Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 13:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: FET som variabel modstand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
helion
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan en FET fungere... Er det ikke noget med at man skal kunne sende et LF signal igennem den og så ha mulighed for at styre gennemgangen (modstanden) fra drain til source vha. en dc på Gate benet ??

Jeg vil gerne ha modstanden til at blive større og større jo højere dc jeg gir den... - Og afbryde helt ved max spænding. Skal jeg i den forbindelse bruge en n-kanal eller p-kanal FET og hvilken kan anbefales til formålet ?? (har i forvejen en BF245b og en SD211, med 4 ben) Det er et aml. line signal det drejer sig om, så jeg kræver ikke den helt store effekt afsat i FET'en.. - Jeg vil også meget gerne kunne styre den med min fulde forsyningsspænding på ca 8 volt...

Vil det være muligt ??

På forhånd tak

//Kent.
Til top Vis helion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helion Besøg helion's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hvad skal du bygge?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

helion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Ikke noget specielt.. Er bare interesseret i at vide om transistoren kan bruges til det formål og hvordan den evt. skal sættes op i en opstilling.

- Det kan jo bruges til mange forskellige formål, hvis det kan fungere :-)

//Kent.

Til top Vis helion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helion Besøg helion's Websted

DigiXover
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil lave en simpel attenuator (BF245) så gøres det sådan.

Source til stel. Drain i serie med en modstand. Signal output mellem modstand og Drain. Signal input på den anden side af modstanden. Ved at styre spændingen på gate, negativ spænding!, kan man skrue op og ned for amplituden. Mere negativ styrespænding - mere output.

Du kan også lave samme trick med en n-kanal mosfet. Så bliver styrespændingen positiv, men signalet falder med stigende styrespænding.

Begge ovenstående er noget ulineære i og med at impedansen også i nogen grad er styret af spængingen over drain/source. Så hvis du vil lave noget med tålelig forvrængning ville jeg anbefale potmeter/motor eller en dedikeret kreds...

/Thomas Holm

Til top Vis DigiXover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DigiXover

helion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Tak for dit indlæg Thomas. Jeg er dog lidt i tvivl om hvad du mener.. Dette er klart nok: Source til stel og Drain i serie med en modstand. Så skriver du at der er signal output mellem modstand og drain (mener du da tværs over drain- modstanden?).

Så skriver du at signalet skal ind på den anden side af modstanden. Mener du da den side af modstanden der ikke har forbindelse med Drain i forhold til stel ??

Mvh Kent.

DigiXover
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Jeg skulle nok have skrevet signal output i knudepunktet mellem drain og modstand. Men ja du har helt ret - drainmodstanden... Og igen med inputtet, korrekt opfattet. jeg havde indscannet en lille skitse - så du havde lidt at kigge på, men desværre kan man ikke indsætte et billede, men kun et link til et billede.

Man kan lave en kompensering for ulinearitet ved at koble signalet på drain gennem en modstand ned på gaten. Jeg kan ikke lige huske hvordan det hænger sammen, men jeg kan godt dykke ned i arkivet og finde det hvis du er interesseret?

/Thomas Holm

Til top Vis DigiXover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DigiXover

helion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Det lyder rigtig godt Thomas. - Hvis du gider må du meget gerne prøve at finde det frem. Ku være godt at slippe lidt udenom den ulinearitet.

Jeg havde også lavet en lille skitse i paint som jeg lige ville hæfte her på tråden, men jeg stødte ind i samme problem :-)

Ku jeg ikke få dig til at sende din lille tegning til mig pr. mail? : kent@hobby.dk

Mvh Kent.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes