Emne: Bas/bund kasse ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Søren P. Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey alle, håber i er friske på at hjælpe en første gangs Diy'er.. Og bærer over med nogle af de dumme spørgsmål, som sikkert kommer undervejs.
Som overskriften siger, går jeg og overvejer at lave en bas/bundkasse alt efter, hvad man kalder det.!
Spiller på et sæt Focal Chorus 826v som jeg er rigtig, rigtig godt tilfredse med, MEN, når der skal spilles op til "dans", i et rum på 40+ Kvm begynder bassen efter min mening at blive lidt for tam og slagkraften forsvinder selvfølgelig også del. Resten følger dog meget godt med, så derfor er jeg begyndt at tænke på én, eller måske 2 baskasser med noget 12" af en art.
Lydmæssigt er jeg egentlig ikke ude efter den helt dybe bas, men en bas som er stram, hurtig og kontant! De skal desuden KUN bruges til musik og intet andet. Rock er nok den genre de skal kunne beherske bedst, men også dance og generelt elektronisk.
Jeg har som sagt ikke gjort i Diy før, men har efterhånden læst en del om det og mangler "kun" at prøve den mere praktiske del af det.. 
Budgettet siger omkring 6-1000 kr pr. enhed. måske lidt mere, hvis det er merprisen værd selvfølgelig. Mdf plade skal vel være noget 25 mm, eller kraftigere endnu? Formen på kabinettet har jeg ikke tænkt alt for meget over endnu, som kom meget gerne med forslag! På delefiltersiden er nok det sted jeg er mest lost :S Umiddelbart burde det dog være ret enkelt, da der vel kun skal deles et sted? Er et passiv filter af en slags at foretrække, eller?
Håber i gider komme med lidt hjælp og idéer! 
Søren
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil foreslå at kigge i DBA under diskotekudstyr. Men du skal jo også tænke på hvordan du vil tilslutte dem. De skal helst have deres egen forstærker for at undgå at belaste den forstærker der trækker de andre højtalere. M.v.h Christian
__________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren P. skrev:
Hey alle, håber i er friske på at hjælpe en første gangs Diy'er.. Og bærer over med nogle af de dumme spørgsmål, som sikkert kommer undervejs.
Som overskriften siger, går jeg og overvejer at lave en bas/bundkasse alt efter, hvad man kalder det.!
Spiller på et sæt Focal Chorus 826v som jeg er rigtig, rigtig godt tilfredse med, Håber i gider komme med lidt hjælp og idéer! |
|
|
Hej Søren,
Har du overvejet et par party højttalere? Mange har et par CW til fest brug Jeg har selv et udvalg af mindre PA-højttalere til fest brug. Både DIY og færdige.
Det er altså meget nemmere end den løsning du kigger på....
...men - hvis du insisterer, så kan du sagtens lave en bas kasse til dine højttalere.
Et elektronisk delefilter, en ekstra effekforstærker, en god enhed og du er kørende 
Det kan også laves passivt, men så bliver det lidt sværere at ramme den rigtige følsomhed/filter etc (91,5 Db/w for dine højttalere)
Det var ikke så mange konkrete svar, men sig til, så skal vi nok komme med en masse gode forslag ;-)
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Søren P. Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Søren P. skrev:
Spiller på et sæt Focal Chorus 826v som jeg er rigtig, rigtig godt tilfredse med, Håber i gider komme med lidt hjælp og idéer! |
|
|
Hej Søren,
Har du overvejet et par party højttalere? Mange har et par CW til fest brug Jeg har selv et udvalg af mindre PA-højttalere til fest brug. Både DIY og færdige.
Det er altså meget nemmere end den løsning du kigger på....
...men - hvis du insisterer, så kan du sagtens lave en bas kasse til dine højttalere.
Et elektronisk delefilter, en ekstra effekforstærker, en god enhed og du er kørende 
Det kan også laves passivt, men så bliver det lidt sværere at ramme den rigtige følsomhed/filter etc (91,5 Db/w for dine højttalere)
Det var ikke så mange konkrete svar, men sig til, så skal vi nok komme med en masse gode forslag ;-)
Hilsen
Thomas
|
|
|
Jamen i har helt ret i, at et par party højttalere sikkert ville være en bedre løsning, men lydkvaliteten har bestemt førsteret og derfor har jeg valgt at "skippe" den løsning ( Sikkert mod al' fornuft).
En anden grund er også, at jeg gerne vil prøve at lave noget selv, så det har jo også en hvis betydning 
Havde egentlig tænkt mig at lave dem passive og så bruge den gamles, NAD C372 og C272 til at drive dem og så stadig beholde min egen forstærker til at trække mine Focal, men kan egentlig godt se, at det måske kan gå hen at blive et problem med følsomheden som du siger :S
Men Meier, du lyder til at være fuld af gode idéer, så sig endelig, hvad du selv ville have gjort! 
|
| Til top |
|
| |
Baby Strong Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 130
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Måske en sub med 2x Beyma 12BR70 eller en kasse til hver. De to 12" skal nok give musikken et boost.
__________________ Ikke alt det der fancy pancy honky tonky.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren P. skrev:
Men Meier, du lyder til at være fuld af gode idéer, så sig endelig, hvad du selv ville have gjort!  |
|
|
He-he, jeg ville jo have købt et par party højttalere . Du får jo aldrig dine højttalere til at spille højere, du kan "bare" få lidt mere bas ud af dem (og dermed et højere lydtryk til fester).
Hvis vi holder os til din plan med en ekstra baskasse, så vil jeg fraråde en passiv løsning - der er for meget bøvl med at tilpasse filtre etc. (medmindre du altså laver et helt parallelt bas-anlæg, men det har jeg vist aldrig set før... )
Det er klart nemmest at lave en baskasse med et elektronisk delefilter - det kan også nemt skydes ind i dit anlæg ved fester.
Du skal jo egt. "bare" lave en aktiv sub , så kig evt på dem først, men ellers ville jeg kigge på et billigt (gerne brugt - jumon audio havde et billigt filter, Behringer er svært sat komme uden om i den billige ende etc.) elektronisk delefilter.
Du havde selv en (effek)forstærker stående?
Så mangler du jo bare en bas enhed og kasse - her er mulighederne mange :-) Søg lidt her på forummet og vend så tilbage. Perless, Monacor har været nævnt, men der er mange muligheder afhængigt af hvor mange penge du vil kaste efter projektet.
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|