Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Piezohorn dB vs bas dB, lydforskel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LhadSanoj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Juni 2010 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hey, håber tråden er det rigtige sted, dette er et problem i endnu et "Svinet"-festival-anlægs-semi ripoff.

Efter at have fået forstærker og alle enheder og ledninger hjem, satte jeg det hele sammen så piezoerne og basserne begge kørte i to sæt, en højre og venstre, hvor sættenes bas og piezo kører over samme kanaler. En 0.33u spole i serie med den positive pol på basserne og en modstand på 150ohm, for bare at skære så meget metallisk lyd af piezoerne som muligt, i serie på den positive pol af piezoerne. Det hele sidder som det skal, og 'anlægget' spiller også som det skal.

Problemet er nu, at selvom bassen er 96dB og spiller fra 100Hz-4kHz, lavpasfilter ved spole, og piezohornene er 96dB og spiller fra 1.8kHz-30kHz, spiller bassen cirka tre-fem gange så højt som piezo diskanterne. Jeg havde opfattelsen af at de ville spille lige højt, altså de 96dB ved 1W på 1M afstand, men det lyder helt ærligt som om de Piezo horn har en db på 60, og det er begge to.

Kan tage, med Tripathen på fuld styrke og maks volumen fra sanginput fra både windows og youtube, ørene *ind* i piezohornene uden at de lyder højt nok til at jeg bliver tvunget til at fjerne dem fra hovedet. De giver lyd, det kan sagtens høres, det er bare utroligt lavt i forhold til de 96dB bassen også kører med. Fatter ikke hvad der er galt her, så er der nogen der har en ide til hvad det er jeg har gjort forkert?

På samme lydstyrke med bas alene, kan jeg ikke høre mig selv når jeg står og råber en halv meter fra bassen og min reol rumler. Det skal indrømmes at det er keramikmodstande på 5W i stedet for metalfilm, men da jeg prøvede piezoerne uden modstande, var det præcist samme resultat... så jeg er lidt forvirret til hvad der er gået galt.

Ethvert hint vil være meget velkomment for er lidt fortabt til om de skal lyde sådan, for de giver en minimal forskel men det er når der er fuldstændigt stille... man skal lytte ekstremt godt efter for at høre om de er der eller ej på al sang, rock, bas, disco og techno der er blevet testet indtil videre.

*note til selv: Lær at lave de posts kortere!*

Til top Vis LhadSanoj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LhadSanoj

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Juni 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Har du koblet 150Ohm i serie med piezo enheden ?  

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juni 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Har du koblet 150Ohm i serie med piezo enheden ?  

"og en modstand på 150ohm, for bare at skære så meget metallisk lyd af piezoerne som muligt, i serie på den positive pol af piezoerne. Det hele sidder som det skal"

Så ja, det må vi formode, så hvorfor spiller de lavere, det er da et mysterie...

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Ohh well ...  hurra for lange sætninger :)

Jamen der er åbenbart nogen der bliver ramt af Ohms Lov - 150Ohm lyder noget højt

Hvis den piezo dims også spiller lavt, koblet direkte til en udgang er den defekt, eller komplet uegnet

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juni 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Ohh well ...  hurra for lange sætninger :)

Jamen der er åbenbart nogen der bliver ramt af Ohms Lov - 150Ohm lyder noget højt

Hvis den piezo dims også spiller lavt, koblet direkte til en udgang er den defekt, eller komplet uegnet

Hvis det er dem begge der spiller lavt er de vel "bare" opgivet med forkerte data, de spiller jo begge, og begge lige lavt, også uden modstand...lidt mystisk, se mere om piezo her

http://www.planet10-hifi.com/piezo-XO.html

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2010 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Når du kigger på den side - er mit spørgsmål om modstanden er i serie med piezo'en vel forståelig ?

der står ikke nævnt hvordan tanken med den 150ohm er opstået, andet end det er for at dæmpe, og det gør den ikke - en piezo er en kapacitiv belastning

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juni 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Når du kigger på den side - er mit spørgsmål om modstanden er i serie med piezo'en vel forståelig ?

der står ikke nævnt hvordan tanken med den 150ohm er opstået, andet end det er for at dæmpe, og det gør den ikke - en piezo er en kapacitiv belastning

Ja, om det er en 20 eller en 150 ohms modstand ændre intet ved dæmpningen, hvor tallet 150 stammer fra ved jeg ikke, men det ændre ikke ved trådstarters spørgsmål, hvorfor spiller de så lavt at de ikke kan bruges i sammehængen.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

nemlig - og når han ikke fortæller en pind om hvad det er for nogen -  så er der vist ikke nogen der kan give et brugbart svar.

en tegning (billede bedre) og en beskrivelse af delene (model / type) er vist ønsket her

LhadSanoj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2010 kl. 05:15 | IP-adresse registreret  

Mange tak for responsen, det er værdsat

Forstærkerens output

De fire enheders ledninger, hvert lavet ved et billigt fladkabel fra Silvan kløvet og splittet, blå er negativ og brun positiv.
I hver side er der et sæt ledninger til bas og et sæt ledninger til diskanten, altså de underlige Piezo'er. Diskanten og bassen sidder i hver side på samme signaler i samme 'hul'.

Det skal lige nævnes der ingen kontakt er mellem de forskellige ladninger, mens de i samme 'hul' er mast sammen så de rør hinanden, selvfølgeligt afisolerede

Piezoerne er begge forbundet sådeles, hvor blå er til negativ og brun er til positiv. Klodsen er den keramiske modstand på 5W/150ohm.

I denne opsætning virker basserne i begge sider og det kan sagtens høres de er på 96dB mens begge piezoer er underligt underspillende lave, men da bas og piezo sidder på samme signal bliver jeg forvirret over hvad gør det kun er piezoerne der lyder så lavt. Piezoerne skal lige nævnes er af typen Piezohorn 188 x 80mm ... selvom det faktisk ikke rigtig siger så meget om dem. Bassen er af typen 8'' højttaler SP-8/150PA

Takker for hjælpen og kommentarerne, kan med ingen erfaring i hifi ikke se hvad fejlen skulle være, men nægter at tro på der findes piezoer på 60dB og at deres specs er en skrivefejl eller at de begge samtidigt er defekte med den samme fejl.

Edit: Har læst at piezohorn spiller bedre efter at have været brugt i en 60 timers tid så de er blevet ordentligt 'indviede', men tror ikke helt der menes at de spiller højere jo længere de har været brugt

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Sendt: 20 Juni 2010 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Når jeg ser denne opstilling så tænker jeg at selvom man bruger piezo enheder så skal bassen ve l have et filter der skal sikre at bassen ikke også får tilført energi i højtonen det skal vel afskæres opad.

nogle piezo enheder har faktisk delefilter i bunden , så hvis du også sætter modstand på såer det vel dobbelt delefilter og så siger enheden vel ikke så meget.

jeg er hverken et teknisk geni eller det der er bedre , bare logisk tankegang.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Juni 2010 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

LhadSanoj skrev:
Kan tage, med Tripathen på fuld styrke og maks volumen fra sanginput fra både windows og youtube, ørene *ind* i piezohornene uden at de lyder højt nok til at jeg bliver tvunget til at fjerne dem fra hovedet. De giver lyd, det kan sagtens høres, det er bare utroligt lavt i forhold til de 96dB bassen også kører med. Fatter ikke hvad der er galt her, så er der nogen der har en ide til hvad det er jeg har gjort forkert?

Du har prøvet uden modstande, så det er vist ikke her problemet er
Har du prøvet med KUN piezohorn? Hvis det stadigvæk spiller lavt med hornet direkte til Tripathen uden andre enheder, så må konklusionen være at Piezohornet er defekt (eller af en usædvanelig dårlig kvalitet...)

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Juni 2010 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Og har du prøvet at tilslutte dem til en anden alm forstærker ? direkte

LhadSanoj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2010 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Har sovet på det nu og de lyder ikke så lavt som først antaget. Når man ikke har testet bassen på fuld volumen tidligere og blevet tunghør af det, spiller de ikke 'lavt', men med alt på maks kan man stadig snakke sammen under en meter lige foran dem og høre hinanden.

Kan heller ikke tage dem så tæt på ørene som efter bastesten, så det var min tunghørhed der gjorde det.

Bassen overdøver dem dog stadig 95%. En meter væk med RickRoll på maks volumen og piezohorn alene kan man snakke med hinanden uden at hæve stemmen, dog med en resulterende hovedpine på grund af en smule forvrængning og høje toner, hvor man med bassen alene i stedet får så meget volumen det er ligegyldigt at åbne munden for man kan alligevel ikke gøre sig bemærket.

Det kan godt være jeg bare havde urealistiske forventninger til hornene efter at have hørt bassen først og tænke de begge er på 96dB så de burde lyde lige højt for det menneskelige øre. På maks effekt skulle forstærkeren levere 15W, hvilket er 1W fordoblet til 2+4+8 gange, altså plust 3dB tre gange så 9dB, resulterende i 105dB... men man kan stadig snakke sammen normalt under en meter fra hornene alene, så det virker lidt forkert.

Ellers er det bare min manglende erfaring med hifi og forskellen på piezohorn og bas, så det hele virker som det skal, men at bassen virkeligt bare har et enormt overtag.

James Rabundus:
Jeg har overvejet det, men den eneste anden forstærker jeg har er til computer anlægget, og er nødt til at skulle skære ledningerne over for at kunne forsøge og det har jeg ikke så meget lyst til, så al testing bliver på Tripath'en. Den virker perfekt som den skal på bassen, så at bruge den som kontrol 'burde' være i vinkel.

Alt i alt er det ikke fordi den samlede løsning lyder dårligt, det er ikke hifi kvali men det er bestemt heller ikke under middel. Piezoerne nærmest drukner i volumen fra bassen på alle de sange der er blevet testet, inklusiv disco og techno med de høje toner, og da de er samme dB er jeg ikke helt sikker på hvorfor, men troede de ville blive hørt cirka 50/50. Volumenmæssigt er det dog snarere 90/10, så de er der og det lyder bedre med dem, men de er ikke nødvendige for helhedsindtrykket af musikken.
Har læst noget om at modstanden af størrelsesordenen 150ohm kan sænke dB niveauet op til 3dB på de lavere frekvenser og op til 1dB på de højere, man da hornene ikke lyder højere uden modstand, er jeg helt på bar bund.

Takker for svarene dog, det er altid rart med indsigt fra folk der er bedre til det her end en nybegynder som mig selv

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Efter beskrivelsen af enhederne og den måde du "tester" på - er det vist dine ører der spiller dig nogle gevaldige pus ,  man vil *aldrig* opleve , som du ønsker , at piezoerne spiller "lige så højt" som basenheden gør i bas og mellemtone området. 

Jeg ved ikke hvor eller hvordan du har fået opfattelsen af brugen af en 150 ohms modstand, det er forkert fanget -  hvilket du også kan læse i det link der er givet tidligere.

Indtil du har prøvet at sætte højttalersystemet til en anden forstærker kan man jo ikke udelukke at noget omkring fortærkeren driller lidt rigeligt, og gør at der ikke er synderligt meget diskant,  men hvis lyden fra det samlede system ikke virker mørk og mumlende,  så er tingene nok nogenlunde som de skal være

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Problemet er nok, at bassen ikke deles stejlt nok. Du skriver der deles ved 4 kHz og, bassen har her et peak der giver en følsomhed på 105 dB og ca. 100 dB et godt stykker under de 4000 Hz.

Du skal nok dele noget lavere og stejlere for at undgå peaket, eller på anden vis udjævne frekvensgangen, så den passer til resten.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Ydermere er det langt fra altid, at følsomhedsopgivelser på højtalere, det være sig færdige eller løse enheder, har nogen særlig relation til virkeligheden .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes