| Forfatter |
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som overskriften antyder er jeg interesseret i at vide hvem der er værd at henvende sig til, hvis man skal have viklet en trafo! Tråden er åben for alle indspark. - Så længe det er noget der kan være til almen gavn for diy rørsmede, med hang til jern...  I mit konkrete tilfælde, drømmer jeg om et par universaltrafoer med følgende specs: - Men er klar over de nok vil komme til at koste en fantazillion!  Pri: 0 - 230 - 240V Sec. 1: 300 - 250 - 0 - 250 - 300V 0.25A Sec. 2: 0 - 5V 3A Sec. 3: 6.3 - 5 - 4 - 2.5 - 0 - 2.5 - 4 - 5 - 6.3V 3A Sec. 4: 6.3 - 3.15 - 0 - 3.15 - 6.3V 1.5A En ekstra sec. 3, og lidt mere guf (0.5A) på den høje, samt sec. 4 (2.5A), ville kunne gøre at det var nok med en trafo. - Men sikket monster! Er der nogle der har erfaringer om sligt???
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tonni
Jeg ved at Mikkel mcs_5 har erfaringer med et konkret firma, og det er ikke usansynligt at tube mania også har nogle erfaringer at øse af. Held og lykke.
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for de gode råd! Nu er økonomi jo ikke lige det der betyder mindst...  Så tror jeg vil prøve en mail til Polen... Og ud fra de billeder man kan se på deres hjemmeside ser det ud til de gør et godt stykke arbejde dernede! - Såå...  - Det jeg tumler med er, i øvrigt, en "set" der skal kunne tage de klassiske trioder. Kun med skift af en adaptor... - Men det havde i vel gættet ud fra spændingerne...
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 04 November 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tonni
Hvordan gik det? Har du fået kontakt med Polen? Jeg tenkte det måske hadde været en ennu billigere og bedre løsning at lave en stor trafo med HT og LT til ensretter, plus nogle små ringkerner med glødespenning til de andre rørene.
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
EIII Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 04 November 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Overgaard Transformere ApS
mvh
|
| Til top |
|
| |
woammo Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 04 November 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv ham her: http://electra-print.com/ dollaren er billig og det behøver ikke koste en herregård at få det sendt fra Las Vegas __________________
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2009 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
woammo skrev:
| Pr�v ham her: http://electra-print.com/ dollaren er billig og det beh�ver ikke koste en herreg�rd at f� det sendt fra Las Vegas |
|
|
Electraprint er bra de, jeg har købt fra de selv. Topp service, hurtighed og kvalitet. Problemet her i DK er den frustrerende høje told/moms der trekker prisen uforholdsmessig højt op på produkter der koster lidt at sende. Hvis jeg skulle op på nivået til electraprint ville jeg heller hørt hos sowter. Pundet er også lavt og man slipper for momsen. A
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa! Som det er nu er jeg ved at "sutte sten"! - Men så snart der er samlet nok kontanter til at sætte projektet i gang vil jeg vende tilbage!!! Og jeg er MEGET taknemmelig for alle de råd der er kommet i tråden!  Regner under alle omstændigheder med at skulle bruge mellem 1½ og 2 K på projektet...
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis prisen er av betydning, ville jeg overveje at begrense antal sekundærviklinger siden det trækker prisen op. Tenker du at sec2 er til ensretter, sec3 til udgangsrør og sec4 til smårør?
A
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
Hvis prisen er av betydning, ville jeg overveje at begrense antal sekundærviklinger siden det trækker prisen op. Tenker du at sec2 er til ensretter, sec3 til udgangsrør og sec4 til smårør?
A
|
|
|
Lige præcist! Det jeg fantaserer om er at lave en SET hvor man ved at skifte en adaptor kan skifte mellem (stort set) alle de gængse trioder som eks. 45 2a3 vt52 re604 300B osv... Derfor alle de forskellige spændinger  __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår. Men hvis du skal bytte mellem de forskjellige trioder, vil der være flere ting i kretsen du også skal endre. Katodemotstand hvis du kører autobias og gitterforspæning hvis du kører med fixed bias. I tillegg vil du måtte endre glødespænning og primærimpedanse på udgangstrafoen i nogle tilfæller. Har du allerede bygget f.eks en 300B, eller er det her dit første projekt?
Mvh Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2009 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
Jeg forstår. Men hvis du skal bytte mellem de forskjellige trioder, vil der være flere ting i kretsen du også skal endre. Katodemotstand hvis du kører autobias og gitterforspæning hvis du kører med fixed bias. I tillegg vil du måtte endre glødespænning og primærimpedanse på udgangstrafoen i nogle tilfæller. Har du allerede bygget f.eks en 300B, eller er det her dit første projekt?
Mvh Asbjørn
|
|
|
Hej igen Asbjørn! Har gjort mig flere tanker om hvordan det med tilslutning mellem adaptorer og chassis'et skal laves... Men for at gøre en lang historie kort bliver det noget med connectorer der skal danne forbindelse mellem disse, afhængigt af hvilken glødespænding og anode-spænding/impedans der skal bruges. Katodekomplekset forestiller jeg mig integreret i adaptoren. - Og dermed autobias... Som det nok skinner i gennem, er det ikke mit første projekt. Har før lavet et par forsøg ud i både diy PP og SET...  - Plus diverse renoveringer af Leak B&o Dynaco Bofa osv... __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 06 November 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvalitet koster. Jeg fik for mere end 10 år siden viklet 2 stk. skærmede 350 VA dobbelte C-kerne trafoer med 3 primær - 0, 220, 230 og 240 Volt. Samt 7 sekunder viklinger - incl. 2 x højspænding (til PSE 300B SE monoforstærkere).
http://www.dantrafo.dk/mainpage.asp?menu_nbr=2¶m=
Dengang var prisen ca. 1.300 pr. stk. incl. moms - jeg tror ikke det er billigere i dag. Trafoerne kører stadig - absolut støjfrie og uden at blive varme. Hvis jeg igen skulle bruge højkvalitets trafoer ville jeg ikke tøve med at kontakte dem igen.
For en ordens skyld skal det anføres, at udgiften til de 2 trafoer udgjorde ca 10% af den samlede byggepris.

__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
Nightpuma skrev:
Mvh Asbjørn
|
|
|
Hej igen Asbjørn!
Har gjort mig flere tanker om hvordan det med tilslutning mellem adaptorer og chassis'et skal laves... Men for at gøre en lang historie kort bliver det noget med connectorer der skal danne forbindelse mellem disse, afhængigt af hvilken glødespænding og anode-spænding/impedans der skal bruges. Katodekomplekset forestiller jeg mig integreret i adaptoren. - Og dermed autobias...
Som det nok skinner i gennem, er det ikke mit første projekt. Har før lavet et par forsøg ud i både diy PP og SET... - Plus diverse renoveringer af Leak B&o Dynaco Bofa osv...
|
|
|
Jeg forstår, det bliver jo ikke så veldig annerledes end en rørtester. Der kan man jo bl.a stille ind både glødespænding, gitterforspænding og B+. Måske findes der brugte transformere til disse på eBay, men du skal vel have to, og det er nok lidt sværere. http://images.google.com/images?source=ig&hl=en&rlz= &=&q=tube%20tester%20schematic&um=1&ie=UTF-8 &sa=N&tab=wi Det er jo absolut en god idè du har der, men der skal et par sekundærtapninger til  Måske skulle du ha en sånn her  http://cgi.ebay.ca/Manual-Coil-Winder-Power-Transformer-Wind ing-Machine-AN_W0QQitemZ220499118681QQcmdZViewItem Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
pedefede Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 07 November 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siden prisen ikke er vigtig - hvad med "bare" at købe flere (almindelige) trafo'er?
- jeg har ikke prøvet det selv, men gad faktisk også vide, om det forbedre kvaliteten nok til at opveje den ekstra pris
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
Tonni skrev:
Nightpuma skrev:
Mvh Asbjørn
|
|
|
Hej igen Asbjørn!
Har gjort mig flere tanker om hvordan det med tilslutning mellem adaptorer og chassis'et skal laves... Men for at gøre en lang historie kort bliver det noget med connectorer der skal danne forbindelse mellem disse, afhængigt af hvilken glødespænding og anode-spænding/impedans der skal bruges. Katodekomplekset forestiller jeg mig integreret i adaptoren. - Og dermed autobias...
Som det nok skinner i gennem, er det ikke mit første projekt. Har før lavet et par forsøg ud i både diy PP og SET... - Plus diverse renoveringer af Leak B&o Dynaco Bofa osv...
|
|
|
Jeg forstår, det bliver jo ikke så veldig annerledes end en rørtester. Der kan man jo bl.a stille ind både glødespænding, gitterforspænding og B+. Måske findes der brugte transformere til disse på eBay, men du skal vel have to, og det er nok lidt sværere.
http://images.google.com/images?source=ig&hl=en&rlz= &=&q=tube%20tester%20schematic&um=1&ie=UTF-8 &sa=N&tab=wi
Det er jo absolut en god idè du har der, men der skal et par sekundærtapninger til
Måske skulle du ha en sånn her http://cgi.ebay.ca/Manual-Coil-Winder-Power-Transformer-Wind ing-Machine-AN_W0QQitemZ220499118681QQcmdZViewItem
Asbjørn
|
|
|
Hej igen Asbjørn! Den med trafo fra rørtester var ikke ringe! - Men som du selv skriver vil der være behov for to af dem da der ellers ikke er kapasitet til at drive hele apparatet. - I hvert fald ikke ved dem jeg har set... - Desværre... Og med hensyn til at vikle selv, så har jeg overvejet det! men er ret sikker på det ikke vil gå så godt som jeg selv gerne vil ha'  - Og ja jeg har viklet et par trafoer - for mange år siden... Det var da jeg gik på fagskolen tilbage i `86...  __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
pedefede skrev:
Siden prisen ikke er vigtig - hvad med "bare" at købe flere (almindelige) trafo'er?
- jeg har ikke prøvet det selv, men gad faktisk også vide, om det forbedre kvaliteten nok til at opveje den ekstra pris |
|
|
Hej! Nu er prisen vigtig... ( Er den ikke for alle? ) Men grunden til at bruge en trafo er at undgå for mange brumfelter. Man kan godt bruge flere trafoer, men det bliver hurtigt vanskeligt at undgå at trafoerne påvirker de højimpedante forstærkertrin! - Samt evt. interstagetrafoer og udgangstrafo(erne)! Med hensyn til kvaliteten er der mulighed for at kanalseparationen samt dæmpningsfaktoren kan påvirkes i negativ retning, hvis strømforsyningen ikke er konstrueret rigtigt. - Eller trafoen er marginalt dimentioneret... Det er også derfor jeg satser på en overdimentionering på ikke under 50%, på samtlige viklinger!!! __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 07 November 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg ville ha samlet sammen og bestilt et par hos Sowter eller Telto. Sowter er jo meget anerkendt og pundet er lavt. En 200VA koster 150 GBP inkl. 5 sec. og så lidt extra pr. sec udover det.
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |