| Forfatter |
|
daliwi Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 22 November 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
For nogle år siden kom jeg i besidelse af et par KEF Q5 fra 2004, som desværre har fået et tryk på begge diskant-enheder, så skjoldet er bukket ind. Jeg regner med at dette er årsagen til, at der ofte er en ret markant hvislen, ved f.eks. høje kvindestemmer og andre relativt højfrekvente lyde.
Jeg går derfor og overvejer at udskifte de to tweetere, men da det er en 2,5 vejs højtaler hvor tweeteren sidder i KEF's Uni-Q enhed, er jeg lidt i tvivl om, hvor vidt det kræver en udskiftning af hele enheden?
Jeg har fundet separate diskanter til Q5'eren ( http://www.technosound.co.uk/content/eshop/SpeakerSpares/Q1. 3.4.5.7.9.HF.JPG), så regner med at det kan lade sig gøre, med lidt teknisk snilde, men er der nogle der har erfaringer med disse enheder?
Ser ud til at et par nye diskanter fra England vil koste ca. 700,- tilsammen.
På forhånd tak!
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok starte med at forsøge at rette skjoldet ud. Hvis diskanten støder på skjoldet vil det helt sikkert give mislyde. Du kan først forsøge at gøre det udefra, uden at skille enheden ad.
Jeg er ret sikker på at diskanten kan udskiftes, men ved ikke om du kan gøre det selv. Hvis du kan skille enheden ad kan du i princippet selv rette eventuelle buler i membranen ud. Mindre buler betyder dog sjældent noget for lyden.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da en absolut rimelig pris for to enheder. Køb mens de er på lager!
Hvad mener du med "skjoldet"? Membranen?
nesdam, hvis du kigger på daliwi´s link kan du se, at det måske ikke er helt enkelt at skille diskantenhederne ad.....
|
| Til top |
|
| |
daliwi Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik af vide, da jeg købte højtalerne, at det ikke var selve membranen man kunne se, men at det var et beskyttelsesskjold der sad foran diskantenheden. Det føles også som noget meget tyndt plastik, og det er det plastik der er bukket ind.  Har også overvejet først at forsøge mig med en udretning, men i så fald må det være med en nål eller lign. Det er måske værd at forsøge sig med, inden jeg køber nye.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke et beskyttelsesskjold, det er selve membranen. Den er lavet af aluminium. Der er ikke noget at sige til at det lyder dårligt med den bule! Det bedste ville være at skille enheden ad og rette membranen ud med et tryk på bagsiden. Hvis du bruger en nål laver du huller i membranen, hvilket ikke er godt. Jeg mener dog at have læst om andre metoder til at rette den ud. Prøv evt. at trække den ud med en kraftigt klæbende tape.
Hvis det ikke lykkes kan du jo altid købe en ny diskant.
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 26 November 2009 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at suge bulerne ud med et rør i passende str. og brug munden, hvis det ikke er nok, så prøv forsigtigt med en støvsuger.
|
| Til top |
|
| |
daliwi Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2009 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænk, havde aldrig gættet på at det faktisk var membranen, men ja, så er den dårlige lyd pludselig forståelig  Jeg har nu brugt hhv. en slange og munden samt en ret så kraftig dobbeltklæbende tape og jeg har fået rettet en stor del af bulerne ud  Det er dog tydeligt, at den aldrig vil blive helt pæn igen, da den har været trykket så langt ind, at der ligefrem er kommet kanter hvor den har været bukket  Havde det været en mindre bul, havde det helt sikkert virket. Hvislen er dog allerede blevet så meget reduceret og lyden så meget renere, at jeg simpelthen ikke kan stå imod mht at købe et par nye enheder, så jeg har skrevet til Steensen.dk (som der refereres til fra KEF's hjemmeside) for at høre hvad de kan skaffe dem til. Ellers køber jeg dem i UK. I mellemtiden vil jeg prøve at åbne dem, og se om man kan komme til fra bagsiden som du forelår nesdam. Tak for hjælpen indtil videre alle sammen
|
| Til top |
|
| |
daliwi Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2009 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faldt pludselig over dette indlæg fra et andet forum:
Citér:
Well... I also sent an email to the Kef-dealer here in The Netherlands
and this came as a surprise: they wrote me back, including a manual how
to change the tweeter! (Ode to Kef!!) Here's it:
Replacing the tweeter is actually quite simple. First get the complete
Uni-Q out of it's housing. This is done by removing the outer ring and
then removing the three screws with which the speaker is screwed in
place. If everything has gone fine, you're holding the Uni-Q speaker in
your hand which is still connected with the case through 4 wires. After
noting which wire goes where, remove the wires from the speaker with a
solderingiron.
In the hart of the magnet is the screw which holds the tweeter in it's
place. After removing the two wires from the tweeter, again through
soldering, you can take this screw out. Through the hole that has now
come available stick a screwdriver (thin model) and push a bit. The
tweeter will come out.
The new tweeter has to be placed so that it doesn't come into contact
with the surrounding speaker. The rest works the other way around as
desribed above.
*** |
|
|
Hvis nu der var andre der skulle ende i samme problem og læse denne tråd. Det lyder som om det er til at arbejde med.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 26 November 2009 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
daliwi skrev:
| Det lyder som om det er til at arbejde med. |
|
|
Det synes jeg også. I betragtning af, hvor billige erstatningsenhederne er, synes jeg du skal slå til. Du får et par højttalere der er som nye, uden buler! Ovenstående operation kan du sikkert få hjælp til hvis du er uvant med loddegrej.
|
| Til top |
|
| |
daliwi Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lodning er ikke noget problem :)
Er der nogle der har erfaring med Steensen.dk? Prisen er den samme som i England, men de vil have betaling overført til konto med ønsket produktnr. Bryder mig generelt ikke om kontooverførsler før varen er afsendt.
Technosound.co.uk benytter sig af Paypal.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 26 November 2009 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
daliwi skrev:
Er der nogle der har erfaring med Steensen.dk? Prisen er den samme som i England, men de vil have betaling overført til konto med ønsket produktnr. Bryder mig generelt ikke om kontooverførsler før varen er afsendt.
Technosound.co.uk benytter sig af Paypal.
|
|
|
Jeg kender Steensen som et meget seriøst firma der har eksisteret i mange år, bl. a som importør af KEF. Det er 6-7 år siden jeg sidst har haft kontakt med firmaet og jeg har ikke handlet der som privatperson, men jeg ville ikke være bange for at handle med dem og betale før levering.
|
| Til top |
|
| |
daliwi Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
| Jeg kender Steensen som et meget seriøst firma der har eksisteret i mange år, bl. a som importør af KEF. Det er 6-7 år siden jeg sidst har haft kontakt med firmaet og jeg har ikke handlet der som privatperson, men jeg ville ikke være bange for at handle med dem og betale før levering. |
|
|
Det lyder godt... Så vil jeg hellere handle dansk end pludselig have problemer med en importvare, som man ikke ved hvordan er pakket ind osv.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 26 November 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
daliwi skrev:
Det lyder godt... Så vil jeg hellere handle dansk end pludselig have problemer med en importvare, som man ikke ved hvordan er pakket ind osv.
|
|
|
Det lyder fornuftigt, det ville jeg også gøre. Og jeg kan da tilføje at de diskantenheder jeg har skiftet i ældre enheder har været ret nemme at skifte, så det giver nok heller ikke problemer hvis du kan lodde.
|
| Til top |
|
| |
daliwi Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg udskiftet diskanterne, og hold da op en forbedring... Nu har jeg, ud over den dejligt fyldige bas, som Q5'erne giver, også en rigtig ren diskant, uden den hvislen som var meget tydelig før. De kroner blev givet rigtig godt ud  Til orientering var servicen hos steensen.dk rigtig god, og jeg modtog enhederne allerede dagen efter jeg havde bestilt dem, og de skrev til mig undervejs og meddelte at de var afsendt. Udskiftningen af enheden var meget smertefri, og min tidligere postede vejledning, passede til punkt og prikke. Man skal bare lige passe på ikke at overspænde skruerne, hvilket man let kommer til, hvis ikke man holder lidt igen. De to ledninger til diskanten var lige til at lodde af og på, og hele højtaleren kunne fjernes fra kabinettet, uden at lodde overhovedet.  Tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedest, til lykke. Hvordan skånes diskanterne mod nye overgreb?
|
| Til top |
|
| |
daliwi Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Fedest, til lykke. Hvordan skånes diskanterne mod nye overgreb?  |
|
|
Frontgitrene er atter påsat og det ser rigtig godt ud...  Lektie: "Opbevar og flyt kun højtalere med gitrene på"
|
| Til top |
|
| |