minus 3 db højttalere, som ikke har imponeret i samme grad. Jeg har også lavet DIY som ikke har fungeret, både efter og udenfor teori... men jeg er glad for ovenstående

Flot højttaler, Kappan - der er lagt meget arbejde i dem - og en imponerende dokumentation. Er det monstro en Infinity KAPPAN  ?

Flere DIY'ere på bordet, tak.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 18 August 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Her er en højttaler som mange mener lyder godt, og som jeg kan forestiller måler lidt hen ad Juspurs. Der er grafer ad libitum til dem der ønsker dette

http://www.stereomojo.com/Epos%20M12.2%20review/Eposm12.2Rev iew.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes