Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: IKEA højttaler (open Baffle + Lack) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Nå…. Bum…bum. Hvad skal man nu finde på?

Hvad med en IKEA højttaler?

Joeh, måske.

Salatskåle?

Naeeh – det ER prøvet.

Og siden jeg nu har ”slået mig” på open baffle højttalere (jvf ”For 250 kr højttaler”-tråden), så spekulerede jeg på at lave nogle flottere kabinetter til kælderrummet (4x4 meter incl. diverse kælder-tingel-tangel).

Fuldtoneenhederne er stadigvæk Monacor SP-205/8. De kan bl.a. købes hos Alto for lidt over en hund pr. stk. Og de ser sådan her ud:

De skal placeres tæt på (og kabinettet skal stå direkte på) gulv i en open baffle (dvs enten en flad plade, eller et kabinet uden bagplade). Jo bredere plade, jo dybere frekvens høres, før enheden ruller af. Gulvplaceringen booster bassen.

Fuldtoneenheder har i øvrigt ofte voldsomt stigende frekvensgang, som der på en eller anden måde skal tages hånd om, hvis man skal kunne holde ud at lytte på højttalerne – i dette tilfælde fungerer det fint, fordi jeg sidder voldsomt off-axis i en normal stol, dvs med ørerne ca. 90-100 cm over gulvet.

Diskantniveauet falder ofte voldsomt, når man lytter off-axis, og det er også tilfældet her. Så jeg ender (i de nuværende kabinetter) med en afbalanceret lyd, der dog er en anelse for lys på eksempelvis celloer (for meget metal på strengene). Stemmer og diskant synes i øvrigt at være fine.

Nuvel, men jeg surfede lidt på Den Blå Avis, og faldt så over sådan en sag:

IKEA Lack reolen (Nypris 450 kr)

Aha – den må kunne bruges til noget. En over 2 meter bred baffel kan måske give lidt mere fylde til de føromtalte celloer. Jeg er tilfreds med basniveauet, men også nysgerrig om dybere eller endnu mere dynamisk bas kunne vrides ud af enheden. Et opkald til sælgeren, som gerne ville af med reolen i en fart – og vupti, en time senere stod den på matriklen.

Herefter var historien ret kort: 2 af tværsektionerne blev afmonteret – dejligt at en umbraco-nøgle er nok. Til Silvan efter 2 sorte MDF-plader (højde 25,2 x 87,3 cm samt 25,2 x 87,2 cm) blev udskåret i 26 mm mdf og hjembragt, 2 huller med diameter 18,0 cm blev skåret ud med stiksav, 4 skruehuller med boremaskine, i med enhederne, skrue, skrue – og endelig forpladerne i Lack’en som havde fået fjernet låget. Låget på Lack’en, skrue, skrue, tilslut kabler – og vi er klar.

Hele monteringen på under en time. Brugtpris for reol = 170 kr, enheder = 250 kr. MDF incl. Silvan-udskæring i mål = 300 kr (hvilket nærmest føles som tyveri, de andre priser taget i betragtning). Samlet altså 620 kr for – ja hvad er det her (undskyld de crappy mobil-billeder)?

EN ÆGTE STEREOBÆNK !!!

Hvordan er lyden så?

Jeg troede lyden ville være meget lig den lyd jeg havde fra de separate kabinetter jeg har anvendt i 250 kr’s-tråden – men nej. Det hele var meget blødt, røragtigt og afrundet (forstærkeren er Tripath, kilden er pc), nærmest som en gammel rørradio. Det var sgi lige for meget. Det var ikke fordi bassen var svampet – den gik heller ikke dybere. Den føltes bare væsentligt langsommere. Det var sgi ikke i orden – Noget måtte gøres.

Hmmm… siden en open baffle jo i vid udstrækning kobler til gulvet, så tænkte jeg ”what the heck” – lad os prøve at løfte ”Stereobænken” lidt op. Jeg fandt 4 halvkugleformede sorbothane dæmpefødder (diameter 5 cm, højde 2,5 cm) frem og monterede en under hvert hjørne af ”Stereobænken”.

Det var noget bedre – der var stadigvæk bas, men det var ikke helt i øjet. Jeg havde 4 sorbothane-dimser tilbage. Næste skridt var at sætte dem sammen, så jeg havde en 5 cm’s kugle i hvert hjørne af Stereobænken. Jubii. Nu var den der: god, defineret bas, lækker mellemtone og ok diskant (den er ikke så luftig som i mit seneste, men nu solgte DIY-projekt). Til gengæld er Stereobænken rigtig god til at gengive stemninger. Den er kort sagt sjov at lytte til. Og celloerne? Jo, de fik det strejf af varme, som jeg havde eftersøgt. God sommer ;-)

Plademål:

25,2 x 87,2 cm samt 25,2 x 87,3 cm

Ikea Lack-reol:

Bredde: 35 cm
Dybde: 38 cm
Højde: 190 cm
Maks. belastning/hylde: 10 kg

Links (fjern eventuelle mellemrum):

IKEA LACK reol:

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/00045560

Monacor  enhed (SP-205/8)

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi6-9/vn r/104460/

Enhed kan eksempelvis købes hos Alto:

http://www.alto-hojttaler.dk/product.php?id=36

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

beam
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis beam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beam Besøg beam's Websted

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Elsker dine eksperimenter juspur. Superfed stereobænk til under en tusse. Hvis det så skulle være rigtig sejt, kunne man
måske lave små subs af de 2 midterste rum?

Ved du noget om hvor dybt de enheder du har spiller i nuværende open baffle stereobænk?
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:

Ved du noget om hvor dybt de enheder du har spiller i nuværende open baffle stereobænk?

Hej rskriver og beam
Tak for roserne. Jeg er usikker på, om midterrummene ku' anvendes til subs - det er ikke utænkeligt - jeg tror dog at der bliver for lidt "luft" til Monacorerne.

Jeg skyder på, at enhederne spiller fuldt niveau til 55 Hz, hvorefter afrulning - men det er i høj grad knyttet til lytterummet og tilskud fra gulvet. Enhedens Fs = 100 Hz.
"Problemet" med subben er, at Monacor-enheden ikke har mange data tilknyttet, og at der heller ikke er målt på den her opstilling.

HVIS man er tændt på en IKEA-løsning plus sub (jeg føler dog ikke at jeg mangler noget, da bænken kobler anderledes (læs: bedre) til rummet end en traditionel basrefleks)) tror jeg mere på at koble bænken til en ekstern, aktiv sub i hver side, og eksperimentere med afskæringsfrekvens for subberne

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hvis de spiller ned til 55hz før afrulning, er det jo egentlig også imponerende nok. De dyre fuldtoner jeg har hørt uden delefilter
var ikke imponerende i mine ører (før troels gravesen kom ind over med et delefilter, så skete der til gengæld ting og sager,
men det jo selvfølgelig en smag sag).

Har du overvejet at kigge på andre billige fuldtoner at eksperimentere med? Selv er jeg nok mere til 12" og 15" fuldtoner, da de
oftere har evnerne til at give et "thump" i brystkassen når der bliver hamret på stortrommen. Men de koster vel også en god
slant kroner mere før de er noget ved?
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Har i øvrigt fundet ud af, at enhederne tilsyneladende har Qts lig med cirka 2,5!!!

Magneten vejer beskedne 79 gram - ikke meget for en højttaler, der også vil spille "bas"

Se http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-10320.html

Der er også en målekurve her:

http://img144.imageshack.us/i/sp205sabadf8.jpg/

Det lyder bedre end det måler - i hvert fald når vi taler OB med gulvplacering

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Senest nyt: jeg anvender stadig højttalerne med stor fornøjelse - blot er whizzer-conerne nu skåret af. Signalkæden er nu pc >
usb/coax converter > emu 0404 usb dac > Musical Fidelity a1 > højttalerne. Nu i et 12 m2 lytterum

Jeg savner ikke detaljer, men er til gengæld imponeret af, hvor godt bassen kobler "rigtigt" til rummet.

God dag til alle

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 06 April 2012 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Howdy
Der sker rent faktisk udvikling - jeg har nu tilføjet et sæt diskanter med 90 dB følsomhed og en 1uF kondensator. Det giver
noget
mere luft. En anden interessant ting, jeg har konstateret efter at have hevet Luxman LV112'eren ind som forstærker, er at
"Stereobænken" godt kan gengive uhyre detaljeret og opløst.

-Men jeg vender alligevel tilbage til den lille tripath - den er ikke specielt dynamisk eller opløst - men den gør musikken
nærværende. Selv 60'er musik kan lyde godt via den.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes