| Forfatter |
|
FeedRate Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 192
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
På et kabinet med en fremadrettet enhed der har en port bagtil - Hvad ville betydningen være skulle man flytte porten frem,
til siden, evt. til toppen, eller fjerne den helt ?
Grunden til jeg spørger er mit kommende projekt at lave nye kabinetter til gamle højttalere, og hermed kunne ændre
dynamikken.
Skulle jeg beholde porten er det jo blot at holde litermålet og port størrelsen.
Men at lave en lukket kabinet ud af det, uden flere specs - hvordan kan man regne sig frem til dette ?
Dette er de specs på mine højttalere jeg kan finde:
EPI 120 (Også kaldet Epicure)
Dimensions: & nbsp; 30" x 10 7/8" x 9 1/2"
Weight:   ;   ; 25 lbs
Response: &nb sp; &nb sp; 45 to 24k Hz (-6 dB)
RMS Power: 10 to 120 watts
Crossover: &n bsp; 850, 4000 Hz
Driver complement:
8" woofer
5" midrange
1/2" tweeter
Impedance: 8 ohms
Det er klart at man kan forestille sig hvad visse ændringer vil kunne resultere i - Men har faktisk aldrig eksperimenteret med
dette selv. Så leder blot efter gode råd/pointers.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 14 Maj 2010 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du beholder volumen og port-dimension kan du placere den hvor du vil...du kan ikke uden videre lave systemet lukket. Hvis det kan lade sig gøre vil det kræve et større kabinet, men som regel har enheder fra reflexsystemer for højt Q til lukket system.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
FeedRate Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2010 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Tube mania
Tak for dit svar.
Så er spørgsmålet: Skulle jeg flytte porten frem i fronten, vil bassen så være mere blød/højere frem for kontant/dæmpet ?
Og ville jeg kunne ændre portens åbning fra rund til aflang, hvis volumen af denne også holdes ?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 14 Maj 2010 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke det gør noget særlig hvor den sidder og formen på porten kan du også ændre når bare du ikke ændrer kvadratet og længden.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
FeedRate Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2010 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der virkelig ikke forskel på lydbilledet udfra om porten er i front eller bag ?
Det ville jo betyde at port placeringen er et design spørgsmål og intet andet.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 15 Maj 2010 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
I princippet ja, en korrekt dimensioneret port gengiver ikke lyd; men tuner kabinettets frekvensgang.
|
| Til top |
|
| |
FeedRate Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2010 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alright - Tak for svar begge!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 16 Maj 2010 kl. 01:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat: "I princippet ja, en korrekt dimensioneret port gengiver ikke lyd; men
tuner kabinettets frekvensgang"
Beklager, men det ikke korrekt! Porten udstråler de laveste frekvenser boksen kan gengive, netop v.h.a. tuningen. Og derved ændres boksens frekvensgang. M.h.t. placering af porten, er det mindre vigtigt, så længe porten får lov at arbejde frit.
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 16 Maj 2010 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Udover den lyd som porten er beregnet til at afgive i det dybe register, så er der ofte bidrag af væsentligt højere frekvenser som ikke fremgår af beregningerne. For at undgå at høre for meget til disse højere bidrag (som er mere retningsbestemte) kan man med fordel vende porten bagud.
Omvendt er en bagudrettet port måske ikke sagen til en lille højttaler som måske forventes at blive gemt af vejen på en reolhylde etc. Lyden af porten kan blive forstærket af bagvæggen eller beregningerne kan "vælte" da bagvægggen kan påvirke portens tuning.
Det "rigtigste princip" mht. port, lukket, variovent, t-line med åbninger for eller bag blæser nok i vinden. Men stor forskel er der ihvertilfælde (også i smag)
Mvh. Per
|
| Til top |
|
| |
FeedRate Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2010 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Tak for jeres svar alle.
Nu har jeg selv hørt en del højttalere og har min egen mening om hvordan port placering påvirker lyden, men grunden til jeg
spørger her er blot for at få en dybere forklaring til "hvorfor"... Det er trods alt en ting at kende, men en anden ting at vide.
Forstå mig ret...
-mollecon / Per.G
Jeres indlæg deler min egen forventing/mening, ud fra hvad jeg har hørt, selvom jeg ingen teoretisk erfaring har. Men...
nogle gange efterlader et svar blot plads til et nyt spørgsmål eller to :
Er der så en der har svar på hvorfor der ikke findes så mange HT'ere med port i siden... ?
Og hvorfor er porte altid er i flugt/parallel med enhederne. - Er det en ulempe at have en port med en "skæv" vinkel ?
|
| Til top |
|
| |