Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 04:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Problem med punch (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er jo ved at bygge et lidt smisiøst projekt, med mine højttalere, og det går faktisk forbavsende godt

stykliste ses nedenunder

jeg har faktisk en rigtig fin top mellemtone og dybbas, ikke noget der

men jeg savner noget punch når man hører noget rock, det lyder ligesom lidt forkert, hele toppen og øverste mellemtone, er som de skal være, men der mangler en del HUG når man fx hører trommer o.l

bunden har jeg del omkring <-<160Hz via den sidemonterede bas

mellemtonen er ca fra 160hz >-> 2200hz

diskant 2200hz >->

er der nogen der kan vejede mig om jeg skal have mellemtonen til at spille lidt længere ned, eller om jeg skal ud i om jeg evt skal have endnu en mellemtone på, for at udligne den 10" bas kontra 5,25 mellemtone??

PFH tak, og håber i får grillet nogle pøller

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Meget af " punchet " ligger ikke i den dybe bas men lidt højere. Så du er inde på noget af det rigtige hvis du skifter til en god 7 " .

Den bas du bruger er den ok ? Jeg har ikke de bedste erfaringer med Peerless. Sidder den i et lukket eller basrefleks kabinet ?    Man skal ikke forvente sig så meget hug fra en højt tunet basrefleks bas.

Desuden bruger du en integreret Pass konstruktion. Ifølge mine erfaringer mangler Pass noget på dette område.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

peerless bassen sidder i et ca40 liter basrefleks, og er godt klar over man får noget at hugget til at forsvinde, men den deler jo ikke ret højt

men jeg overvejer at indkøbe et sæt mellemtoner mere, ville det ikke hjælpe en del på det, eller er de generelt bare en delefrekvens der driller mig?

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

tobiazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juli 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at det som du kalder "punch" mere er noget man i PA sprog kalder kick bass, det er disse toner som oftest føles som et slag i maven, altså når man spiller rigtigt højt, disse tone plejer at ligger mellem 50hz-90hz, så det er ikke de sub dybe toner vi har fat i.

Nu ved jeg ikke hvad du bruger for enheder og i hvilken konfikuration, men hvis der i systemet er plads til det så kunne du måske indføre en "kick" enhed, lade din 10" køre fra 20hz til ca 50hz-60hz og så sæt endnu en, fx samme 10" enhed, ind fra 50hz-60hz til de 160 som du allerede deler med, derved vil du aflaste 10" nummer 2 fra de dybe toner og den vil kunne give dig mere "kick"som jeg tro du søger :) hvordan med volumen og den slags til sådan en kasse, ja det må du sørger de kloge drenge om :P

Mvh Tobias

Til top Vis tobiazz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tobiazz

Savklinge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 Juli 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Ronnie linn skrev:

peerless bassen sidder i et ca40 liter basrefleks, og er godt klar over man får noget at hugget til at forsvinde, men den deler jo ikke ret højt

men jeg overvejer at indkøbe et sæt mellemtoner mere, ville det ikke hjælpe en del på det, eller er de generelt bare en delefrekvens der driller mig?

Hej Ronnie!

Det er meget stor sandsynlighed, at som du selv er inde på

at det bliver delt for lavt. Mine 10" Peerles bliver delt ved ca,

300 hz og der mangler IKKE PUNCHWink .Jeg har også 5,25" mellemtone.

M V H    SAVKLINGE

Til top Vis Savklinge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Savklinge

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

tobiazz skrev:
Jeg tror at det som du kalder "punch" mere er noget man i PA sprog kalder kick bass, det er disse toner som oftest føles som et slag i maven, altså når man spiller rigtigt højt, disse tone plejer at ligger mellem 50hz-90hz, så det er ikke de sub dybe toner vi har fat i.

Nu ved jeg ikke hvad du bruger for enheder og i hvilken konfikuration, men hvis der i systemet er plads til det så kunne du måske indføre en "kick" enhed, lade din 10" køre fra 20hz til ca 50hz-60hz og så sæt endnu en, fx samme 10" enhed, ind fra 50hz-60hz til de 160 som du allerede deler med, derved vil du aflaste 10" nummer 2 fra de dybe toner og den vil kunne give dig mere "kick"som jeg tro du søger :) hvordan med volumen og den slags til sådan en kasse, ja det må du sørger de kloge drenge om :P

Mvh Tobias

tak for dit svar, konstruktivt svar, men desværre lader det sig ikke gøre, idet jeg ikke har UANEDE mængder af plads til at lave kabinettet, samt at konen nok også sætter hælene i

QUOTE=Savklinge]
Ronnie linn skrev:

Hej Ronnie!

Det er meget stor sandsynlighed, at som du selv er inde på

at det bliver delt for lavt. Mine 10" Peerles bliver delt ved ca,

300 hz og der mangler IKKE PUNCHWink .Jeg har også 5,25" mellemtone.

M V H    SAVKLINGE

[/QUOTE]

jeg tor at det bliver den løsning med at erhverve mig et sæt bas/mellemtoner mere

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes