Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Begreber hvor og hvordan :s (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2010 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er igang med et lille strand-anlæg der skal køre på batteri, som mange andre har lavet, men der er nogle tal samt begreber jeg ikke helt kan få på plads :S

Følsomheden på en højtaler, skal den være høj eller lav, og hvornår er den let at drive ?

ohm, det er modstanden i højtaleren, men skal den være høj eller lav, og hvad betyder den hvis den er høj/lav, har det noget at sige på følsomheden ?

watt, skal jeg gå op i det, eller er det bare en måleenhed, som er useless :) ? hvad er rms watt, i forhold til "alm" watt :) ?

watt, når man snakker en forstærker på 12 volt, og der står max 250 watt, er det så godt ? jeg har ret lidt på det, og hvis man siger 250 /12 = 20 ampere, den kræver da så en hel del strøm, eller er der opfundet en energi maskine :> ?

er det rigtigt, at en 12 " enhed kan være nemmere at drive, end en 8" ?

jeg havde tænkt på denne:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=4026804618&n=1200267 971&pn=1220481800

som højtaler, men vi lden være "hård" at drive?

Jeg takker for hjælpen

og fortsat god ferie til jer alle :)

Hilsen Neerup :>

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

hej, tjek evt denne tråd, hvor jeg har opsummeret de forskellige aspekter man bør tage stilling til, når man bygger et festival anlæg. der finder du svar på de fleste af dine spørgsmål.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82760&P N=2

ellers kan du læse en masse omkring højttalere og deres funktion her:

http://www.hifi4all.dk/content/artikler.asp

en 250 watt forstærker vil nok være ret voldsom, hvis den skal drives af batterier og være til at bære rundt på. kig efter de populære tripath forstærkere eller lignende.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Højtaleren skal være så følsom som muligt = let at drive. Desværre koster høj følsomhed bas .

Impedansen er kun interessant, for såvidt som den påvirker forstærkerens evne til at drive højtaleren. Moderne forstærkere kan som regel sagtens 'drive' 4 Ohms højtalere.

Vær opmærksom på, at følsomhed ofte opgives som spændingsfølsomhed! Det betyder, at en 4 Ohms højtaler ser mere følsom ud på papiret end en tilsvarende 8 Ohms - men effektfølsomheden, og dermed den påkrævede forstærker, er den samme.

Watt (= effekt) betyder sandelig noget, men desværre er opgivelserne af denne oftest hentet fra en fantasiverden, især når det gælder bilanlæg. Det samme gælder desværre osse højtalerfølsomhed .

En større enhed kan i princippet være mere følsom, men der indgår så mange parametre i denne faktor, at det i praksis er umuligt at vurdere ud fra enhedens størrelse.

Og tjek Vibes tråd!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2010 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Aháa - nu blev jeg lidt klogere :)

Tak for de gode svar.

Mollecon: men hvis man så køber en 10" bas, men en føelsomhed på 97 db. er det så mest bare mellemtone samt diskant der kommer ud ?

Takker :>

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Det afhænger af boksstørrelsen, men i et lille kabinet vil det være tilfældet, ja. Fysikkens love tilsiger os, at man må vælge mellem forskellige fordele/ulemper, når man vægter de tre parametre: Følsomhed, bas & boksstørrelse. Man må 'sælge' den ene af parametrene for at opnå de to andre.

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2010 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

Ahá okay :> men det vil vel ikke sige, at jeg kan få en kraf bass, som har en høj følsomhed, men hvor kabinettet bare et lidt stort :> ?

For at få enheden , og give en god bass, kræver det vel meget strøm ?

Men jeg forstår stadig ikke, hvordan en stor enhed, kan bruge mindre strøm, end en diskant :> ? en stor enhed har vel en kraftigere enhed, med en større spole, så der skal vel mere strøm til ? eller er det forkert :> ?

Mange tak for jeres svar :>

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Er du villig til at gøre boksen større, kan du få en dybere/kraftige bas, &/eller en højere følsomhed. Størrelse betyder noget... 

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dit sidste spørgsmål. Generelt vil højtoneenheder have brug for mindre effekt, da de A) ofte er mere følsomme, og B) varetager et snævrere toneområde, der kræver mindre effekt end hvad bas/mellemenheden må håndtere.

Men en større (bas/mellem)enhed kan jo sagtens være mere følsom end en mindre diskantenhed! Og så 'kræver den mindre effekt'. I praksis er det ikke en god ide at parre følsomme bas/mellemenheder med mindre følsomme diskanter. Det giver bøvl med niveautilpasningen, med mindre man anvender elektronisk delefilter.

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2010 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

aháa okay :> fik svar på mine spørgsmål.

Men jeg forstår ikke hvordan ohm hænger sammen med følelsomheden :> ? ohm er modstanden i forstærkeren, så en 2 ohms højtaler må da være nemmere for forstærkeren at trække ?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Neerup skrev:
aháa okay :> fik svar på mine spørgsmål.

Men jeg forstår ikke hvordan ohm hænger sammen med følelsomheden :> ? ohm er modstanden i forstærkeren, så en 2 ohms højtaler må da være nemmere for forstærkeren at trække ?

Ohm er ikke modstanden i forstærkeren - og hænger ikke sammen med hvor følsom en højttalerenhed er - det er ting som svingspole, og hvor "tæt" svingspolegabet er, samt magnetfeltstyrken.

Når man taler om ohm på en højttaler er det impedansen i den , altså vekselstrøms-modstanden, det fortæller lidt om hvor hårdt en forstærker belastes - jo lavere impedans ( lavere Ohm tal) jo hårdere vil forstærkeren skulle arbejde.

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2010 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

ja, sorry, mente også højtaler :> men nu forstår jeg :>

men skulle man ikke mene, at no mindre modstand i højtaleren, no lettere er det for forstærkeren :> ? eller tænker jeg helt forkert ?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Neerup skrev:
ja, sorry, mente også højtaler :> men nu forstår jeg :>

men skulle man ikke mene, at no mindre modstand i højtaleren, no lettere er det for forstærkeren :> ? eller tænker jeg helt forkert ?

Du tænker forkert - en 8Ohms højttaler er en mindre belastning end en 4 Ohms er

Jo mindre modstand, jo tættere er man faktisk på en kortslutning :)

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

aháaa ja, selvfølgleig :) det giver mening :)

men hvis man har en 6" enhed, og en 10", begge på 4 ohm, men 6"'eren har en føelsomhed på 82, og 10'eren har en føelsomhed på 92, vil 10 'eren så være nemmere at drive, samt kunne spille højere ? afhænger det ikke også af hvor meget luft der skal flyttes osv. eller er det indregnet i følsomheden :> ?

Mange tak :)

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

jeg vil gentage mig selv og anbefale dig, neerup, at kigge på disse indsigtsartikler, som en klog mand har skrevet. artiklerne handler om højttaler byg og du vil kunne finde svar på alle de spørgsmål du tumler med.

http://www.hifi4all.dk/content/artikler.asp

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

ja, okay. jeg tager dem fra en ende af :> men tak for svar :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes