Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Beklædning af kabinet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Juni 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hvad kan jeg dog bruge disse her til................

Jeg fældede et kirsebærtræ, og skar det op til brænde, og også de tynde grene blev skåret op i 30-35 cm længde, de er altid gode til optænding.........men men men.

Jeg tog nu min afkorter og skar disse grene i skiver og tænkte at jeg kunne lime dem på et kabinet som jeg påtænker at starte..... men der er flere men-menner.

Først, hvordan får jeg alle skiverne limet på, uden at gøre det stk-vis med en' skruetvinge af gangen, jeg tænkte at hvis jeg tog en hel side af gangen, hvordan får jeg så spændt dem alle hårdt ned, måske med en 10cm tyk skumgummi plade og så ovenpå en anden træplade, det ville måske kunne gøre det. Andre ide'er er MEGET velkomne.

Os så det andet, med en masse ringe lagt ved siden af hinanden, så bliver der også en masse huller imellem, hvad gør jeg med dem, jeg har en masse savsmuld som jeg kunne blande op med trælim og så fylde ud med, mine små skiver er nok ikke helt ens i tykkelse, så jeg skal alligevel have gang i båndpudseren, men noget skibsplankebej var vel også en mulighed, har i andre ideer så giv venligst lyd fra jer. Tak

Er jeg helt ude i kirsebærskoven og burde opgive det, der er vel ikke sket andet end mit optændingsbrænde er skåret lidt vel fint op ?

Mvh   Tom

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Juni 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

De flækker når de tørrer. Men ekstra point for din fantasi, James! Har du røget noget?

Brænd l**tet.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juni 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
De flækker når de tørrer. Men ekstra point for din fantasi, James! Har du røget noget?

Brænd l**tet.

Næ, hverken røget eller drukket noget, lidt kedeligt her en fredag aften men jobbet venter på mig i morgen tidlig.

Jeg er også lidt bange for at de skal flække eller lave revner, jeg kan vel ikke spartle mig ud af alt.....men jeg har skam ikke opgivet endnu, og de ville da også have en lidt anderledes udseende end naboens kabow-wow æsker fra elgiganten.

Og desforuden er brændeovnsårstiden ikke nært forestående, så bedre held næste gang jazzman.

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 25 Juni 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

ok, hvad så med at lave dem til træflis og opslemme flis´en i transparent lim, som størkner og kan planslibes?
Så får man en mosaik-effekt.

(jeg er seriøs denne gang)

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juni 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
ok, hvad så med at lave dem til træflis og opslemme flis´en i transparent lim, som størkner og kan planslibes?
Så får man en mosaik-effekt.

(jeg er seriøs denne gang)

Nu må DU holde op med at ryge, som alle ved er håbets farve jo kirsebærtræsfarvet (svært ord)

Ps.    ......nogen med lidt positiv hjælp ?

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Lidt bange efter kommentaren om udtørring, så jeg lavede lige en lille test, tog en håndfuld klosse og lagde dem i min udestue som bliver godt varm når solen står på.

Den lille håndfuld klodser vejede 104g inden og nu tørret til 96g og stadig uden revner, sikkert en hård og stabil træsort, så projektet er skam ikke opgivet, langtfra.

Så mine inledene spørgsmål står stadig åbne, så jeg håber på lidt hjælp, inspiration og gode ideer.

Mvh

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 28 Juni 2010 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Med din ukuelighed lever du ikke op til dit efternavn, James!

Hvorfor tænkte jeg ikke på det: lad dem gennemtørre FØR montering.

Med mindre de er lige tynde, skal de nok monteres få ad gangen for at få pres på - men tager det så lang tid?

Hullerne mellem de enkelte skiver ville jeg fylde ud med flis rørt op i hvid PVA, som min sløjdlærer lærte mig.

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2010 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Ja de grene havde ligget et par måneder inden opskæring så det meste fugt er ude så en ovntørring ville kunne gøre det sidst trick.

De har en tykkelse på 12,5-13,5mm og altså ikke helt lige tykke derfor også min første ide med en side af gangen og presset ned med en måske 10cm tyk skumgummiplade, det må nu give et rimeligt hårdt tryk.

Mvh   Tom

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes