Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Strømkabel ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 April 2010 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Ja endnu en kabel tråd :-)

Jeg vil prøve at lave mig et strøm-kabel, hvad er fordele og ulember ved solid core kabler ???

Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 April 2010 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Tykke solid core kabler er et helvede at bakse på plads. Du skal have god plads bag dine apparater for at få plads til kabler af
den slags.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 10 April 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

som ulrikmm skriver så er de ret stive at arbejde med, især når man kommer op i 6mm2 eller større, multicore kablet er noget nemmer at arbejde med. Hvis du vælger solid core, så vær opmærksom på at lederne helst skal dæmpes, det kan forgå via bomuld, paptape eller komme lederne i en slange som lukkes med varmlim og så bruger sand som mekanisk dæmpning. Isoleringen på de enkelte ledere er heller ikke uden betydning, teflon er bedere en pvc, der fåes også en del forskellig cu kvaliteter, pc-occ er nok den fornemste, men den billigst måde at få modstanden ned i et kabel og øge lederevnen er ved at øge mm2 på de enkelte ledere.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 10 April 2010 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Nu er det jeg vil foreslå at du eksperimenterer lidt: Kør i byggemarked/til installatøren. Køb grå installationskabel fra NKT i
1,5 meter længde: 2 x 0,75 kvmm, 2 x 1 kvmm, 2 x 1,5 kvmm, 2 x 2,5 kvmm. Du kan også købe det med jord (3 x...).
Disse formen for kabler koster næsten intet. så kan du finde ud af hvad solid core kabler i forskellige diametre og
konfigurationer gør ved lyden.

Stik på, og lyt. skriv ned hvad du oplever.

I min omgangskreds plejer vi at anbefale 0,75 kvmm eller 1,0 kvmm strømkabler. Lyden får et unaturlig karakter med
meget tykke tværsnitsarealer. Præferencen er at bruge eet bestemt NKT kabel, multicore, som desværre er blevet
uopdriveligt. Vi plejer også at undgå skærmning, og jord. Ser helst at vore apparater kun er koblet sammen med
signalkablerne (groft sagt). Det er noget med lyden, du ved.. :)

Det ville være enormt fedt, hvis du kunne finde et andet godt strømkabel.

Jeg tør ikke selv eksperimentere med selv at lægge isolering på strømkabler. 230 V kan godt slå folk ihjel. Og det gør satme
nas. Så jeg vil anbefale som udgangspunkt et standard kabel, der er isoleret til at klare opgaven fra fabrikken.

Held og lykke   
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 10 April 2010 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Nu er det jeg vil foreslå at du eksperimenterer lidt: Kør i byggemarked/til installatøren. Køb grå installationskabel fra NKT i
1,5 meter længde: 2 x 0,75 kvmm, 2 x 1 kvmm, 2 x 1,5 kvmm, 2 x 2,5 kvmm. Du kan også købe det med jord (3 x...).
Disse formen for kabler koster næsten intet. så kan du finde ud af hvad solid core kabler i forskellige diametre og
konfigurationer gør ved lyden.

Stik på, og lyt. skriv ned hvad du oplever.

I min omgangskreds plejer vi at anbefale 0,75 kvmm eller 1,0 kvmm strømkabler. Lyden får et unaturlig karakter med
meget tykke tværsnitsarealer. Præferencen er at bruge eet bestemt NKT kabel, multicore, som desværre er blevet
uopdriveligt. Vi plejer også at undgå skærmning, og jord. Ser helst at vore apparater kun er koblet sammen med
signalkablerne (groft sagt). Det er noget med lyden, du ved.. :)

Det ville være enormt fedt, hvis du kunne finde et andet godt strømkabel.

Jeg tør ikke selv eksperimentere med selv at lægge isolering på strømkabler. 230 V kan godt slå folk ihjel. Og det gør satme
nas. Så jeg vil anbefale som udgangspunkt et standard kabel, der er isoleret til at klare opgaven fra fabrikken.

Held og lykke   
Det med mm2 afhænger af udstyret, da jeg have linn lød alt over 1 mm2 forkert, lyden blev bare oppustet og umusikalsk, med mit nuværende system er det en anden sag, dog skal jeg passe lidt på når det kommer til cd-afspilleren.

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 April 2010 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg må prøve mig lidt frem... Har i nogle gode folslag hvor man kan købe nogle gode stik der ikke koster en bondegård ?????
Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 10 April 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Jeg købte noget 1.5 kvadrat solid core i Silvan en gang. Polypropylen dielektrum, og lederne ligger dæmpet i et eller andet gråt
dejagtigt materiale. Jeg skal hilse og sige at det lyder fremragende (her). Der er desværre ikke navn på det.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes