Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Splitte signal i 2 uden tab (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
roer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 Juli 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hey!

Jeg står med et problem, og håber der er nogle kloge som kan komme med en løsning!

Vi har bygget et meget fancy anlæg til at hive med på Roskilde Festival, vi har rent faktisk 3 identiske anlæg til rådighed hvis der skal spilles op til stor fest. Vi har in- og output på dem alle så de kan kobles sammen. Problemet er bare det er som om signalet fra iPod'en bliver halvveret for hvor gang det splittes. Der sidder forstærker og batterier i alle anlæg. Men vi tænkte på om man kunne bygge/anskaffe sig en boks (aktiv/passiv) hvor man kunne sende signal fra iPod ind og så kunne det blive fordelt ud til de 3 anlæg UDEN tab!

Kan dette lade sig gøre?

På forhånd tak

/Michael

Til top Vis roer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roer

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Juli 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

roer skrev:

Hey!

Jeg står med et problem, og håber der er nogle kloge som kan komme med en løsning!

Vi har bygget et meget fancy anlæg til at hive med på Roskilde Festival, vi har rent faktisk 3 identiske anlæg til rådighed hvis der skal spilles op til stor fest. Vi har in- og output på dem alle så de kan kobles sammen. Problemet er bare det er som om signalet fra iPod'en bliver halvveret for hvor gang det splittes. Der sidder forstærker og batterier i alle anlæg. Men vi tænkte på om man kunne bygge/anskaffe sig en boks (aktiv/passiv) hvor man kunne sende signal fra iPod ind og så kunne det blive fordelt ud til de 3 anlæg UDEN tab!

Kan dette lade sig gøre?

På forhånd tak

/Michael

Det kan man sagtens , en boks med 3 linieudgange , enten med en op-amp, eller et par transistorer og lidt gemüse -

en færdig boks fåes også men koster nok lidt mere

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Juli 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Ja - man kan sagtens bygge en boks. Hvis du skal undgå dæmpning af signalet, skal den være aktiv. Det kan gøres ved hjælp af enten operationsforstærkere eller enkle transistor trin.
Det vil måske være en ide, at sætte en volumekontrol på boksen, så i kun  skal skrue op et sted, istedet for på de 3 anlæg. (Med mindre i vil skrue op og ned på IPODén. Jeg vil dog selv synes det var rarer med en alm. volumekontrol).

Hvor meget ved du om elektronik ?. Kan du selv lave print, og montere komponenter osv ?

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

roer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

@jan_stevns: Har du evt et link til sådan en færdig boks så jeg kunne se hvad pris den ligger i? :)

@canielsen: Genial ide med at sætte en fæles volumekontrol på, ja det burde ikke være noget problem selv at lave elektronikken - findes der evt et diagram over hva der skal bruges og hvordan det skal sættes sammen?

Og til jer begge, tusinde tak for de hurtige svar!

Fache
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny

Bruger siden: 12 Juli 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 22 Juli 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Se om du kan finde en linieforstærker til bilstereobrug
Eller evt en gammel EQ til bilstereobrug

De kan klare jobbet for dig
Til top Vis Fache's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fache

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juli 2010 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

roer skrev:

@jan_stevns: Har du evt et link til sådan en færdig boks så jeg kunne se hvad pris den ligger i? :)

@canielsen: Genial ide med at sætte en fæles volumekontrol på, ja det burde ikke være noget problem selv at lave elektronikken - findes der evt et diagram over hva der skal bruges og hvordan det skal sættes sammen?

Og til jer begge, tusinde tak for de hurtige svar!

Nogle  måder at gøre det på er f.eks.
http://www.seekic.com/forum/22_circuit_diagram/12597_AUDIO_D ISTRIBUTION_AMPLIFIER.html

http://www.newcircuits.com/circuit.php?id=aum005

Hvis det ikke er noget der haster, så vil jeg da kigge i nogle af mine gamle konstruktioner - når jeg får tid. Mener jeg engang udviklede en enhed med 4 udgange, og har da nok stadig diagram og printlayout liggende et eller andet sted.

Hvad har du til rådighed af forsynongspænding  ?. Har du en singelsupply - eller en +/- forsyning og hvilken spænding ?.  Du kan jo ligeså godt lave noget som kører på forsyningen på en af forstærkerne, så du ikke skal lave endnu en strømforsyning.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

roer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2010 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Det ser fornuftigt ud med de diagrammer - det burde kunne klare jobbet, tusinde tak!

Men altså hvis du falder over diagrammet for den enhed du selv har udviklet må du da meget gerne smide et link :)

Jeg har 12V fra nogle vedligeholdelsesfrie blybatterier, så det burde kunne bruges - i hvert fald til det diagram i det øverste link, så vidt jeg kan læse mig til.

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 Juli 2010 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hvad er indgangsimpedansen af jeres tre anlæg? Jeg tror ikke at det på nogen måde burde være nødvendigt at anvende flere opamps end den, der bliver brugt i forvejen i Ipod'en. Alternativt kan hovedtelefonudgangen (med lavere spænding) uden tvivl drive flere indgangstrin end I fysisk kan stable i nærheden. Du halverer ikke signalet ved at koble to indgange parallelt. Hvis du kobler dem serielt og har ens indgangsimpedans på de to, så laver du en spændingsdeler, men det havde du nok ikke tænkt dig alligevel. Ned til 1-2KOhm er intet problem for en opamp og de fleste indgange ligger på +10 kOhm per konvention - så du kan koble mange sammen. Der er selvfølgelig et tab, men det er effektivt set bare tre gange det tab der alligevel er når du kobler en indgang på, medmindre du forsøger at drive en rigtig lav indgangsimpedans (<5-600 Ohm), hvor lineariteten også begynder at ryge. Hvordan kobler i dem sammen, når problemet opstår?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes