| Forfatter |
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvor for man fat i et godt leje og en god motor til en DIY grammofon? Jeg har godt set reklamerne for nogle af dem, men de er alt for dyre.
Mvh
Frank.
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en Lenco L75. De koster omkring 500,- for en meget velholdt model. Den har en virkelig god mellemhjuls motor og en tung
tallerken på omkring 4 kg. Den er nem at lave ny plinth til, og der er et ganske stort udvalg af after-market dele til at
modificere den med. Særligt PTP3 top-pladen kan nævnes, men også flere forskelige lejer kan købes på eBay.
Læs mere her: http://www.lencoheaven.net/forum/index.php
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glemte at sige den skulle være remdrevet.
|
| Til top |
|
| |
bimx Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 329
|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
scheu laver vist mange diy til pladespiller
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
bimx skrev:
| scheu laver vist mange diy til pladespiller |
|
|
Ja. Men det var mere for at prøve mig lidt frem. Mange af de kommecielle dyi løsninger, er faktisk rimeligt dyre....bl.a. Scheu.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 07:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
bimx skrev:
| scheu laver vist mange diy til pladespiller |
|
|
Ja. Men det var mere for at prøve mig lidt frem. Mange af de kommecielle dyi løsninger, er faktisk rimeligt dyre....bl.a. Scheu.
|
|
|
Hvad er det du gerne "vil prøve dig lidt frem med"? Det lyder for mig som om du er i gang med at spilde en masse penge på jorden, hvorfor ikke gøre det rigtigt første gang? Hvis du tror du sparer penge på gør det selv, så må du tro om igen, men det bliver nok bare mere din egen visuelle stil. Hvis du gerne vil øve dig på at bygge plint, så kan du da ligeså godt gøre det med et ordentligt leje og en ordentlig motor/strømforsyning. Scheu laver gode ting!
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i en 4-5 år hygget mig med Scheu DIY, og det var ganske sjovt. Og jeg er helt enig i at deres DIY til en pladespiller bestemt er en indsats værd.
Men hvad er mon det nærmere formål? Hvis det bare er for at lege lidt, så er det jo nok nærmest noget med at finde en godt brugt Thorens eller Rega, og så strippe den og bygge noget andet omkring. Skal man opnå noget decideret godt, så skal der mere til - udskiftning af en plint er ikke det eneste der gør en god pladespiller - leje, tallerken, motor og naturligvis arm har mindst lige så meget at sige.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
|
Jeg har i en 4-5 år hygget mig med Scheu DIY, og det var ganske sjovt. Og jeg er helt enig i at deres DIY til en pladespiller bestemt er en indsats værd.
Men hvad er mon det nærmere formål? Hvis det bare er for at lege lidt, så er det jo nok nærmest noget med at finde en godt brugt Thorens eller Rega, og så strippe den og bygge noget andet omkring. Skal man opnå noget decideret godt, så skal der mere til - udskiftning af en plint er ikke det eneste der gør en god pladespiller - leje, tallerken, motor og naturligvis arm har mindst lige så meget at sige.
|
|
|
Jeg har en pladespiller som jeg er glad for og som ikke skal skiftes. Jeg vil bare lege lidt. Plinten får jeg hjælp til. Jeg har en fin arm og pick-up. Hvis det er noget for mig, ville jeg altid kunne opgradere plinten med et bedre leje og motor. Jeg har heller ikke noget mod 2. hand.....
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
| Jeg vil bare lege lidt. Plinten får jeg hjælp til. Jeg har en fin arm og pick-up. Hvis det er noget for mig, ville jeg altid kunne opgradere plinten med et bedre leje og motor. |
|
|
Pas må med at du bare kan opgradere plinten... Så skal du lave en del der kan erstattes, eller overveje en eller anden form for fleksibilitet. Som eksempel (fordi jeg kender til principperne i de to): Finder du en gammel Rega P3 og anvender dens leje eller motor, og så senere beslutter at du vil opgradere med Scheu, så kan du få problemer med "bare" at gøre det, da leje og motor er helt forskellige i deres montering.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her et DIY leje - akslen går op i pladetallerkenen og hviler på kuglen samt etmagnetleje. Kraven er for justering af højden i bunden af plinten (hvor meget vægt der skal hvile på kuglen. Der er adgang til toppen af lejet via et "låg" i pladetallerkenen. Her tilføres olien.

Det kræver adgang til maskiner samt evnerne til at bruge dem. Det har jeg ikke, men heldigvis har jeg venner, der kan (kunne) lave den slags.
Har også overvejet at bygge en mindre pladespiller. Har lejerne liggende fra et par gamle skrottede pladespillere. Spørgsmålet er blot, om de er gode nok. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers kan man købe et Michell leje og motor. Motorenheden er nok ret dyr hvis den skal være med den nyeste strømforsyning, men lejet er vistnok ret rimeligt prissat.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Her et DIY leje - akslen går op i pladetallerkenen og hviler på kuglen samt etmagnetleje. Kraven er for justering af højden i bunden af plinten (hvor meget vægt der skal hvile på kuglen. Der er adgang til toppen af lejet via et "låg" i pladetallerkenen. Her tilføres olien.

Det kræver adgang til maskiner samt evnerne til at bruge dem. Det har jeg ikke, men heldigvis har jeg venner, der kan (kunne) lave den slags.
Har også overvejet at bygge en mindre pladespiller. Har lejerne liggende fra et par gamle skrottede pladespillere. Spørgsmålet er blot, om de er gode nok.
|
|
|
Hvad koster det at få lavet sådan et leje?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svært at svare på Sigma6. En ren "vennepris" incl. 20 kg pladetallerken lå på omkring det samme som en god mellemklasse pladespiller i den gode ende.
Skal du have lavet lejet alene på et værksted, skal du lige lave nogle tegninger og beregne lejebøsnng, befæstigelse mv. Det er jo ikke "plug and play". Jeg vil tro det kan gøres for omkring en 3.000,- + moms. Afgjort billigera at købe noget fra Scheu!
Kan fortælle at mit 10 kgs svinghjul incl. magnet leje samt flere ændringer og tilpasninger undervejs har kostet mig omkring de 5.000,- kroner samt en hel del flasker rødvin som "smøremiddel". __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|