Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 00:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Loddetin til audio brug? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Tænkte på, når man nu sidder og laver kabler osv. så må den loddetin man bruger da have en indvirkende faktor på lyden? Jeg har rodet lidt i skuffen og fundet et par ruller med loddetin, og den ene har en Alloy der hedder 63/37 og den anden har en 58/44, derudover står der på den første rulle Flux-code CF-10?

Jeg har umiddelbart ingen ide om hvad det betyder, er det mængden af harpiks eller hvad? der må da være en af dem der er bedre end den anden, eller der må findes noget derude som er specielt godt egnet?...

(Hvad med sølv? kan man bruge det, og er det noget man kan købe til menneske penge, og hvordan skulle man evt. bruge det?)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Jesper Bach
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 06:06 | IP-adresse registreret  

Valget af lodetin skal gøres ud fra hvad der skal loddes. Hvis nogle af emnerne er fortinnet fra fabrikken skal du bruge samme legering som det er fortinet med.

Hvis det du skal lodde er til rent kobber vil jeg vælge den 63/37 legering du har i skuffen. For at bruge sølv til at lode med (med et godt resultat) kræver det at matrialerne der skal loddes er lavet med det formål. Sølv lodetin er opfundet/indført for at fjerne bly fra produkterne og fra produktionen, de folk der arbejder med lodning har spor af bly i blodet, som følge af blyholdigt lodetin. Sølv lodning kræver dog en væsentlig højere temperatur, og vil aldrig blive lige så flot en lodning som en blyholdig, den holder dog (efter producenternes mening) lige så godt.....men den er jeg ikke helt sikker på. Da jeg i sin tid fik ESA lode certifikat fik jeg at vide at der ALDRIG bruges sølv lodning til rumfart, kun bly, og helst 60/40.

Hvis du vil bruge sølv, bare for at det lydder af noget kan jeg godt finde bøgerne frem, fra det kursus jeg deltog i om sølvlodning, men jeg kan ikke anbefale brugen til audio, med mindre naturligvis at det du skal lode er produceret med henblik på sølvlodning.

Jesper

Til top Vis Jesper Bach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Bach

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hvis du har nogen gode råd til lodning af sølv-kabel på alu-folie, så er vi nogen glade bånd-byggere der elsker at blive klogere.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Jeg ved at Audio Consult på frederiksberg sælger sølvholdigt loddetin.

Så vidt jeg husker koster det 50 for en enkelt meter, men man kan selvfølgelig købe en hel rulle med en heftig besparelse.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil bruge sølvholdigt loddetin kan man sagtens få noget der
er billigere end eks. WBT eller det som audioconsult sælger.
63/37 tin/bly er så vidt jeg husker en eutektisk legering. Brug du
trygt det

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Jesper Bach
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2003
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:

Hvis du har nogen gode råd til lodning af sølv-kabel på alu-folie, så er vi nogen glade bånd-byggere der elsker at blive klogere.

Jeg skal lige have læst lidt op, har ikke rigtigt brugt det der med sølvlodning, siden jeg var på kursus i det.

Giv mig et par dage og jeg vil citere fra lærebøgerne

Til top Vis Jesper Bach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Bach

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Brug du bare sølv lodetin til det hele det virker en god varm lodekolbe og så er det bare der udaf bruger det selv det kan købes her  ( VBT ) http://www.lcaudio.dk/ 

http://www.lcaudio.dk/wbt.htm

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes