| Forfatter |
|
miki Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 12 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har flg. enhed http://www.tymphany.com/files/products/pdf/832873.pdf
Er det godt at bruge denne i en åben baffel, eller skal man holde sig til en kabinet-løsning.Det er min hensigt at dele ved ca. 300 Hz, nedefter tager 8"eren fra samme serie over, i et basrefleks-kabinet.
Baffelmål er ca. 250*1000.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter min mening er enheden for lille til en åben baffel. På grund af den akustiske kortslutning mellem for- og bagside skal enheden frekvenskompenseres, hvilket medfører tab af følsomhed. Det vil være bedre at montere den i et lille lukket kabinet med nogle få liters volumen. Det vil også gøre det nemmere at få den til at spille sammen med bassen.
|
| Til top |
|
| |
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan bruge the edge til at simulere afskæring nedaf
http://www.tolvan.com/edge/
Som skud fra hoften er de 300 ikke helt skævt som afskæring nedad - måske skal baflen være lidt breddere ?
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jer er enig med nesdam
den er alt for lille vil sige du skal op i 6,5" og bruge to pr side før det kan blive oki ..
med hensyn til bas.. er en 8" ikke nok ..
hvis du skal have noget som kommer til at virker oki
skal du bruge 2*10" bas .8" mellem eller 2*6,5".. og en diskant som kan deles ved 1700 hz..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det går nu rimeligt godt i Jamo 909 med en seas 5" . So vidt jeg husker deler de under 200hz.
|
| Til top |
|
| |
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kører selv med Eton 5" delt ved 300 Hz i en lidt bredder baffel så jo det går skam fint - ihvertfald med aktiv deling
men 8" nedefter er slet ikke nok !
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hold da op så over driver jeg nok bare lidt med mit
jeg bruger selv 12" som mellem tone .... syntes ikke de små enheder lød godt nok .. en smags sag
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
En baffel med en bredde omkring 30 cm vil typisk begynde sit bafflestep nede omkring 200 Hz, så det lyder da som om det fint kan lade sig gøre.
Om en supplerende bas på 8" er nok må komme an på dine egne krav til lydtryk. Mange inkl. mig selv lever fint med to-vejs højttalere med 6½" bas/mellemtoner. At sige at 8" ikke er nok må groft sagt være at trække egne præferencer ned over hovedet på dig.
Spørgsmålet er for mig snarere hvorfor du vil have et system med åben baffel alene i mellemtonen. Fordelene er for mig at se størst når man kan køre hele frekvensområdet i dipol.
Jeg ender nok selv med 10" basser i lukkede kabinetter, deling omkring 250Hz og et langt bånd i dipol til resten. Det skyldes kun krav til indretning - måske er du ramt af samme begrænsning.
|
| Til top |
|
| |
miki Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
|
Efter min mening er enheden for lille til en åben baffel. På grund af den akustiske kortslutning mellem for- og bagside skal enheden frekvenskompenseres, hvilket medfører tab af følsomhed. Det vil være bedre at montere den i et lille lukket kabinet med nogle få liters volumen. Det vil også gøre det nemmere at få den til at spille sammen med bassen.
|
|
|
En baffelbredde på ca. 283 mm skulle være OK mhs. til afrulning ved 300 Hz.
Det med størrelsen forstår jeg ikke noget af, enheden har nu engang den følsomhed den er født med. I et lukket kabinet mister den vel lidt af følsomheden.
Lille Smed; 1 stk 8" i basrefleks-kabinet er vel Ok.
Er der noget ved T/S-parametrene der siger at enheden vil opfører sig dårligt i åben baffel
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.musicanddesign.com/A_B_C_Dipole.html
Jeg har ikke selv læst det igennem, men der ser ud til at være en del at tage fat på
Jeg lytter for tiden til en helt tilfældig dipol bestående af 15"(modificeret) og 10" + 2" diskant Alle enheder ligger på gulvet, stående på magneten Vel nærmest en OMNI dipol Filteret er som en 2.5vejs og uden nedre afskæring af 10", og jeg må konstatere at den bevæger sig voldsomt når der skrues op Bassen er overraskende voldsom og får nemt løse ting i rummet til at rasle Perspektiv er der overraskende nok også
Husk at du også bør have dipol diskant for optimalt resultat
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
miki skrev:
| Er der noget ved T/S-parametrene der siger at enheden vil opfører sig dårligt i åben baffel |
|
|
Nej - Den er veldæmpet (lavt Qts) Og så er det er strengt taget ikke interessant når den skal arbejde så langt over sin Fs. Det er mest ved basser og deres gengivelse af de dybe toner der skal ses nøje på T/S til brug i åben baffel.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil sige at det vil være synd at benytte basrefleks-kabinet. til det dipol system .. da højtaler helst skal stå et godt stykke fra vægen hvorfor så ikke lave hele systemet dipol. bassen bliver helt klart bedre .. men det kommer an på hvad du selv forventer
|
| Til top |
|
| |
miki Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 Januar 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dipol diskant hmm, det lyder da spændende. Har nogle domer jeg kan øve mig på.
Tror jeg vil lave en prøvebaffel med nogle andre enheder jeg har liggende og så parre disse med de eksisterende baskabinetter jeg har.
|
| Til top |
|
| |