Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 11:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kabinet redesign (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vestre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Status: Offline
Sendt: 06 Maj 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

For ca. 7-8 år siden byggede jeg nedenstående højttalere med enheder fra Monacor. Højttalerne er bygget med følgende enheder: SPH-165KEp DT-254, samt DN-20 som delfilter. Jeg byggede 4 stk. af den 2-vejs højttaler med målene: 35*23,5*25 (H*B*D) i et lukket kabinet. Centeren har målene 19*65*30 (H*B*D) og er med to basreflex-rør foran på 6,5 cm ø og er 14 cm lang. Alle højttalere blev lavet i 22 mm mdf og er dæmpet med dæmpe-uld. Efterfølgende blev de malet i sort piano lak. Alle højttalere blev lavet med vm acustic beslag så de kunne vægmonteres. Jeg har været rigtig tilfreds med lyden af dem, men desværre gik der ikke lang tid efter de var blevet lavet før malingen hvor skruehullerne var spartlet med urethan spartel begyndte at flække. Jeg har efter ikke lavet mere ved højttalerne, men bare brugt dem som ved er.

Nu har jeg dog fået mod på at gå i gang med at lave nogle nye kabinetter igen. Planen er at jeg vil bruge enheder, delfilter, terminaler ophæng etc. Igen i de nye konstruktioner. Jeg vil dog denne gang konstruere højttalerne så de ikke skal skrues sammen, men kun limes. Jeg ved at der er en del som har anvendt monacors SPH-165KEP i andre 2 vejs konstruktioner og kunne derfor godt tænke mig lidt input til det nye design. Jeg har overvejet lidt at lave 2 vejs konstruktionen lidt mindre og evt. med bas reflex bag til, hvis ellers det kan lade sig gør. Centeren har jeg også overvejet at lave om til et lukket kabinet og samtidig gøre den lidt mindre. Angående samlingerne af pladerne har jeg overvejet at lave dem som alle pladerne bliver skåret i 45 grader eller bliver lavet som tap samling for at få helt skarpe kanter. Har overvejet lidt at lave kanterne på forsiden skrå for at konstruktionen skal bliver mindre klodset. Jeg tror også at fronten denne gang bliver fræset så enhederne kan undersænkes. Samtidig tror jeg også at jeg vil lave en aftagelig front. Ang. farvevalg har jeg overvejet at få malet dem hvid hos en professionel lidt som sidst.

Højttalerne har være brugt til surround og stereo, hvilket de også skal fremover. Som sideprojekt går jeg også med planer om at få lavet en subwoofer til sættet. Jeg har et SAM-1 modul som også er fra Monacor liggende fra en tidligere konstruktion, som kunne fungere som hjertet i subwooferen. Hvis nogen af jer derfor ligger inde med ideer til en subwoofer som kunne samme med de andre højttalere vil jeg være utrolig glad for jeres input.
Håber at nogen af jer har nogen gode input til, hvordan jeg kan få lavet en konstruktion, som passer til enhederne der er lidt mindre klodset end den nuværende. Jeg ikke den store erfaring med udregning af konstruktioner, men har mod på at få lavet nogen højttalere som jeg kan være tilfreds med i de næste mange år.
Til top Vis vestre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vestre

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes