Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 01:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Acryl højtalere - er det ok? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Crein
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hej i forumet :)

Jeg har lige nogle spørgsmål.

Jeg besluttede mig for et stykke tid siden at kaste mig ud i et projekt. At lave nogle højtalere i plexiglas / Acryl. Det viste sig at være lidt mere indviklet, men går smertefrit takket være dytti her inde fra forumet.

Mit spørgsmål går så på. Hvordan ved jeg om det lyder godt i et plexi kabinet? Hvad med resonans osv?

Jeg har tænkt at lave det i 19mm plexi og det vil komme til at koste mig omkring 7000kr bare i plexi. Så derfor vil jeg gerne være sikker på at det kommer til at virke nogenlunde inden jeg bliver fattig.

Jeg er igang med at lave dem i MDF 19mm lige i øjeblikket.
Det bliver med tre 8", et horn og en 12" alt sammen fra Monacor's PA.

Det bliver omkring 160cm høje. 31 cm brede og 40cm dybe. Delt op i to afdelinger ca. på midten hvor nederste del er 12" woffer. Og øverste er med de tre 8" og hornet.

Hva siger i til det?

vil også gerne hører hvis der er nogle der har erfaringer med samling af et plexi kabinet.

Mvh Christian Reinholdt

Til top Vis Crein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crein

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jeg ville bruge de 7000 på bedre enheder

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Det bedste resultat med samling af acryl får du ved at skrære gevind, lime og så skrue det sammen. Som lim ville jeg nok vælge noget i stil med araldit.

Alternativt kan du "svejse" dem sammen, her går nøjagtigheden så til gengæld fløjten.

(spejlsvejsning er nok den eneste svejsemulighed i dette tilfælde, da du nok ikke råder over en sprøjtestøbemaskine og mulighed for at fremstille et værktøj til 100.000-200.000,- ?)

Men jeg tror nu nok at en 12" woofer kan rykke en 19mm acryl-plast plade fra hinanden, ihvertfald i det lange løb.

Hvad med et metal-skelet, hvorpå man så kan montere plexi-pladerne og enheder på ?

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

Crein
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2004 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

Men jeg tror nu nok at en 12" woofer kan rykke en 19mm acryl-plast plade fra hinanden, ihvertfald i det lange løb.

Det tror jeg nu ikke... Hvis de altså sidder ordenligt sammen.
Jeg stod med en 3mm plexi plade idag. Og jeg blev noget overrasket over hvor hård den er. Kunne ikke bøje den særligt meget... 

19 er jo også næsten 2 cm... såe...

Crein
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2004 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

Det bedste resultat med samling af acryl får du ved at skrære gevind, lime og så skrue det sammen. Som lim ville jeg nok vælge noget i stil med araldit.

Hvilket slags gevind skal jeg skære i dem? Maskin?

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Jep brug maskin-skruer, selvskærende vil få plasten til at springe. Brug en momentnøgle til at samle det så du får fuldstændigt ens pres på alle skruerne. Lav først en prøve hvor du finder ud af hvor hård du kan skrue skruerne i og træk så  1/3 moment fra. Det er så også meget vigtigt at alle hullerne/gevindhullerne er fuldstændigt ens. (en søjleboremaskine er et must) da du ellers skal trække noget mere end 1/3 moment fra.

Når du skal skære gevind, skal du bore hullerne lidt større end ellers, da akrylen ellers vil springe når du kører gevindtappen ned, Husk rigeligt med skære fedt/olie

Crein skrev:
Kedde skrev:

Det tror jeg nu ikke... Hvis de altså sidder ordenligt sammen.
Jeg stod med en 3mm plexi plade idag. Og jeg blev noget overrasket over hvor hård den er. Kunne ikke bøje den særligt meget... 

19 er jo også næsten 2 cm... såe...

Jeg tænker her også på udmattelses-brud, tænk på at akryl suger meget vand til sig ud af luften og derved ændres materiale-karakteristikken sig over tiden.

Crein
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

Jeg tænker her også på udmattelses-brud, tænk på at akryl suger meget vand til sig ud af luften og derved ændres materiale-karakteristikken sig over tiden.

Måske man burde larkere dem med klarlak?

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hvad med at samle skidtet med klar silikone?

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Crein
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Hvad med at samle skidtet med klar silikone?

Karsten

Var også det jeg havde planlagt.

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Silicone vil ikke bidrage til styrken som er regulær lim vil, den vil blot bidrage til tætheden. Så hvis kabinettet skal være stærkt bør du bruge lim ( en klar 2-komponent)

Men hvis bruger et metal-skellet er styrken jo også lidt mindre væsentlig. 

Når jeg siger det med at de suger vand er det ikke noget voldsomt, men selvf. hvis du har dem i en fugtig kælder går det selvf. hurtigere end hvis du har dem et forholdsvis tært sted. Akryl er ikke den værste "vandsuger" det er ikke nær så slemt som med nylon.

Men efter 10 år vil du nok læggge mærke til en forskel i farve/struktur.

Lak tja.....jeg ville nok bare sikre mig at rummet er forholdsvis tørt. hvis du er uheldig reagerer lakken med akrylen og misfarver/kvælder den. og så er de 7K direkte ud af vinduet.

Lakken vil heller ikke med garanti holde vandet ude, vandet vil i mindre grad diffundere igennem lakken.

Crein
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

Lak tja.....jeg ville nok bare sikre mig at rummet er forholdsvis tørt. hvis du er uheldig reagerer lakken med akrylen og misfarver/kvælder den. og så er de 7K direkte ud af vinduet.

Nåh ja... kan godt være det ikke lige er sådan en god ide.

Kom også til at tænke på at man jo skal slibe overfalden først. og det vil heller ikke gøre det pænt...

En ting som kunne være totalt ok var hvis man kunne tage den bagerste plade af.
Det vil der være mange fordele ved.

Nogen ideer til hvordan det kan laves?

Emil Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Hvad er grunden til du vil bruge akryl? Dæmpemateriale vil da fjerne effekten af en gennemsigtig kasse...

Hvis du skruer det samme bliver gevindhullerne selvsagt at se (som matte huller), og er IMO ikke særligt pænt. Jeg ville nok vælge at lime det sammen med fugemasse. Brug den fugemasse der er beregnet til autoruder (fås ved enhver autohandel), det er meget stærkt og limer godt. Det er som regel sort, men giver et flot resultat (prøv evt. at gå i en dyrehandel og se et akvarie der er limet med sort silikone).

Hvis du vælger at skrue det sammen, så brug sprit som smøremiddel.

Til top Vis Emil Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emil Hansen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Monacors PA serie er vel ikke ligefrem kendt for at være de mest vellydende. Så er der i hvertfald gået en del forbi mit hoved... De er vel nærmere et billigt alternativ til andre SPILLEHØJT enheder, og primært beregnet til at spille højt.

Lydmæssigt vil en sådan højtaler, uanset hvor stor du så laver den, aldrig kunne måle sig med selv billige standerhøjtalere fra eks. System Audio eller DALI, i prisklassen omkring 1000-1500 pr stk. Og så synes jeg det er en skam, at ofre 7000 på et kabinet, som jeg slet ikke kan se de smarte i. Godt nok ser det måske fedt ud med plaxiglas, men ikke når monsteret er et skrummel på størrelse med et køleskab.

Hvordan har du iøvrigt lavet delefilter?? Du er vel klar over, at det ikke bare er noget man gør. Man kan sagtens lave et standard udregnet filter som virker. Men det komer ikke til at lyde godt. Det kræver at du fintrimmer, justerer og tweaker. En ting som seriøse højtalerkonstruktører bruger måneder på.

Men hvis du allerede er i gang med at lave en model i MDF, så har jeg en ide:

Du samler højtaleren, og ser om resultatet er nogenlunde. Herefter synes jeg du skal gå ned i din lokale HIFI forretning og låner et sæt højtalere. F.eks. et par System Audio 1730. Med mindre det bare skal kunne spille højt... spå kan du tage i HIFI Klubbenog prøve Cerwin Vega.

Prøv sdå at sammenligne med din egen, og vurder om din egen realistisk set har bedre egenskaber end de færdige.

Mit bud er, at det har den ikke, specielt ikke fordi Monacors PA enheder jo som sagt ikke ligefrem er velrenomerede for deres fine lyd. Og spille højt... tja... kun få slår Vega.

Vil du alligevel lave noget Plexiglas selv, så tag ud til Dansk Audio Teknik og hør noget af deres udvalg af selvbyg. Så kan du få et færdigt byggesæt uden kabinet. Derved nyder du godt af mange års ekspertise indenfor udvikling af højtalere, samtidig med at du selv får lov at bygge dem.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Rudelim/sikaflex er meget i samme stil og stadig flexibelt.

Ja man kan se skruehullerne, men det er vel også en del af et kabinet ???

Hvis du vil kunne pille den bagerste plade af skal det vel laves så det stadigt er tæt, dek kunne måske gøres ved at brue en for for Kæmpestor O-ring

Til alle jer der bare fortæller at det er et rigtigt dårligt projekt, hvad med at tænke lidt i løsinger istedet for problemer ???  Problemer er så lette at pege fingre ad men kom med nogle løsninger.

Hvis manden vil ha en plex-HT'er skal han da ha det, så må vi jo bare hjælpe så godt vi kan.

Mht. dæmpe-matr. er der jo noget om snakken, en løsning kunne være at indbygge en masse a-symetriske afstivninger inde i kabinettet, effekt vil ikke være nær så god som dæmpe-matr. men bedre end ingenting.

alternativt kunne man bygge Hele-HT'en som en alm. i MDF og så lade frontpladen hvor enhederne skal monteres i være af akryl, såvidt jeg husker skal denne plade som den eneste ikke beklædes med dæmpningsmatr. så kan man stadig se en pæn bid af HT'en og den kommer stadigt til at lyde godt.

Jeg ville klart afstå fra silikone o.-lign da styrken vil være meget vigtigt når det nu er PA-enheder, at klaske det hele sammen med silicone er jeg ret sikker på vil give et tvivlsomt resultat, om gevindhuller med skruer er grimme....tja det kommer vel an på hvis øjne der ser på dem.....

Jeg kan ligeledes kun anbefale Dansk Audio Teknik, ligegyldigt hvor lidt du køber for, får du altid den samme gode proffesionelle behandling.

Puha en lang smørre håber du kan finde hoved og hale i mine synspunkter.

Kedde

Jep det er rigtig til Acryl bør du bruge sprit som skærremiddel, men vær sparsom med den da den missfarven akrylen hvor de kommer i kontakt med hinanden. evt. dæk af med tape

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jamen så lad dog manden smide 10.000,- efter sæt selvbyghøjtalere, med lydegenskaber som et par små lækre færdigbyggede til 2000,- pr sæt. Så er han jo også fri for at bekymre sig om hvad han skal bruge de 10.000,- til. Og han kan begynde at spare sammen igen, til et par ordentlige højtalere, når han efter 5 min finder ud af, at hans hjemmebyggede lyder som højtaleren på en DSB station.

En ting er helt sikkert... han kan få dem for sig selv. De bliver MEGET svære at komme af med, når han indser at det er noget møj!

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

nu var han jo lige started ud med en MDF udgave, så han får en rimlig vurdering af hvordan de kommer til at lyde. B&O er sq heller ikke lavet med lyden som det primære.....

Generelt er selvbyg heller ikke noget man kan "tjene" penge på men det har JB så vidt jeg husker en længere tråd om.

det er da muligt at resultat bliver hæderligt, men det kommer da nok ikke til at blive det "perfekte" kompromis man kan opnår for 10K, så langt er vi enige.

Men hvis han vælger at lave en udgave hvor kun fronten er af plex, tror jeg det er svært at høre forskel på en ren MDF og den. Den variant ville helt sikkert kunne kom til at afgive fornuftig lyd. Men at sammenligne med en DSB-HT'er...... tsk tsk. ringere argumentation skal man lede længe efter.

så en HURTIG løsning..... OPGIV  det er Leth.......... Den holdning er der sq ikke meget jægersoldat over.

Selvf. skal man lave mange og grundige overvvejlser og tale med mange med forskellige meninger inden man kaster sig ud i den type projekt. Så vil man opnå mange forskellige artede løsnings-forslag og nogle vil nok bare vælge den HURTIGE løsning og give op....

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Jeg tror heller ikke der er den store forskel, hvis man kun laver fronten i Plexiglas. Men i begge tilfælde mener jeg, at lyden vil være lettere uheldig.

Hvorfor nævner du Jægersoldat?? Lidt pudsigt faktisk.... Bare nysgerrig...

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg tror heller ikke der er den store forskel, hvis man kun laver fronten i Plexiglas. Men i begge tilfælde mener jeg, at lyden vil være lettere uheldig.

Hvorfor nævner du Jægersoldat?? Lidt pudsigt faktisk.... Bare nysgerrig...

så resten af kab betyder ikke noget nu er det kun frontpladen !?! ja ja.....

så er man typisk af en sådan karakter at man fortsætter indtil det satte mål er nået, ligyldigt hvor svær opgaven måtte synes.... "Hvor der er vilje er der vej"...hvis det siger dig noget

Crein
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jamen dog.

Jeg har været her på forummet i to dage og har allerede set op til flere folk der ikke fatter at man ikke selvbygger fordi det skal være nemt.
Og man selvbygger heller ikke fordi man vil have de samme højtalere som alle andre. Desuden hadder man garanteret heller ikke at lodde og save i træ.
Og det er nok heller ikke interessen for at sætte et par stik i og sige..."Wauw højtaleren kan rent faktisk spille, så er det rigtigt hvad manden i fona sagde"

Jeg har lige været ude og sætte 2x bose subs og 4x bose sattelitter op. Samt to forstærkere og et kontrol unit. Ok det er da meget spændene og det spiller godt. (og højt)

Det er nok lidt mere interessen for at bygge dem og ikke det færdige resultat der driver en.

Jeg har indtil vidre brugt 1600kr på enheder og 400kr på MDF.
Regner med at bruge ~1300kr på delefilteret.
Og de forbliver nok i MDF et godt stykke tid(nogle måneder)

Så det er ikke voldsomt syntes jeg.

Der skal sidde 1 x 12" og 3 x 8" og et mid/high horn i hver højtaler.

De tre 8" og hornet sidder i øverste afdeling og 12" sidden i nederste del ude i siden og så to basrør i fronten nederst.

I kan se delefilterdiagram og mål... osv. på følgene links. Alt sammen noget dytti har hjulpet med.

http://critech.dk/billeder/filterPA.jpg

http://critech.dk/billeder/PA3.jpg

http://critech.dk/billeder/projekt.jpg

Crein
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Emil Hansen skrev:

Hvad er grunden til du vil bruge akryl? Dæmpemateriale vil da fjerne effekten af en gennemsigtig kasse...

Har planlagt at lave nogle afstivninger i runde plexiglas rør inden i kabinettet.

Ellers må jeg jo bare smide nogle tøjdyr i eller lign.. :)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes