Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 03:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Fjern støvhætten! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 August 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Det hjælper enormt...

Det er selvfølgelig hyperbolsk snak, men jeg tænker på at gøre det på en 12 tomme enhed, jeg skal bruge fra 150 til 8-900 hz. I de fleste enheder jeg har, sidder støvhætten helt inde ved svingspolens kant og medvirker dermed ikke til at afstive membranen, så hvorfor ikke fjerne skidtet? Jeg kunne godt bruge en 1/2 til en hel db ekstra.

Nogen kommentarer fra den søvnige hifi befolkning?
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 August 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Du øger i teorien følsomheden og sænker membranvægten og dermed øger du Fs. Så den øgede føslomhed mister du igen i dybbas.

Hvis ellers T/S parametrene er fornuftige så lad være med at gøre noget. Under alle omstændigheder tror jeg indgrebet er så lille, at den målbare effekt er minimal.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 August 2009 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Eneste grund til at fjerne støvhætten skulle være at den er meget blød og danser efte egen melodi når enheden bevæger sig.

Iøvrigt er det ikke smart at fjerne den, hvis det er hul i magneten som mindsker kompression og hjælper på kølingen

Jeg ville lade den være
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 August 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Det er ikke tilrådeligt at fjerne støvhætten, der er der af en grund..!? der sørger for at der ikke kommer skidt ind til svingspolen, men mere vigtigt ”særligt for en stor enhed” er den med til at sende luft ned omkring svingspolen så denne er kølet ”efter hånden som en enhed arbejder, bliver svingspolen varm og der opstår power kompression, lig med mindre output.

Støvhætten afstiver IKKE membranen, hvis det er en pap membran, har man dyppet bagsiden i lim, dette kaldes for dens top coatning, du vil heller ikke på nogen måde øge membran arealet.

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Du øger i teorien følsomheden og sænker membranvægten og dermed øger du Fs. Så den øgede føslomhed mister du igen i dybbas.

Hvis ellers T/S parametrene er fornuftige så lad være med at gøre noget. Under alle omstændigheder tror jeg indgrebet er så lille, at den målbare effekt er minimal.

Som jeg skriver skal den spille fra 150 og til 800 hz.

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2009 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:
Eneste grund til at fjerne støvhætten skulle være at den er meget blød og danser efte egen melodi når enheden bevæger sig.

Iøvrigt er det ikke smart at fjerne den, hvis det er hul i magneten som mindsker kompression og hjælper på kølingen

Jeg ville lade den være

Støvhætten har jo altid sin egen melodi, og der er en del producenter der ikke har den.
Den enhed jeg skal bruge er denne 18Sound 12NMB420 som i sig selv har en del tiltag til afkøling, bl.a kobber overtræk på polstykket. Og jeg gentager: Den skal ikke spille bas.

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Siden vi nu har fået flere gode indlæg og etableret at enheden ikke spiller bas (vigtig disclaimer - jeg synes ikke folk skal kannibalisere 5 tomme enheden i deres prut-højttaler), så vil jeg høre om der er nogen der erfaringer med Lyden (altså lydindtryk) fra en sådan modificeret højttaler?

mvh
Kristoffer

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 August 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Kobber kappen har altså intet med køling at gøre, den er der som kortslutnings-ring.

Nu det en enhed med neodynium magnet, desto vigtigere at få sendt noget luft derned, at den ikke skal spille bas betyder ikke noget for om den skal køles eller ej, faktisk sænker man nogle gange delefrekvensen på PA systemer i mellemtonen, for på den måde at få større udsving i membranen og dermed bedre køling.

En anden ting jeg bemærkede ven denne enhed..!? den benytter dobbelt svingspole styr, disse er med til at øge forvrængning, og hvis du fjerner centerdomen vil du blot komme tættere på støjen der opstår i svingspolen fra disse.

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt har den ikke dobbelt spider - og kobber har den egenskab at det er en fremragende varmeleder, samtidig med at kobberkappen reducerer Le. Man kunne da være fræk og blokere det udborede polstykke, hvorved luften ville blive trukket fra den anden vej...

ham_den_lange
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 August 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Du skriver, at du forventer ca. ½ dB ekstra følsomhed, hvis du fjerner støvhætten. Er pga. den lavere masse? Du mister jo også membran areal, og det trækker jo mindst lige så meget den anden vej.
Du skriver også at en støvhætte, der er monteret helt inde ved spolen ikke medvirker til at afstive membranen. Jeg har den modsatte erfaring. Men det er nok meget forskelligt fra enhed til enhed.
Men lad os endelig se nogle målinger, før og efter operationen er udført.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 August 2009 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Nu er der (mindst) to forskellige typer støvhætter... Centerdome-typerne, som typisk er stive og lukkede. Her sker udluftningningen bag centerdomen, via huller i magnetsystemet, &/eller i svingspoleformen / den del af membranen, der befinder sig bag centerdomen (mange Peerlessenheder benytter sig af det sidstnævnte). Andre støvhætter ER deciderede støvhætter - de minder mest om et tyndt stykke stof, placeret på membranen for at beskytte svingspolegabet.

M.h.t. følsomhed tvivler jeg på, at man ændrer meget ved at manipulere med/fjerne støvhætten. Der er ikke masse nok 'gemt' i den, til det. Derimod kan især en større centerdome, placeret et stykke ude på membranen, betyde noget for en enheds gengivelse ved højere frekvenser. Den kan afstive membranen, og dermed øge HF-outputtet. Desværre er dette øgede output ikke altid af den bedste kvalitet.

Tænk, før du ændrer enheden.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes