Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 08:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Soundbar (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 03:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige fundet et nyt (brugt) fjernsyn til min mor (et gammelt Panasonic). Billedet er fint men der er lidt kagedåse over lyden... Min mor bemærkede at en af kommentatorene lød forkert da hun så golf her i aften
Det gamle (nu afdøde) Philips fjernsyn havde ikke en fremragende lyd, men dog meget bedre.

Så det der mangler er vel en "soundbar". I dette tilfælde er der ca. 50*38cm under fjernsynet der kan bruges og nok ca. 8cm i højden. Jeg overvejer en kasse med ca. de mål (opdelt i midten) med et par små fuldtoner i. Lyder det helt tosset? Jeg fandt denne Visaton enhed til ca. en 50'er i RS kataloget: http://www.visaton.de/de/chassis_zubehoer/geschirmt/sc5_9_8. html

Jeg fandt så et link her til denne side: http://www.mh-audio.nl/ReflexBoxCalculator.asp
Ifølge beregneren skulle jeg kunne lave en refleksboks på 4 liter, og få en nedre grænsefrekvens på 61Hz. Lyder det sandsynligt med sådan en lille enhed i et lille kabinet? Kan man iøvrigt ændre på de dimensioner beregneren kommer frem til (med uændret rumfang) uden de store konsekvenser? Jeg skal jo bruge en lidt "speciel" facon.

Ville to enheder pr. kanal være bedre end en? Der kan jo godt sidde 4 enheder på fronten.

Som det nok fremgår, aner jeg intet om dette emne. Jeg har tidligere bygget højttalere der var nogenlunde vellykkede, men det var rent held

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 08 Maj 2010 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Er jeg den eneste der har så underlige idéer?

Jeg har lavet et par skuebilleder. Her er versionen med en enhed pr. kanal:

Og her en med 2:

Der er bedre plads til forstærker + strømforsyning i den første version. Men i version 2 kunne jeg måske bare bruge hele pladsen i dybden, og så placere trafoen eksternt.

Målene på kasse, enhed, forstærker og trafo skulle være rigtige i målestoksforhold. Forstærkerne er nogle Colormat lydprint (med en A2030H IC) jeg har liggende - så de er lavet til formålet

Men mine spørgsmål har jeg stadig. Er to bedre end en? Og hvis ja, hvordan beregner jeg så det rigtige refleksrør? Ligner det noget der kan lade sig gøre?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Jamen, basalt er det en god ide! Jeg har selv kigget efter soundbars til nogle bekendte, men problemet er, at de tilsyneladende ikke fås til mindre end 32" TV'er, og så stort er deres ikke. Det problem kommer man jo ud over, når man bygger selv.

Enhedens data taget i betragtning, kan du sikkert godt tillade dig at fifle lidt med boksmålene . To enheder pr. kanal vil nok være bedre end én, men det er svært at vurdere på forhånd.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 09 Maj 2010 kl. 03:43 | IP-adresse registreret  

Tak for svar!

Hvis jeg skal beregne en kasse med to enheder, hvor får jeg så tallene fra?

fs må jo blive på 193Hz, men hvad med Qms Qes Qts og Vas?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Maj 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Du skal simpelt hen fordoble boksstørrelsen! Det nemmeste er at taste Vas (for én enhed) X 2 ind i programmet, så får du den nødvendige info for at bygge en boks med to enheder. Hvordan vil du styre lydstyrken? Gammeldaws potmeter?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 12 Maj 2010 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Der sidder potmetre på forstærkerprintene - både styrke, bas og diskant. Styrkepotmetrene skifter jeg nok med en stereomodel. Men jeg regner ellers med at bruge volumekontrollen i fjernsynet (og DVB-T boksen), og så bare bruge knappen på forstærkeren til grovindstilling.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 13 Maj 2010 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Her er et billede af forstærkeren - über high-end fra Staßfurt 

http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/A2030_print.jpg

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Maj 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Aaaaaerh Mikkel - Har du ikke selv noen print på programmet der løfter opgaven??? Ellers har jeg da en "røvfuld" "gainclone" chips liggende - Hvad er det, 3684'ere - må nok hellere kigge efter...

Ellers kan Harman's SB15 soundbar anbefales hvis du bliver doven, den programmeres til at reagere på TV'ets fjernbetjening..., så betjeningen er i orden...

JBLfan

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 14 Maj 2010 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:
Aaaaaerh Mikkel - Har du ikke selv noen print på programmet der løfter opgaven???

Jo, jeg kunne da godt samle nogle LM3875 print. Men når nu har de RFT print liggende, kan jeg da lige så godt bruge dem. De burde ikke være så slemme som de ser ud. De kan levere omkring 10W (i 8 ohm) med 0,05% forvrængning, de har 3000µF udglatning lige ved chippen, og de har en indbygget tonekontrol, der kunne blive anvendelig her (det er jo ikke hifi). Man kunne evt. også smide en LM1875 i istedet for den originale A2030 for forhøjet snobeffekt

Citér:
Ellers kan Harman's SB15 soundbar anbefales hvis du bliver doven, den programmeres til at reagere på TV'ets fjernbetjening..., så betjeningen er i orden...

Tak for forslaget, men den er alt for stor. Den skal passe under et 21" fjernsyn, så bredden skal holdes på ca. 50cm.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes