Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 23:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY piezo film tweeter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 03:09 | IP-adresse registreret  

Her er muligvis en idé til en nyt dansk selvbyg bølge:

Det er så enkelt at man ikke tror det vil virke, men det gør det, en tynd såkaldt PVDF plast-film der er gjort piezo-elektrisk og har fået påført en elektrode på hver side spændes op på f.eks. en cylindrisk form, audio-signalet tilføres via til-ledninger de 2 elektroder og filmen spiller i takt til musikken.

Det skal siges at udover den piezo-elektriske virkemåde har dette intet at gøre med de skrækkelige piezo-krystal-horn der anvendes til PA-brug.

Enheden belaster som en kondensator og behøver derfor ikke delefilter.

Kvaliteten kan blive tårnhøj, se "High Fidelity"s test for et par år siden af Gallos højttaler.

Effektiviteten kan også blive temmelig høj, og spredningen formidabel.

Folien med elektroder og det hele kan købes færdig, er rimelig dyr, men måske vi kan gøre noget selv eller nogen kan skaffe det billigere?

Pioneer opfandt det (patent):

http://l2.espacenet.com/espacenet/viewer?PN=US3832580&CY =dk&LG=dk&DB=EPD

Anthony Gallo (roundsound.com) raffinerede det (patent):

http://l2.espacenet.com/espacenet/viewer?PN=US5828766&CY =dk&LG=dk&DB=EPD

Dansk beskrivelse:

http://www.sdu.dk/Nat/Chem/kemi_net/LostFast/En_polymer.html

/Stig

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Hvis prisen er som nævnt på nederste link (100kr for 1/10 kvm) så er det da ikke ligefrem dyrt?
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Der findes mindst en mere som anvender princippet:

Audax' lille ovale diskant med gas internt for at lave dome-formen. Så vidt jeg kan se er den eneste ulempe at systemet ikke rækker så langt ned i frekvens (ca. 5-6 kHz), så det kan blive svært at dele over til mellmtonen.

Et andet problem er, at mn ikke kan lodde på materialet. Kontakter har det med at slippe da materialet jo af naturlige grunde "bevæger" sig, når man spiller. Det burde dog være til at komme ud over.

Se iøvrigt mere om princippet, samt et par stykker mere der anvender det på min hjemmeside:
http://www.soundimage.dk/Different-col/Piezo.htm#GALLO

Lyder ellers som et meget spændende projekt - har faktisk også selv tænkt på det, men vidste ikke hvor man købte materialet.

JonV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Ideen har strejfet mig flere gange, men jeg har aldrig kunnet finde nogle brugbare data på folien.

Hvordan regner man resonansfrekvensen ud ? (hvis den altså har en) Og hvor stor displacement kan man forvente ? Hvad bliver effektiviteten (per areal ?)

Hvis man kun kan lave en supertweeter, er jeg ikke så interesseret, men Gallo har tilsyneladende fået den lidt længere ned i frekvens (3kHz).

Ellers er det smart, vel den nemmeste selvbyg-enhed at lave og vi kan skræddersy spredningen meget nøjagtigt ved at folde filmen rundt om en passende form.

De priser jeg har set på nettet er ikke så skræmmende, hvis ellers lydkvaliteten er god. Evt. kunne man lave et gruppekøb fra en grossist, vi skal jo ikke bruge så store stykker hver især. Jeg kan bare ikke finde nogen som har lyttet på en folie, som man rent faktisk kan købe. (Man kunne godt frygte en del resonanser)

Jon

Til top Vis JonV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JonV

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft et sæt Pioneer, og vil lige sige, at der kræves en transformator, til sidst i delefilteret. Om det er for impedanstilpasning, eller andet, ved jeg ikke.

Pioneer lader folien hvile op imod et tyndt lag rockwool / glasuld, og der er ikke nogen speciel form for opstramning, a.la. fjeder eller lignende.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

JonV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt en del generel teknisk info her:

http://www.ehag.ch/HTML-Files/Components/film_sensors.htm

Der snakkes om max displacement på 0,02mm (!) så der skal en del areal til en fuldtone  ;-)       (Og det er endda ved en spænding på nogle hundrede volt, måske derfor Pioneer bruger en transformer)

Kigger vi på den brug hvor man 'bare' limer folien på en solid form og lader 'tykkelsesbevægelsen' skabe lyden ? Eller den hvor man kun fæster folien i siderne og lader stykket i midten vibrere frit ?

Jon

Til top Vis JonV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JonV

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes