Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 16:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kabinet til Scan-speak 26W (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 December 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har været så heldig at få fat i en Scanspeak 26W / 8867T00, som selvfølgelig skal bruges til et lille DIY sub-projekt.

Jeg er dog knap så erfaren inden for beregning af kabinet-volumen osv. hvorfor jeg lige vil rådføre mig lidt her inden jeg giver mig i kast med at lime træ-stumperne sammen

Enheden har følgende TS Parametre:
Resonance Frequency     fs     19     Hz
Mechanical Q factor     QMS     4.5    
Electrical Q factor     QES     0.31    
Total Q factor     Qts     0.29    
Force Factor     Bl     11.2     Tm
Mechanical Resistance     Rms     1.5     Kg/s
Moving Mass     Mms     57     g
Effective Piston Area     sd     320     cm^2
Equivalent Volume     Vas     179     ltrs
Sensitivity     2.83V/1m     87     dB

Hvis den smides i et lukket kabinet på ca. 36 liter får jeg med LSPlab følgende resultat:

Som det ses fås herved en QTC på 0,7 og et kabinet-størrelse på 36,3 liter. Jeg synes dog dB'ene rasler noget hurtigt af som frekvensen går fra ca 50 - 20 hz, hvilket ellers er nogenlunde det frekvens-område jeg havde håbet at lade den arbejde i.

Hvis jeg i stedet givr den 40 liter bas-refleks fås følgende resultat:

Som det ses er dB'ene desværre stadigvæk kraftigt faldende fra 50 til 20 hz.

For at rette nogenlunde op på kurven skal jeg helt op i noget der ligner 90 liter basrefleks kabinet. Herved fås følgende resultat:

Mit spørgsmål er derfor, er der noget jeg har overset eller gør forkert? Jeg ville umiddelbart tro at det skulle være muligt at få en lidt pænere frekvens-kurve, men måske jeg tager fejl.

Nogle der kan anbefale andre gode/spændende programmer til at beregne højttalere? Har haft fat i LSPlab og speakerworkshop.

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 December 2009 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan leve med en lavere følsomhed kan du øge membranmassen for at få lavere resonansfrekvens i det lukkede kabinet. Du vil samtidig øge Q'et, men dette kan reduceres med dæmpemateriale i kabinettet, hvilket igen medfører lavere resonansfrekvens. Jeg vil anbefale at øge membranmassen med ca. 50 % hvis du vil bruge enheden i et lukket kabinet.

Du kunne evt. også prøve med en slaveenhed.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Tak for forslaget nesdam. At øge membranmassen kunne være en mulighed, jeg synes dog umiddelbart dette ville være en lidt kedelig løsning da det desværre ikke kun er effektiviteten der bliver påvirket.

Muligheden for en slave-enhed vil jeg lige se lidt på, måske det kunne være en mulighed.

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 December 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Har selv haft den enhed til tests, og den er såmænd ganske glimrende.

Jeg brugte den i et lukket kabinet på 50 liter, uden dæmpemiddel, masser af afstivninger (volumen er uden afstivninger - de skal altid lægges til). og der lød den ret godt.

Du skal ikke være så bekymret for den faldende kurve nedaf, for du skal huske at tænke på room-gain.

Rummet den spiller i, vil forstærke rigtigt meget alt efter placering. Og reelt (uden rumkorrektion), vil jeg mene at en blød faldende kurve er mere interessant, end en linær kurve. For med room-gain kan det blive utroligt svært at placere en subwoofer, der spille linært til f.eks. 20Hz.

Så jeg vil anbefale den løsning jeg selv havde held med; 50 liter + masser af afstivning af kabinet. Jeg brugte 19mm MDF til væggene og 15mm spånplade indvendigt med bitumen på. Mange afstivninger, og du er godt kørende.

Skulle du efterfølgende savne bas, kan du sætte en port i på ø8,5 og 45cm lang (jeg brugt en vinklet port, for at gøre plads). Så leverer beregningerne et F3 på ca. 31Hz.
Men jeg fortrød basrefleksløsningen og lavede hullet om til en akustisk ventil - hvilket var ok, men endte til sidst med at lukke det helt til.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Hej Daniels
Det lyder spændende. Må jeg spørge hvorfor du er skiftet til andre enheder og hvad du har fået ud af det (jeg er udemærket klar over du har en tendens til at skulle prøve så meget som muligt, men det kunne da være du netop savnede noget fra denne scanspeak enhed som du har fået ved brug af andre enheder)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2009 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Hej Dennis.

Jeg havde kun en af denne enhed, og fokuserede på enhedens brug som subwoofer.
Og som subwoofer til surround, har jeg andre krav end hvad denne enhed kan levere - en subwoofer til surround skal primært kunne ryste hjemmebiografen Og det kan denne enhed ikke i samme grad, som f.eks. den 15" Earthquake subwoofer jeg har nu til tests

Faktisk har jeg savnet den lidt til test i et sæt stereo-højttalere, som bassektion til en god top.
Der er langt mere hifi end surround-potientiale i den enhed. Og i lukket virker den rigtig godt - stort potientiale.

Har stadig en konstruktion på tegnebrædtet med en 3-vejs, hvor den 26W indgår sammen med en 7" SS mellemtone (i første omgang med den gamle 18W8546 - der stadig er ganske god) og en 1" SS aludome (9800).

Men har lige et par andre projekter jeg skal igennem først.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2009 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Lyder helt sikkert spændende. Du har altid en dejlig masse projekter kørende - lækkert 

Har lige lavet lidt simuleringer med 26W'eren i bandpass - ser faktisk ganske lovende ud hvad angår frekvens-kurven. Nogle der har erfaringer med at bruge enheden i en sådan konfiguration?

Sammenlignet med normalt lukket kabinet og basrefleks ser resultatet noget pænere ud. Tilgengæld falder effektiviteten dog rimelig voldsomt.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart ser kurven jo fin ud, men glem nu ikke room-gain.
Room-gain kan altså fuldstændig "ødelægge" den gode lyd.

F.eks. måler jeg gain på helt op til 16-18dB i mit lytterum under 40Hz - og så ser den ellers fine kurve jo helt forkert ud.

Hvis du har mulighed for en EQ og en måling på lytterummet, så er det meget sjovt at se hvad et hjørne f.eks. kan give at room-gain.

Jeg har en Velodyne SMS-1 og den er såmænd glimrende til at regulere for room-gain. Der er flere af de konstruktioner jeg har lavet, der ikke ser ud til at yde noget bas i simuleringer, men som jeg rent faktisk må skrue godt ned for i bassen, når de bliver sat ind i lytterummet.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Planen er at der skal køres delefilter-filter, rum-korrektion og EQ vha. fir filtre på pc'en. Det er en del billigere end at investere i de enkelte dele separat og noget mere fleksibelt. Så der skal helt sikkert "trimmes lidt". Det hjælper dog altid at have et nogenlunde fornuftigt udgangspunkt .
Jeg har en EMC8000 mikrofon og en kalibreret DIY mikrofon fra Holm acoustic (Hvis ikke jeg tager meget fejl var du da også med til arrangementet?), så lidt målinger skal der nok blive lavet.

Må jeg spørge hvor højt du valgte at dele med den enhed? 

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

@Dennis Frie
Jeps, jeg var også med til det Holm-træf.

Da jeg brugte enheden delte jeg nede ved 60Hz. Men det var også kun som subwoofer til et i forvejen ok højttalersystem.

Har ikke eksperimenteret med hvor højt den kan gå. Men 150-200Hz med 24dB filter burde ikke give problemer. Om den kan tage samme frekvens med f.eks. 12dB filter skal nok testes.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 December 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Ved lukket skal du gå efter et Q på 0.5-0.6
Plus at du har mulighed for lidt aktiv EQ
Det er med henblik på bedst frekvns response
Der kan dog muligvis blive problemer med belastningen, overskridelse af Xmax ved højt niveau
Det bliver lidt nemmere at holde styr på enheden i et mindre lukket
Det er primært et spørgsmål om lydtryk

Jeg får det til 70-100liter netto, for lukket
BR bliver også til 70liter netto, tunet til 20-22hz
Porten til BR synes umulig lang, så den er designet til passiv slave
Slaven skal beregnes med software, eller måles

Subs med basrefleks bør tunes meget lavt da enheden vil bevæge sig voldsomt UNDER tunings frekvensen
Derfor er der altid 20hz highpass filtre på sub plateamps

Det ser ud til at enheden i lukket når sin Xmax grænse ved ca 50watt
Det modsvarer til gengæld lidt over 100db, hvilket er en del
Den klarer næsten den dobbelte effekt i BR

Hvordan en bas enhed opfører sig med slave, vedr Xmax, ved jeg intet om
Slaven beregnes stort set som en port, men om den aktive bas opfører sig som med en port ved jeg ikke

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

@Dennis Frie
Jeg se på dine T/S at min enhed var lidt anderledes i sine T/S.
Men det gør ikke den store forskel, når jeg simulere på T/S. De giver næsten samme resultater.

@musicus
Er du sikker på det er samme enhed vi simulere på?

Tager jeg en enhed med de angivne T/S, så får jeg en fin basrfleks-løsning, på f.eks. 70 liter, port ø9,5 med en længde på ca. 37cm.
Ikke helt umuligt.
Måske skal der bruges en lidt større port for at undgå portstøj, men jeg tror ikke det er nødvendigt.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 December 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

@musicus
Er du sikker på det er samme enhed vi simulere på?

Tager jeg en enhed med de angivne T/S, så får jeg en fin basrfleks-løsning, på f.eks. 70 liter, port ø9,5 med en længde på ca. 37cm.
Ikke helt umuligt.

Jeg brugte de data der givet i første indlæg
Men vi er da enige om 70 liter
Grunden til at vi får forskellig port længde er nok fordi jeg har tunet lavere til 20-22hz
Teoretisk for at få bedst mulig akustisk belastning af enheden ved de dybeste frekvenser
Med højere tuning flytter du Xmax grænsen højere op, over subampens highpass filter
Og jeg foretrækker en pæn blød afrulning fremfor et skarpt knæk
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2009 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

I skal have mange tak for al responsen - rigtig lækkert.

Ud fra simuleringerne ser det desværre ud til, at I har ret i, at jeg optimalt set skal op i 70+ liter kabinet.

Ved 50 liter bas-refleks tunet til 20 Hz (port: diameter 5 cm - længde: 25,5 cm) ser det dog ud til at give et okay resultat. I forhold til 70 liter giver det ca. et tab på 3 db ved 20 Hz, men skulle nok gå.

Ved 50 liter har jeg fået følgende simulering

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 December 2009 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Hvordan en bas enhed opfører sig med slave, vedr Xmax, ved jeg intet om
Slaven beregnes stort set som en port, men om den aktive bas opfører sig som med en port ved jeg ikke

Der skulle ikke være forskel på Xmax ved basrefleks og slave, forudsat at systemet er tunet til samme frekvens.

Hvis man vælger at bruge et lukket kabinet med denne enhed bør man vælge en højere nedre grænsefrekvens end 20 Hz for at undgå at overskride Xmax. Efter min erfaring fungerer den bedst i et lukket kabinet på ca. 35 liter.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2009 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

35 liter synes jeg lyder af meget lidt? Det giver tilsyneladende en rimelig lav effektivitet hvorved jeg går ud fra xmax hurtigt nås...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2009 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke anbefale at bruge en port på kun ø5cm. Det vil med garanti give portstøj.

I mine simuleringer anbefales der 10cm som minimum, men erfarningsmæssigt kan man bruge lidt mindre. Vil dog ikke gå under ø9cm.

Jeg har klart bedst erfaringer med den enhed i lukket kabinet - og som jeg har skrevet før, synes jeg ikke man skal være bekymret for manglende output ved de dybe frekvenser i lukket, selvom simuleringen ikke ser helt så "flot" ud dybt, som ved basrefleks. Husk nu roomgain og at en subwoofer der spiller linært dybt, kan være utroligt svær at styre i et lytterum - bulder-bumle-bas kan blive resultatet, hvis man tuner sin subwoofer for lavt uden at tænke på roomgain.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2009 kl. 03:36 | IP-adresse registreret  

Hej Daniels
Mange tak for dit input. Det lyder til at jeg bliver nødt til at prøve mig lidt frem med enheden.

Jeg tror umiddelbart jeg vil prøve et lukket kabinet og se hvordan resultatet bliver. Et lukket kabinet plejer at være rimelig "fleksibelt" hvad angår rumfang - og frekvenskurven ændrer sig ved simulering ikke synderligt.

Jeg ender formegenlig med at lave et test-kabinet for lige at kunne lege lidt med enheden inden jeg beslutter mig for det endelig rumfang. Jeg synes dog der er noget forskel på anbefalingen af 35 liter med Q på 0,72 og 70 liter med Q på 0,55. 

#Daniels, må jeg spørge hvilket program du bruger til at simulere, hvor du også kan se anbefalet minimum diameter for basrefleks-røret?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2009 kl. 04:24 | IP-adresse registreret  

@Dennis Frie
UniBox hedder regnearket jeg bruger.

Generelt er ø5cm for lidt til en 10".
Her vil jeg normalt bruge mindst 8cm og helst 10cm.
Men det giver lidt bøvl med portlængden. Men så kan man være lidt krativ med skrå porte og lignende.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2009 kl. 04:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har forresten en Velodyne SMS-1, jeg bruger til at måle på subwoofere og bassystemer.
Når du har fået bygget noget, er du velkommen til at kigge forbi, så kan vi måle lidt på den.

Den SMS-1 er meget nemmere til målinger af bas, end almindeligt måleudstyr synes jeg.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes