Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 21:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: "Genoptræning" af elektrolytter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Når elektrolytkondensatorer ikke har været i brug i noget tid (4-5 år ifølge nogle kilder, og 10 år ifølge andre), bliver de dårlige. Isolationen i elektrolytter er et tyndt lag ir på aluminiumfolien. Det tynde lag bliver nedbrudt med tiden, når kondensatoren ikke er i brug. Når man så tilslutter strøm, bliver lækstrømmen høj, kondensatoren bliver varm, trykket i den stiger, og så siger det bang... I mindre slemme tilfælde tager kondensatoren "bare" skade, og levetiden falder. Hvis kondensatorene derimod langsomt bliver "genoptrænet", bliver isolationslaget genopbygget. På engelsk hedder det "re-forming" - er der et dansk ord? Så når du finder noget fint "vintage" udstyr der har stået i en kælder i 20 år, skal du ikke bare sætte det i stikkontakten...

Jeg gravede nogle gamle lytter frem igår, og dem har jeg så testet. For at få dem igang igen, skal de langsomt oplades til den fulde spænding, og så stå med strøm på et stykke tid. Jeg brugte en variabel strømforsyning, et multimeter til at måle lækstrøm og en seriemodstand. Det var højspændingslytter jeg havde, og da var den 120k 2W modstand der lige lå på bordet nok passende. Ifølge et datablad skal lækstrømmen være på maks. 0,015*C*U+10µA efter 5 minutter på højspændingslytter, og 0,0015*C*U+2µA på små lytter. C er i µF og U er mærkespændingen. To af de lytter jeg testede var på 100µF 250V og 150µF 350V. De skulle altså have lækstrømme på maks. 385µA og 797,5µA. Jeg startede med en spænding på ca. 100V, og hævede så spændingen når strømmen faldt til omkring 0,5mA. Begge lytter var fra '90, og fra samme fabrik (Electronicon i Tyskland). Kvaliteten betyder tilsyneladende også en hel del. 250V lytten er en billig type, der typisk blev brugt i fjernsyn. Den havde en ret høj lækstrøm, så jeg kunne kun hæve spændingen langsomt. Men efter 2 timer på maks. spænding var lækstrømmen nede på 70µA, og efter 4 timer på 33µA. Så lytten kan sagtens bruges. Men den dyrere "computer grade" model med skrueterminaler, var nede på 20µA efter få minutter...

Hvor stor seriemodstand skal man så bruge? Det afhænger meget af kapaciteten. Det tager ca. 5*R*C sekunder at oplade kondensatoren (hvis den er uden lækstrøm - det er ingen elektrolytter). R er i ohm og C i farad, så 100µF lytten tager min. 5*100*10^-6*120*10^3 = 60 sekunder at oplade med 120k i serie. Hvis man bruger samme 120k modstand til en 33000µF lyt, ville det tage 19800 sekunder eller 330 timer at oplade den. Det er jo lidt lang tid at vente Her ville f.eks. 330 ohm nok være passende. Hvis man har en strømforsyning med variabel strømbegrænser, kan den bruges istedet for seriemodstanden.

Hvad gør man så hvis man har et komplet apparat, og ikke løse lytter? Her er en variotrafo og tålmodighed en god idé

Er der andre der har erfaringer at dele?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hvilken spænding vil du anbefale til gammelt grej, når man tænder det?
Og hvornår kan man hæve spændingen til 230V?

Ellers fin info!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Hvilken spænding vil du anbefale til gammelt grej, når man tænder det?
Og hvornår kan man hæve spændingen til 230V?

Her skal du nok spørge Tube Mania og andre erfarne mekanikere...

Jeg ville starte på 50V eller deromkring, og så hæve spændingen langsomt. Hvis det er gammelt grej der har stået længe, ville jeg gøre det over en times tid. Hvis man samtidig overvåger strømforbruget, og der er højt, er der jo nok et eller andet galt...

Citér:
Ellers fin info!

Tak!

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

God info!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes