Sendt: 29 Februar 2004 kl. 06:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Valget af lodetin skal gøres ud fra hvad der skal loddes. Hvis nogle af emnerne er fortinnet fra fabrikken skal du bruge samme legering som det er fortinet med.
Hvis det du skal lodde er til rent kobber vil jeg vælge den 63/37 legering du har i skuffen. For at bruge sølv til at lode med (med et godt resultat) kræver det at matrialerne der skal loddes er lavet med det formål. Sølv lodetin er opfundet/indført for at fjerne bly fra produkterne og fra produktionen, de folk der arbejder med lodning har spor af bly i blodet, som følge af blyholdigt lodetin. Sølv lodning kræver dog en væsentlig højere temperatur, og vil aldrig blive lige så flot en lodning som en blyholdig, den holder dog (efter producenternes mening) lige så godt.....men den er jeg ikke helt sikker på. Da jeg i sin tid fik ESA lode certifikat fik jeg at vide at der ALDRIG bruges sølv lodning til rumfart, kun bly, og helst 60/40.
Hvis du vil bruge sølv, bare for at det lydder af noget kan jeg godt finde bøgerne frem, fra det kursus jeg deltog i om sølvlodning, men jeg kan ikke anbefale brugen til audio, med mindre naturligvis at det du skal lode er produceret med henblik på sølvlodning.
Jesper
|